نخستین سفر رئیس جمهوری غنا به ایران
گروه خبر: «جان درامانی ماهاما» رئیس‌جمهوری غنا روز گذشته به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری این کشور آفریقایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد تهران شد. سفری که در کنار سفرهای مقامات اروپایی به ایران، می‌تواند یکی از مهم‌ترین سفرهای دیپلماتیک برای ارتباط با قاره سیاه در دوران پسابرجام باشد. رئیس‌جمهوری غنا همچنین نخستین مقام بلندپایه یک کشور آفریقایی است که دردوران پساتحریم به تهران سفر کرده است. پیش از این محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق در آخرین ماه‌های تصدی‌اش در فروردین ماه ۱۳۹۲ در سفری به کشورهای آفریقایی بنین، نیجر از غنا هم بازدید کرده بود. به هر ترتیب «جان درامانی ماهاما» رئیس‌جمهوری غنا شنبه شب در راس یک هیات وارد تهران شد و از سوی محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی مورد استقبال قرار گرفت. رئیس‌جمهوری غنا را در این سفر وزرای خارجه، نفت و انرژی، اقتصاد، کشاورزی،‌ توسعه‌ و‌ منابع طبیعی این کشور همراهی می‌کنند. او که به دعوت حسن روحانی رئیس‌جمهوری به تهران سفر کرده است روز گذشته در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تهران از سوی روحانی مورد استقبال رسمی قرار گرفت و پس از آن روسای جمهوری دوکشور با یکدیگر وارد گفت‌وگو شدند. اما پیش از آن روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا در راستای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌های مشترک دو سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. به گزارش «ایرنا» برنامه اقدام مشترک در زمینه همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور توسط وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی غنا و یادداشت تفاهم همکاری‌های استاندارد بین دو کشور توسط رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و وزیر امور خارجه غنا به امضا رسید.

گفت‌وگو در باره مشکلات منطقه و فلسطین

پس از امضای این اسناد، حسن روحانی و جان درامانی ماهاما در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند. در این نشست خبری رئیس‌جمهوری ایران یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را گسترش و تعمیق همکاری با کشورهای آفریقایی برشمرد و تاکید کرد: تهران برای توسعه مناسبات و روابط با کشورهای آفریقایی به‌ویژه غنا اهمیت ویژه‌ای قائل است و آماده همکاری در همه عرصه‌های مورد علاقه با آکرا است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی همچنین گفت: ایران و غنا زمینه‌های فراوانی برای همکاری در بخش‌های گوناگون از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، ساخت نیروگاه و ارائه خدمات فنی، مهندسی و کشاورزی دارند. رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه مبارزه با افراط‌گری و تروریسم و مشکلات و معضلاتی که تروریست‌ها در جهان ایجاد کرده‌اند، اظهار کرد: در دیدارها و مذاکرات امروز در زمینه مسائل و مشکلات منطقه و راه‌حل‌های آن بحث و تبادل‌نظر داشتیم. روحانی ادامه داد: موضوع فلسطین و مشکلاتی که منطقه از این دیدگاه با آن مواجه است، نیز مورد گفت‌وگو قرار گرفت و باید همه کشورهای جهان در سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد برای حل آن تلاش کنند. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دنیا منتظر آن است که روزی بازگشت مردم فلسطین به خانه‌هایشان را در امنیت و شادی شاهد باشد.


جایگاه ویژه آفریقا در سیاست خارجی

رئیس‌جمهوری در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و غنا نیز گفت: ما معتقدیم همه مشکلات باید در نهایت از طریق سیاسی حل‌وفصل شود که در این راستا ایران و غنا می‌توانند در مجامع بین‌المللی به‌ویژه جنبش عدم تعهد همکاری‌های نزدیک‌تری داشته باشند. همچنین به گزارش «ایرنا» روحانی جایگاه آفریقا را در سیاست خارجی ایران ویژه دانست. روحانی با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهوری غنا نخستین رهبر آفریقایی است که بعد از برجام و پساتحریم به ایران سفر کرد، اضافه کرد: امیدوارم همه اسناد قبلی ما از جمله اسنادی که در سال 2014 در کمیسیون مشترک تصویب شده اجرایی و عملیاتی شود.


نقش برجسته ایران در حل منازعات

«جان درامانی ماهاما» رئیس‌جمهوری غنا نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه ایران و غنا از دوستان قدیمی و موسسان جنبش عدم تعهد هستند، گفت: ایران همواره دوست نزدیک آفریقا و حامی جنبش آزادی‌خواه این منطقه در مقابله با آپارتاید بوده و ما ارزش بسیار بالایی برای دوستی با این کشور قائل هستیم و معتقدیم ایران ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار زیادی دارد که می‌تواند با استفاده از آنها نقش با اهمیت خود در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان را به نمایش گذارد. رئیس‌جمهور غنا با بیان اینکه روحانی را به خاطر پرچمداری قدرتمندانه بین‌المللی در مبارزه با خشونت، افراطی‌گری و تروریسم تحسین می‌کنم، گفت: افراطی‌گری و خشونت تهدیدی برای کل جهان است و امروز ایران پس از توافق هسته‌ای می‌تواند نقش برجسته‌ای در حل‌وفصل این منازعات داشته باشد. ماهاما امروز قرار است در همایش اقتصادی تجار و بازرگانان ایران و غنا شرکت کند. همچنین با توجه به ابراز تمایل کشور غنا برای بازدید از تاسیسات نیروگاهی ایران، رئیس‌جمهور غنا قرار است از یک شرکت نیروگاهی بازدید کند.


زوما دو هفته دیگر در تهران

همچنین رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیمه اول اسفند ماه (دو هفته دیگر) به تهران سفر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در صفحه توییتر شخصی خود از سفر جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی به تهران در دو هفته آینده خبر داد و با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری غنا به تهران که شنبه شب انجام شد، نوشت: «رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی به فاصله 15 روز از سفر رئیس‌جمهوری غنا به تهران می‌آید.» براساس این گزارش، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی قرار است نیمه اول اسفند ماه به تهران بیاید.