اعتیاد به گذشته ریشه هیجانات منطقه عکس: ایرنا
گروه دیپلماسی: کنفرانس کمک به مردم سوریه که با حضور رهبران و مقامات ارشد 60 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در لندن گشایش یافت، فرصت مناسبی را برای وزیر امور خارجه ایران فراهم کرد تا پس از 16 سال ضمن دیدار مستقیم با مقامات بریتانیا، با دیگر مقامات خارجی به تبیین آثار برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در فضای پساتوافق بپردازد. به گزارش «ایرنا» محمدجواد ظریف و فیلیپ‌هاموند، وزرای خارجه ایران و بریتانیا روزگذشته، درباره تاخیر شروع برقراری روابط بانک‌های دو کشور گفت: «با همکاری همتاهای آلمانی، فرانسوی و ایرانی درصدد هستیم تا مشکلات موجود را حل کنیم.»

فیلیپ‌هاموند در این دیدار با بیان اینکه ما با همکاری دوجانبه و بر مبنای حسن‌نیت تلاش می‌کنیم تا از عادی‌سازی روابط میان دو کشور اطمینان حاصل کنیم، افزود: «البته ما چالش‌های زیادی را ناشی از سال‌ها روابط محدود داشته‌ایم اما برای فائق آمدن بر آنها تلاش می‌کنیم.»دیدار وزرای خارجه ایران و بریتانیا صبح دیروز در لندن انجام شد. محور صبحانه کاری محمدجواد ظریف و فیلیپ‌هاموند که در محل رسمی دیدارهای‌هاموند صورت گرفت، مسائل دو جانبه و منطقه‌ای بود. ظریف همچنین بعد از این دیدار با مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر بریتانیا و جورج ازبورن، وزیر دارایی این کشور دیدار کرد. ظریف شامگاه چهارشنبه با هدف شرکت در اجلاس بین‌المللی کمک به مردم سوریه وارد فرودگاه گاتویک لندن شد و با مقامات مهم از جمله دبیر کل سازمان ملل، وزیر امور خارجه آمریکا، نخست‌وزیر بریتانیا، پادشاهان کویت و اردن، وزیر خارجه سوئد، وزیر خارجه عراق، رئیس‌جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در اجلاس کمک‌کنندگان به سوریه قرار است مساله جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه برای بیش از ۱۳ میلیون تن که از بحران انسانی درسوریه رنج می‌برند و همچنین بیش از۴ میلیون سوری که از کشورشان گریخته‌اند، بررسی شود.


ظریف در اندیشکده چتم‌هاوس

وزیر امورخارجه شامگاه پنج‌شنبه در سخنان خود در اندیشکده «چتم‌هاوس» بر لزوم بازتعریف منافع منطقه‌ای برای رسیدن به امنیت تاکید کرد. محمدجواد ظریف توافق هسته‌ای را نمونه‌ای از رهیافت بازتعریف منافع مشترک خواند و افزود: «در گذشته، غرب خواستار توقف کامل فعالیت سانتریفیوژهای ایران بود و این رویکرد در مذاکرات پیشین به نتیجه‌ای نرسید، اما در جریان مذاکرات اخیر تصمیم گرفتیم تا در چارچوب منافع مشترک گام برداشته و به همین دلیل به نتیجه رسیدیم.»ظریف توافق هسته‌ای را سرمایه‌ای ارزشمند برشمرد و تصریح کرد: «این رویکرد باید درخصوص سایر بحران‌های منطقه‌ای تسری پیدا کند.» او همچنین درخصوص تنش‌های اخیر میان ایران و عربستان نیز گفت: «عربستان سعودی نیازمند تعریف دوباره وضعیت منطقه و منافع خود است، همانگونه که ایران با این رویکرد توانست برنامه‌های هسته‌ای خود را به موضوعی مشترک و نه مورد رقابت دو رقیب مبدل سازد.»وزیر خارجه همچنین آینده روابط میان ایران و بریتانیا را مثبت توصیف کرد و افزود: «دو کشور می‌توانند درخصوص موضوعات منطقه‌ای با یکدیگر کار کنند.» ظریف همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص محدودیت تحریم‌های آمریکا به‌عنوان مانعی برای گسترش همکاری‌های بانکی اروپا و ایران گفت: «وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست کنفرانس کمک‌کنندگان به سوریه به وی اطمینان داده است که محدودیتی برای تعاملات مشروع تجاری میان بانک‌ها وجود ندارد.»


