گروه دیپلماسی: سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اصفهان از روزهای دشوار مذاکرات سخن گفت و افزود: «بارها در مذاکرات به جایی رسیدیم که می‌گفتیم دیگر نمی‌شود.» عراقچی تاکید کرد: «همه می‌دانند ما در دوران مذاکرات در خارج و داخل چه مصیبت‌هایی داشتیم ولی کسی خبر نداشت وقتی خدمت رئیس‌جمهور می‌رفتیم چه مشکلاتی داشتیم.» او که روز ۱۹ بهمن از رئیس‌جمهوری نشان درجه دو لیاقت و مدیریت گرفت در گفت‌وگو با معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: «شاید حداقل دو، سه جلسه با دکتر ظریف و آقای روانچی خدمت دکتر روحانی رسیدیم و گفتیم واقعا نمی‌شود و ایشان بود که به ما روحیه می‌داد.»

عراقچی در ادامه با بیان اینکه در مذاکرات فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم، بیان کرد: «ولی در دو، سه نقطه بحرانی که واقعا از سر ناامیدی نزد دکتر روحانی رفتیم، ایشان به ما امید دادند و گفتند حتما شدنی است. مشکلات بزرگ را حل کرده‌ایم، اینها را هم می‌توانیم حل کنیم.»معاون وزیر امور خارجه مدیریت عالی مقام معظم رهبری را نیز ستود و گفت: «همه ما در چارچوبی حرکت می‌کردیم که ایشان تعیین کرده بودند. ایشان خطوط قرمز و دستورالعمل‌ها را ترسیم کرده بودند و در همان چارچوب ما را هدایت می‌کردند. هر وقت لازم بود شخصا به میدان می‌آمدند، هرجا لازم بود ما را حمایت کنند، حمایت می‌کردند که هیچ زبانی قادر به تشکر از ایشان در این زمینه نیست.» همچنین عراقچی تاکید کرد: «شاید ماه‌ها در جلسات طولانی می‌رفتیم که یک قدم نه ما حرکت می‌کردیم، نه آنها که منافعشان را بر اساس اهداف خود تعریف کرده بودند و چارچوب‌ها و خط قرمزهای خود را داشتند.»

ظریف روی خط

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم از مونیخ در تماسی تلفنی از نقش عراقچی در مذاکرات تمجید کرد و گفت: «تعهد و تخصص دکتر عراقچی را همه می‌دانیم. او انسانی است که با امید به آینده و ابتکار راه را باز می‌کرد.»وزیر امور خارجه افزود: «ایشان و دکتر روانچی نقش بسیار بزرگی در رسیدن به هدف داشتند. همیشه از خدایی که این نعمت را به ما داده سپاسگزاریم.»در بخشی از این گفت‌وگو، عراقچی به ظریف گفت: «جای شما در اصفهان بسیار خالی است. من خدا را شاکرم به خاطر یک چنین رئیس خوبی که اول یک برادر بزرگ است و بعد یک رئیس موفق.»ظریف هم گفت: «این نشانه عقل شما است که خودتان رفتید اصفهان و من را فرستادید مونیخ.» پرویز پرستویی دارنده پنج سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در بخشی از این گفت‌وگو، از طریق تلفن با عراقچی صحبت کرد.