رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌ها به آسانی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای کنونی اقتصاد باشند، به تشریح تنگناهای مالی‌ای پرداخت که بانک‌ها را به این نقصان دچار کرده است. ولی‌الله سیف در جلسه‌ای که با عنوان «گفت‌وگو درخصوص مسائل پولی و بانکی پس از لغو تحریم‌ها»، در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: از اوایل انقلاب تاکنون بانک‌های کشور افزایش سرمایه نداشته‌اند، در حالی که ابعاد اقتصاد ما بزرگ‌تر شده است.

سیف بدهی زیاد دولت به شبکه بانکی را یکی دیگر از این مشکلات دانست که موجب محدودیت منابع بانکی شده است. وی گفت: در حال حاضر رقم بدهی دولت، ۱۵ درصد از منابع نظام بانکی را به خود اختصاص داده است. ۵/ ۱۲درصد از منابع بانکی هم در قالب مطالبات غیرجاری است که از اختیار بانک‌ها خارج شده است. وی با بیان اینکه ۱۵ درصد دیگر از منابع نظام بانکی نیز به بنگاه‌داری و املاک و مستغلات بانک‌ها اختصاص پیدا کرده است، گفت: بر همین اساس حدود ۴۵ درصد از منابع بانک‌ها به‌صورت منجمد خارج از دسترس است که بر شدت تنگنای مالی می‌افزاید. مساله دیگری که به گفته سیف موجب تنگناهای مالی بانک‌ها شده است، به نظام تامین مالی در اقتصاد ایران بازمی‌گردد. سیف در این زمینه گفت: تامین مالی در اقتصاد ما با سایر کشورها تفاوت زیادی دارد در حالی که در کشورهای دنیا، نظام بانکی ۲۰ تا ۳۰ درصد تامین مالی را برعهده دارد، این رقم در کشور ما بالغ بر ۸۵ درصد است. سیف با اشاره به اینکه نظام‌های تامین مالی بانکی در دنیا بیشتر برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌‌های کوچک و به‌صورت کوتاه‌مدت است، افزود: این درحالی است که در ایران این موضوع کاملا متفاوت است و بنگاه‌های بزرگ نیز برای تامین مالی به نظام بانکی مراجعه می‌‌کنند. رئیس‌ کل بانک‌ مرکزی،در ادامه به علل اصلی چندبرابر شدن قیمت ارز در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: چند برابر شدن این نرخ به دلیل نگاه نادرست و غیرکارشناسی به موضوع ارز بوده است. وی توضیح داد:در سال ۹۱ و در یک دوره ۱۸ ماهه، ۲۲ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شد تا قیمت ثابت باشد اما با کاهش منابع ارزی و توقف تزریق دلار به بازار، ناگهان قیمت‌ها چندبرابر شد.

سیف گفت: این تجربه نشان می‌دهد که این سیاست منطقی نیست، نرخ ارز نمی‌تواند بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی و شرایط تورمی در سطحی تثبیت شود؛ بلکه واقعیت‌های اقتصادی سیاست ثبات نرخ ارز و کاهش نوسانات آن را ایجاب می‌کند. رئیس شورای پول و اعتبار همچنین درخصوص نرخ‌های بالای سود بانکی و نقش موسسات اعتباری غیرمجاز گفت: وجود نرخ‌های بالای سود بانکی تا حدودی متاثر از فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز است. وی همچنین تنگنای شدید مالی را که خود به دلیل شرایط مالی نامناسب بانک‌ها به‌وجود آمده است، یکی دیگر از عوامل بالا رفتن نرخ سود بانکی اعلام کرد. سیف گفت: در حال حاضر بانک‌مرکزی اقدامات گسترده‌ای را برای ساماندهی فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز انجام داده است و همراهی و حمایت سایر مراجع قضایی و انتظامی را با خود دارد. سیف با انتقاد از نگاه سهمیه‌بندی به اعطای تسهیلات بانکی گفت: تجربه نشان داده که نظارت بر اعطای تسهیلات به‌صورت سهمیه‌بندی شده، دشوار و غیربهینه است؛ چرا که ابزاری برای کنترل سهم اختصاص‌یافته به بخش‌های مختلف وجود ندارد و باعث انحراف در مسیر تامین مالی می‌شود. سیف درخصوص رهاورد سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه در حوزه پولی و بانکی گفت: تلاش ما عادی‌سازی روابط بانکی با کشورهای اروپایی است و در این راستا پس از مذاکره با رئیس‌کل بانک‌مرکزی ایتالیا، حساب بانک مرکزی ایران فعال شد و طی مذاکرات صورت گرفته، بانک UniCredit نیز یکی از بانک‌های بزرگ ایتالیا برای شروع کار با ایران اظهار تمایل کرد؛ همچنین در جریان این سفر توافق‌نامه‌هایی با بیمه‌های صادراتی ساچه ایتالیا و کوفاس فرانسه امضا شد.