خبر خوش وزیر کشور از تعامل با شورای نگهبان
گروه خبر: «با صندوق‌های رای قهر نکنیم». جمله‌ای که این روزها مکرر از سوی بلندپایه‌ترین مقامات کشور تا تریبون‌های نماز جمعه، برای حضور مردم پای صندوق‌های رای در انتخاباتی که قرار است حدود 20روز دیگر برگزار شود تکرار می‌شود. همین چند روزپیش بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در خواست کرد «هیچ کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند و همه در کنار صندوق‌ها باشند.» حالا با نزدیک‌تر شدن به انتخابات دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

روز گذشته آیت‌الله امامی‌کاشانی خطیب جمعه تهران انسجام و حضور حداکثری در انتخابات را پاسخی موثر به توطئه‌های دشمنان دانست و گفت: همه باید بدون توجه به اختلافات در پای صندوق‌های رای حاضر شویم. به گزارش «ایرنا»، آیت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران همچنین تاکید کرد: حضور پای صندوق‌های رای وظیفه‌ای است که هر کسی به نظام اسلامی و کشور اسلامی بنگرد و نقشه‌هایی را که از خارج علیه ایران، نظام اسلامی و ولایت فقیه طرح می‌کنند ببیند، به خودش این اجازه را نخواهد داد در روز انتخابات در خانه بنشیند و اگر به خود اجازه دهد باید در تقوا و ایمان خود تردید کند. همچنین به گزارش «ایسنا»، امامی‌کاشانی گفت: در انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی باید به کسانی رای دهیم که به موسای زمان ایمان و به ولی فقیه عقیده دارند.


ائتلاف اصلاح‌طلبان با کارگزاران

همزمان با این سخنان اصلاح‌طلبان که این روزها به دلیل رد صلاحیت بسیاری از کاندیداهایشان از سوی شورای نگهبان، سرگرم رایزنی با شورای نگهبان برای تجدید نظر درموضوع رد صلاحیت‌ها هستند نیز بر حضور در پای صندوق‌های رای تاکید می‌کنند و استراتژی خود را حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای توصیف می‌کنند. در همین راستا، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیزدر گفت‌وگو با «ایسنا»، تاکید کرد: «به‌هیچ‌وجه با صندوق‌های رای قهر نخواهیم کرد.» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در این گفت‌وگو با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند عملکرد هیات‌ نظارت را به پای نظام و حتی شورای نگهبان بگذارند، از امید اصلاح‌طلبان برای تغییر شرایط در واپسین ساعات باقیمانده تا اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌‎ها سخن گفت. حسین مرعشی همچنین بر ایجاد یک فضای رقابتی برای انتخابات هفتم اسفندماه و اهمیت حضور و مشارکت همه‌جانبه مردم تاکید کرد و گفت: اصلاح‌طلبان آموخته‎اند که عدم مشارکتشان در انتخابات برای آنها حاصلی در‌بر‌نخواهد داشت و به همین دلیل نیز به هیچ‌وجه با صندوق‌های رأی قهر نخواهند کرد. نماینده مردم کرمان در دوره‎های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی، ترکیب نهایی مجلس آتی را مبهم ارزیابی کرد و تکیه‎زدن لاریجانی و حدادعادل از سویی و محمدرضا عارف از سوی دیگر بر کرسی ریاست‌مجلس را با درصدی نزدیک به هم، ممکن دانست. او همچنین اظهار کرد: اگر مردم در سراسر کشور همانند انتخابات 92، فارغ از دلبستگی‎های منطقه‎ای و نسبت‎های قومی و قبیله‎ای رأی دهند، محمدرضا عارف ریاست دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به دست خواهد گرفت. همچنین به گزارش «ایرنا»، مرعشی ر‌وز پنج‌شنبه در مراسم اختتامیه نخستین کنگره سراسری حزب کارگزاران سازندگی اولویت حزب متبوع خود را جذب نیروهای موثر سیاسی و اجتماعی و گسترش آن عنوان کرد و گفت: در قالب جبهه اصلاحات در انتخابات پیش رو شرکت می‌کنیم. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم وی گفت: اصلاح‌طلبان با کارگزاران ائتلاف کرده‌اند و ما از هیچ کاندیدای مستقلی حمایت نخواهیم کرد؛ زیرا کار ما به‌صورت حزبی و جمعی است. وی درادامه گفت: هم ما و هم شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مساله تایید صلاحیت‌ها را داریم که امیدواریم طی یکی دو روز آینده شاهد اصلاحاتی در این موضوع باشیم و بتوانیم جمع زیادی از دوستان خود را در قالب فهرست نامزدها مورد حمایت قرار دهیم.


