سرمایه‌گذاری در ایران با تضمین «ساچه»

دنیای اقتصاد- هاجر شادمانی: اولین حضور رسمی و مشترک دولت و بخش خصوصی از کشور خارجی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راه و شهرسازی ایران در دوران پساتحریم، با ورود مسوولان دولتی و مدیران شرکت‌های ساختمانی ایتالیا به ایران کلید خورد و به اعلام آمادگی شرکت بیمه «ساچه» برای تضمین بازدهی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران منجر شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» با گذشت دو ماه از اولین رایزنی‌های سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با مقامات دولتی و شرکت‌های ساختمانی ایتالیا، اولین حضور سرمایه‌گذاران ایتالیایی در ایران با حمایت مشترک دو وزارتخانه ایران و ایتالیا انجام شد تا از این پس این کشور به‌عنوان دروازه ورود سایر شرکت‌های خارجی به ایران مسیر تبادل دانش، تجربه فنی و تامین مالی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی به‌خصوص راه و مسکن را باز کند.

سندیکای شرکت‌های ساختمانی سه‌شنبه شب گذشته میزبان هیاتی چند ده نفره از مقامات دولتی و شرکت‌های ساختمانی بخش خصوصی ایتالیا بود تا مسیری را که حدود دو ماه پیش با برگزاری اولین نشست مشترک شرکت ساختمانی بخش خصوصی با فعالان راه و مسکن ایتالیا آغاز کرده بود به‌عنوان اولین گام اجرایی در ورود شرکت‌های خارجی به ایران در دوران پساتحریم صورت عملیاتی ببخشد. در این نشست که با حضور دو وزیر ایرانی و ایتالیایی حوزه راه و مسکن و سایر مقامات بخش دولتی و خصوصی ایران و ایتالیا برگزار شد، پس از اعلام موافقت روسای جمهوری دو کشور برای حمایت از همکاری‌های مشترک شرکت‌های ساختمانی، اولین مذاکرات مستقیم و بدون واسطه شرکت‌های ساختمانی ایران و ایتالیا انجام شد تا هر کدام از این شرکت‌ها با اطلاع از جزئیات و ریز اطلاعات مربوط به هر یک از پروژه‌های ساختمانی نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت‌های ایرانی اقدام کنند.

وزیر راه و زیرساخت ایتالیا در این نشست با ابراز رضایت از بازگشایی مسیر تبادل دانش، تجربه و تامین مالی بین ایران و سایر کشورها پس از توافق هسته‌ای خطاب به مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی ایران اعلام کرد به‌عنوان یک شریک خواهان گسترش روابط با ایران در زمینه‌های گوناگون راه، مسکن و امور زیرساختی است. گراتزیانو دل ریو، وزیر راه و زیرساخت ایتالیا با بیان اینکه به‌دلیل وجود تحریم‌ها و بسته بودن دروازه‌های دنیا به روی کشور و اقتصاد ایران طی دوران تحریم، سال‌ها از همکاری مشترک با دولت و مهندسان ایرانی به دور بوده‌ایم به نقش موثر ایران در ایجاد ثبات و توسعه جهانی، صلح و تبادل دانش، تجربه فنی و گسترش تجارت با دنیا اشاره کرد و گفت: دولت ایتالیا در تمام حوزه‌های زیرساختی ازجمله راه‌سازی جاده‌ای، راه‌آهن، صنایع هوایی، دریایی و... خواهان مشارکت با دولت و شرکت‌های ساختمانی بخش خصوصی در ایران است.


قول آخوندی به شرکت‌های ساختمانی

همچنین عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی کشور نیز با اعلام 2 نکته مهم به‌عنوان شروط اصلی و پایه‌های بنیادی برای همکاری بین دو کشور بر ایجاد رابطه برد - برد اقتصادی و زیرساختی با ایتالیا و سایر کشورهای دنیا تاکید کرد. آخوندی با بیان اینکه هدف از ایجاد ارتباط بین شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور ایران و ایتالیا و برقراری تماس و رابطه مستقیم آنها برای مشارکت در طرح‌های زیرساختی و پروژه‌های عمرانی ایجاد رقابت بین این شرکت‌ها و تبادل دوطرفه دانش، تجربه فنی و جریان سرمایه است، ایجاد رابطه مستقیم و بدون واسطه شرکت‌های خارجی با دولت و شرکت ساختمانی ایرانی را مورد تاکید قرار داد. به گفته وی هرگونه روابط بین شرکت‌ها و دولت‌های خارجی در حوزه امور زیرساختی و زیربنایی، راه و مسکن باید به صورت مستقیم با دولت و شرکت‌های معتبر ساختمانی ایرانی برقرار شود و در این زمینه هیچ‌گونه دلالی و واسطه‌گری مورد تایید دولت ایران و وزارت راه و شهرسازی نخواهد بود.

آخوندی با مثبت ارزیابی کردن رابطه بین دو کشور خطاب به شرکت‌های ساختمانی ایرانی و ایتالیایی گفت: مطمئن باشید دولت ایران وبه‌طور خاص وزارت راه وشهرسازی از همکاری دو جانبه شما حمایت خواهد کرد. در این مراسم مدیر انجمن شرکت‌های ساختمانی ایتالیا نیز با تاکید بر ضرورت ایجاد نظام شراکت دوطرفه در انتقال دانش و تجربه فنی، تصریح کرد: آنچه مهم است ورود شرکت‌های جدید و بین‌المللی به ایران و تامین مالی پروژه‌های زیرساختی است. ماسیمو روستیکو با بیان اینکه روش‌ها، نحوه و میزان تامین مالی و حجم سرمایه‌گذاری باید به‌صورت دقیق برنامه‌ریزی و مشخص شود، مشارکت دوطرفه و همکاری دو جانبه بین شرکت‌های ساختمانی دو کشور را مهم‌ترین اصل اساسی این همکاری عنوان کرد.