گفت‌وگو، تنها راه‌حل بحران سوریه

محمدجواد ظریف در ادامه دیدار و گفت‌وگوهای خود در سخنانی در کنفرانس کمک‌کنندگان به سوریه در لندن، گفت‌وگو را تنها راه‌حل پایان بحران سوریه خواند. ظریف با بیان اینکه ما همواره از طرف‌های خارجی خواسته‌ایم تا در روند دیپلماتیک همکاری کنند، افزود: «ایران در تمام گفت‌وگوهای ژنو، همواره خواستار آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در سوریه بوده است. ظریف با اشاره به کمک‌های بشردوستانه ایران به آوارگان سوری تاکید کرد: ما خود را به ادامه کمک‌های بشردوستانه متعهد می‌دانیم.»


فروریختن پروژه ایران‌هراسی

ظریف همچنین شامگاه پنج‌شنبه در نشستی با روسای نهادهای ایرانی و ایرانیان مقیم انگلیس در لندن با بیان اینکه پروژه ایران‌هراسی با تحولات اخیر فروریخته است، گفت تهران آماده همکاری اقتصادی با تمام کشورهای جهان است. ظریف در این نشست که در محل اقامتگاه سفارت ایران درلندن برگزار شد، همچنین تاکید کرد که هیچ‌گاه دیگر شرایط به قبل از توافق هسته‌ای و اجرای برجام بازنخواهد گشت.او با بیان اینکه لغو تحریم‌ها یک موفقیت بوده اما موفقیت بزرگ‌تر فروپاشی بنای ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی است که در منطقه و جهان از طرف بدخواهان مردم ایران شکل گرفته بود، اضافه کرد: «مهم‌تر از ساختار تحریم‌ها، فضای ایجاد شده بود. فضای نگرانی از کار با ایران بود و این فضا خوشبختانه با توافق هسته‌ای و با اجرای برجام شکسته شد.»وزیر امور خارجه در ادامه گفت: «این فضا ازبین رفته و فضای جدیدی در حال شکل گرفتن است. فضای استقبال از حضور ایران و همکاری با ایران. میزان موفقیت ما به تبدیل این فضا به فرصت‌های جدید اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی برای کشور برمی‌گردد. میزان موفقیت ما امکانات سرمایه‌گذاری در ایران و امکان ایجاد اشتغال برای مردم و امکان تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از طریق فضای ایجاد شده است.»ظریف با بیان اینکه درباره هیجانات موقتی که در منطقه ما شکل گرفته است، می‌توانیم با درایت و تدبیر و با دورنگری و پرهیز از برخوردهای احساسی فائق آییم، گفت: «یک گروهی از همسایگان ما به گذشته دیگری عادت کرده‌اند. برای آنها پذیرش واقعیت جدید، قدری زمان‌بر است؛ اما مطمئن هستم با تلاش همه، این مانع هم برداشته خواهد شد و ایران با تمام توان در جهت صلح در منطقه و برای صلح و پیشرفت و آسایش بیشتر برای مردم و ساختن فردای بهتر برای فرزندان ایران پیش خواهد رفت.»


نگرانی‌ها در رابطه با نقض حقوق بشر

محمدجواد ظریف در ادامه دیدارهای خود در لندن طی سخنانی در محل پارلمان بریتانیا با بیان اینکه نگرانی‌هایی در رابطه با نقض حقوق بشر در غرب به‌ویژه در ارتباط با پدیده اسلام هراسی و اعمال تبعیض در زمینه حقوق مسلمانان و اقلیت‌های گروهی و قومی داریم، گفت: «هیچ کشوری در بحث حقوق بشر نمی‌تواند مدعی باشد که کامل است و هیچ نقصی ندارد.» او با ابراز تاسف از اینکه دولت‌های غربی به دلیل روابط تجاری و منافع حاصله از فروش سلاح به برخی کشورهای منطقه، نقض حقوق بشر در این کشورها را نادیده می‌گیرند، تاکید کرد: «در حادثه منا، کمترین قصور دولت عربستان اهمال و نادیده گرفتن مسوولیت‌های ذاتی خود در قبال حجاج به ویژه حجاج ایرانی بوده است، با وجود این ما در برابر این اهمال که منجر به کشته شدن صدها ایرانی شد، رابطه را قطع نکردیم.» به گفته ظریف، در حادثه سفارت عربستان که هیچ تبعه سعودی کمترین صدمه‌ای ندید، ایران اقدامات لازم برای برخورد با خاطیان را اتخاذ کرد؛ اما آنها با بهانه جویی رابطه را قطع کردند. وزیر امور خارجه، دولت عربستان را مانع عمده در مسیر پیشبرد راهکارهای سیاسی برای بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه دانست و در پایان تاکید کرد که ایران آمادگی دارد تا با کشورهای منطقه برای تامین صلح و ثبات و آرامش همکاری سازنده داشته باشد.

اعتیاد به گذشته ریشه هیجانات منطقه