دعوت ظریف از مردم

در کنار او محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز روز پنج‌شنبه در نشست با جمعی از ایرانیان مقیم انگلستان در لندن، ابراز امیدواری کرد با مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش رو، جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف عالیه خود حرکت رو‌به جلو داشته باشد.


تعامل مثبت با شورای نگهبان

درکناراین توصیه‌ها برای شرکت مردم در انتخابات و در حالی که هنوز اصلاح‌طلبان و برخی از اصولگرایان رد صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، چشم به تایید خود در بررسی‌های مجدد دارند، به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز پنج‌شنبه در نشست احزاب و انتخابات که در سالن غدیر وزارت کشوربرگزار شد، از نتایج تعامل با شورای نگهبان ابراز رضایت کرد و گفت: بر‌اساس نتایجی که تاکنون در تعداد تایید صلاحیت‌ها به دست آمده است حجم قبول‌شدگان به گونه‌ای است که شاهد رقابت‌خوبی بین داوطلبان خواهیم بود. خبری که می‌تواند شور انتخاباتی را به اردوگاه اصلاح‌طلبان برگرداند. همچنین به گزارش «ایرنا»، وزیر کشور با اشاره به مذاکرات و دیدارهای خود با دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: با آقای جنتی توافق کردیم که اگر به جایی رسیدیم که دیدیم حقی ضایع می‌شود، نماینده‌ای گذاشته و مساله را پیگیری کنیم و مقیدم قانون باید پیگیری شود. در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس اعلام کرد داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آنها در مرحله قبلی تایید ولی در شورای نگهبان رد شده است، می‌توانند ۱۷ تا ۱۹ بهمن‌ شکایت خود را تحویل دهند. به دنبال این اطلاعیه محمد رضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه منتظر نظر نهایی شورای نگهبان درخصوص تایید صلاحیت‌ها هستیم گفت: لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی هفته آینده در روزهای 18 و 19 بهمن‌ماه اعلام می‌شود. همزمان به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان از انتشار لیست ائتلاف اصولگرایان تهران تا ۳ روز آینده خبر داد.


جناح‌بندی در مجلس خبرگان راه ندارد

از آنجا که رد صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت برخی از چهره‌های سیاسی در انتخابات مجلس خبرگان مجلس نیز این روزها به یکی از چالش‌های انتخابات پیش‌رو تبدیل شده است، روز پنج‌شنبه محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب درحاشیه برگزاری همایش امنای امت، جایگاه مجلس خبرگان را جایگاهی مقدس ذکر کرد و گفت: در این مجلس، سیاسی‌بازی، فرقه‌گرایی و جناح‌بندی‌ها راه ندارد. به گزارش «ایرنا»، وی افزود: مردم ایران اسلامی با حضور پرشور در انتخابات اسفند‌ماه و برگزیدن کاندیدای مجلس خبرگان رهبری اعضای این نهاد را برای انتخاب و نظارت بر رهبری امین خود می‌کنند. آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز دراین همایش با بیان اینکه جایگاه مجلس خبرگان بسیار حساس است و جای جناح‌بازی و جوان‌گرایی نیست، گفت: اعضای خبرگان باید خودشان فی‌الجمله مجتهد باشند تا بتوانند در موقع لزوم حق و واقع را به منصه ظهور برسانند. به گزارش «ایسنا»، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز با تاکید بر رعایت عفت سیاسی در تبلیغات خبرگان تصریح کرد: جایگاه دینی و فقهی خبرگان نباید فدای تبلیغات انتخاباتی شود.