برقراری بیمه صادراتی برای قراردادهای ساختمانی

قائم‌مقام وزیر راه وشهرسازی در امور بین‌الملل نیز با بیان اینکه استفاده از سرمایه خارجی در مقطع زمانی فعلی موضوعی چندوجهی است، گفت: آنچه در حال‌حاضر و در این زمینه در اولویت قرار دارد، برقراری بیمه رایج سرمایه‌گذاری در کشورها برای امکان وام‌دهی بانک‌های خارجی به بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی است و اولین مساله ما در مقطع زمانی فعلی این است که دولت‌های خارجی مصمم به انجام این کار شوند. فخریه کاشان، با اشاره به برخی نگرانی‌های سرمایه‌گذاران خارجی مبنی بر احتمال بازگشت تحریم‌ها و ابهاماتی که در نتیجه آن برای شرکت‌های خارجی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌هایی که علاقه‌مند به همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران هستند ممکن است با این ابهام مواجه باشند که در صورت بازگشت تحریم‌ها تکلیف سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های آنان در ایران چه خواهد شد؟

وی توضیح داد: در جلسات دولت و وزارت امور خارجه با سران سیاسی جهان تلاش شده است تصمیم‌گیری‌های مناسبی انجام شود تا در صورت بروز چنین مشکلی هیچ‌یک از طرفین اقتصادی درگیر در پروژه‌ها متحمل ضرر و زیان نشوند؛ این در حالی است که با توجه به فضای مثبت بین ایران و جامعه جهانی احتمال بازگشت تحریم‌ها بسیار ضعیف خواهد بود. به گفته وی هنوز پاسخ قطعی و کاملا روشنی به این ابهام داده نشده است هر چند در راهنماهایی که تاکنون بعد از اجرای برجام نوشته شده یا در حال تدوین است تقریبا به ۹۰ درصد از ابهامات موجود پاسخ داده شده است اما هنوز به‌طور قطع و یقین در مورد اینکه سرنوشت این همکاری‌ها در صورت بازگشت احتمالی تحریم‌ها چه خواهد شد حکم نهایی صادر نشده است. فخریه کاشان پاسخگویی به این ابهام را برعهده شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری قرار داد و گفت: باید دید شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری که قرار است ارزش قراردادها و حجم سرمایه‌های خارجی در ایران را تضمین کنند چه راهکاری برای این موضوع اندیشیده یا می‌اندیشند!


تضمین مالی برای شرکت‌های خارجی

نماینده سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران برای مذاکره با هیات زیرساختی بخش خصوصی و دولتی ایتالیا حضور شرکت تضمین مالی ساچه را از نکات مثبت اولین حضور خارجی‌ها در ایران برای مشارکت در پروژه‌های ساختمانی اعلام کرد. به گفته مریم خوانساری، حضور شرکت ایتالیایی بیمه ساچه به‌عنوان یکی از شرکت‌های معتبر تضمین سرمایه‌گذاری در دنیا نقطه مثبتی برای اولین حضور خارجی‌ها در ایران محسوب می‌شود که می‌تواند با گارانتی سرمایه‌گذاری‌های آتی در پروژه‌های ساختمانی اطمینان بخشی مناسبی را برای این شرکت‌ها ایجاد کند.

وی با اشاره به برگزاری 299 نشست رودررو میان هر یک از شرکت‌های خارجی و ایرانی به‌طور مستقیم و بدون واسطه، تصریح کرد: برگزاری هر یک از این جلسات این امکان را به شرکت‌های داخلی و ایتالیایی می‌دهد که به‌صورت مستقیم و در مورد هریک از پروژه‌های مورد نظر رودررو صحبت کنند تا بتوانند به نتایج مشخصی در رابطه با نحوه همکاری خود با یکدیگر دست پیدا کنند. در ادامه این نشست همچنین عضو شرکت بیمه ساچه در مورد نحوه گارانتی قراردادهای ساختمانی برای حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران گفت: ساچه به‌عنوان ضمانت‌کننده قراردادهای ساختمانی می‌تواند شرایط تضمین میانگین 85 درصدی بازدهی قراردادهای شرکت‌های ساختمانی ایتالیایی در ایران را فراهم کند.

کریستیانا مورلی ادامه داد: این تضمین سرمایه برای هر کدام از پروژه‌ها به صورت جداگانه و در فرمول‌های مختلفی صورت خواهد گرفت که می‌تواند بین 30 تا 100 درصد ارزش قراردادها را برای این شرکت‌ها تضمین کند. وی پوشش مالی ساچه برای این شرکت‌ها در قراردادهای بلندمدت را تا 14 سال از زمان تکمیل پروژه عنوان کرد و افزود: در صورتی که شرکت‌ها و دولت ایران به هر دلیلی موفق به بازپرداخت سرمایه به شرکت‌های خارجی نشوند این بازپرداخت در مدت زمان توافق شده در متن قرارداد از طرف ساچه انجام خواهد شد ضمن اینکه گارانتی‌های پرداخت هم یک بار دیگر از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران تضمین خواهد شد.