معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌‌ونقل کشور با اعلام این مطلب، درباره روند پیشرفت مراحل مربوط به طراحی و احداث راه‌‌‌آهن رشت-آستارا توضیح داد و گفت: توافق‌نامه‌‌‌ای با روسیه امضا شده است تا این کشور برای احداث و تکمیل راه‌‌‌آهن رشت-آستارا وام دولتی در اختیار ما قرار دهد و این توافق‌نامه شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت‌نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌‌‌ها، برنامه زمان‌بندی اجرا و... است.

خیرالله خادمی همچنین از امضای نقشه‌‌‌های اجرایی راه‌آهن رشت-آستارا خبر داد و افزود:‌‌‌ پس از نشست‌‌‌های فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه راه به‌همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه شد و توافقات انجام‌شده به امضای طرفین رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برنامه‌‌‌هایی پیش‌بینی شده است که در صورت تاخیر روس‌‌‌ها، هزینه‌‌‌های این خط ریلی از طریق منابع داخلی تامین شود و تکمیل آن وابسته به مشارکت روس‌‌‌ها نباشد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌‌ونقل کشور گفت: دولت روسیه یک شرکت برای اجرای پروژه معرفی کرده و ایران نیز برای نهایی کردن مباحث طراحی و فنی و همچنین برآورد قیمت‌ها و به توافق رسیدن دو کشور در خصوص آنها، ۶‌ماه به روسیه فرصت داده است.

خادمی یادآور شد: از این فرصت ۶‌ماهه، ۲.۵ماه باقی مانده و در این مدت مطالعات منطقه‌‌‌ای و بازدیدهای محلی برای ارائه طرح نهایی و قیمت نیز انجام می‌شود تا در صورت تایید ایران، عملیات اجرایی آغاز شود. وی افزود: همچنین نقشه راه به‌همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام‌شده به امضای طرفین رسیده است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تاکنون دو کشور در خصوص مسائلی مثل نقاط اجباری، تعداد پل‌‌‌های مسیر ریلی، شرایط و طول ایستگاه و محوطه آنها و همچنین شرایط بارگذاری به نتیجه رسیده‌اند و ۷۰‌درصد مسائل فنی این پروژه حل شده است. خادمی گفت: در جلسه اخیر برنامه زمان‌بندی برای ۳۰‌درصد باقی‌مانده و کارهای اولیه و امور فنی نیز از سوی روسیه تهیه و تحویل شده است تا  طی مدت ۶ماه تعیین‌شده تعهدات خود را اجرا کنند. وی تاکید کرد: به‌منظور بررسی زوایای مختلف این همکاری در حوزه هزینه‌‌‌های اجرایی در محل اجرای این پروژه می‌‌‌توان از تخصص و توان شرکت‌های ایرانی برای اتمام هرچه سریع‌تر این بخش نیز استفاده کرد.