تاکید وزیر کشور بر بی‌طرفی استانداران در انتخابات
گروه خبر: در میان وزرای کابینه حسن روحانی، این روزها برای عبدالرضا رحمانی فضلی روزهای بسیار پر کاری است؛ او که وزارت کشور دولت یازدهم را عهده‌دار است اولین تجربه برگزاری انتخابات در دولت روحانی را در پیش رو دارد. علاوه‌بر نشست‌های متعددی که این روزها وزیر کشور و سایر مسوولان این وزارتخانه برای برگزاری سالم و امن انتخابات برگزار می‌کنند، رحمانی فضلی شامگاه شنبه به جام جم رفت تا در برنامه نگاه یک درباره نحوه برگزاری انتخابات به سوالات پاسخ دهد.

او با تاکید بر اینکه ما باید برای انتخابات متحد باشیم و نگوییم در انتخابات عده‌ای انگلیسی هستند، اعلام کرد: نباید اجازه دهیم دشمن در میان ما صف‌بندی کند و اتحاد ما را از بین ببرد. همه جناح‌ها باید این دخالت‌ها را محکوم کنند. وزیر کشور به جنگ روانی رسانه‌های دشمن برای ایجاد ابهام در انتخابات اشاره کرد و گفت که این اقدامات کهنه شده و دشمن باید واقعیت قدرت ایران را بپذیرد. به گزارش «ایسنا» وزیر کشور آغاز تبلیغات انتخاباتی را همراه با نشاط سیاسی خوب در کشور توصیف کرد و گفت: امنیت برای ما مهم‌ترین مساله است. نیروی انتظامی اکنون آماده است و البته می‌تواند از کمک سایر نیروهای نظامی نیز استفاده کند که این کار انجام شده و توافقات لازم به‌دست آمده است. او با بیان اینکه وزارت کشور برای هر شعبه یک بازرس در نظر گرفته است، در مورد تعداد واجدان شرایط رأی دادن نیز گفت:‌ براساس آمار ثبت احوال و مرکز آمار، حدود ۵۵ میلیون نفر می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که سه میلیون نفر هم رأی‌اولی هستند. رحمانی فضلی درباره اعلام زمان نتیجه نهایی انتخابات نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در این دوره از انتخابات، دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به طور همزمان برگزار می‌شود، قطعا با توجه به تعداد زیاد کاندیداها در تهران، حداقل سه روز زمان لازم است تا نتیجه نهایی اعلام شود.

وزیر کشور در ادامه درباره اخباری مبنی‌بر حضور برخی استانداران در برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها بار دیگر اعلام کرد: چنین مساله‌ای وجود نداشته و ما به مسوولان در استانداری‌ها، فرماندارِی‌ها و بخشداری‌ها تاکید کرده‌ایم که بی‌طرف باشند. او همچنین تاکید کرد: ما با کسانی که چنین ادعاهایی‌ را بدون ادله مطرح می‌کنند، برخورد می‌کنیم. نباید به این مسائل دامن زده شود و کار این رسانه‌ها با رسانه‌های غربی که به‌دنبال تشکیک در انتخابات هستند، فرقی نمی‌کند.


رسانه ملی بی‌طرف باشد

رحمانی فضلی همچنین به صدا و سیما توصیه کرد که در پوشش انتخابات و اخبار انتخاباتی بی‌طرفی خود را رعایت کند و در جهت افزایش مشارکت و انسجام و اتحاد ملی عمل کند.


ارسال تخلف انتخاباتی به قوه‌قضائیه

با این همه هرچند وزیر کشور شامگاه شنبه در تلویزیون اعلام کرد که تاکنون تخلفات انتخاباتی موجب نگرانی نشده است، اما محمد حسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخاب در گفت‌وگو با «ایلنا» از ارسال پرونده تخلف انتخاباتی ۶ رسانه به قوه‌قضائیه خبر داد. او این خبر را با اشاره به رصد فضای تبلیغات انتخاباتی از سوی دولت اعلام کرد و گفت که فضای روزهای بعد را نیز همچنان رصد می‌کنیم.


تاکید بر حفظ حرمت ایام فاطمیه

از سوی دیگر ستاد انتخابات استان تهران طی اطلاعیه‌ای خبر یک رسانه در مورد دخالت در انتخابات را تکذیب کرد. به گزارش «ایرنا» یکی از خبرگزاری‌ها روز شنبه به نقل از نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا از ارسال نامه‌ای خطاب به وزیر کشور و استاندار تهران مبنی بر درباره دخالت آشکار فرماندار قرچک و معاون استانداری تهران در انتخابات خبر داده و گفته بود که معاون سیاسی استانداری تهران دستگاه‌ها را برای حمایت از نامزدهای دولت تحت فشار قرار داده و به آنان جهت می‌دهد. همزمان ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه‌ای دیگر از همه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و هواداران آنها خواست در عین حفظ تحرک و جنب و جوش در فضای تبلیغات و رقابت‌های قانونمند و گرم انتخاباتی، پیوند ناگسستنی خود با حضرت فاطمه (س) را حفظ کنند. از سوی دیگر آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید، دیروز از آحاد ملت درخواست کرد با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی و انتخاب افراد شایسته، عزت و اقتدار خود را به رخ جهانیان بکشند.


عارف: آماده مناظره با رقبا هستیم

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دیروز گفت: ما اصرار به آرامش در جامعه داریم و باید مردم را به صحنه بیاوریم، اما اگر رقبای ما می‌خواهند یکسویه لیست اصلاح‌طلبان را زیر سوال ببرند ما آماده‌ایم تا ۳۰ نفر لیست ما با ۳۰ نفر آنان مناظره داشته باشیم.


انتخاب براساس شایستگی

به گزارش «ایرنا» محمدرضا عارف عصر یکشنبه در همایشی در دانشکده فنی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ما اخلاق را در انتخابات یک فرض و ضرورت می‌دانیم و همواره بر سیاست اخلاقی اصرار داریم، گفت: از رقبا می‌خواهم به این سوال پاسخ دهند که سه مجلس گذشته یعنی مجالس هفتم، هشتم و نهم اکثریت با شما بود؛ چرا به جای بیان عملکرد به تخریب رقیب می‌پردازید؟ چرا کارنامه خود را اعلام نمی‌کنید که مردم بر اساس آن در مورد شما قضاوت کنند. عارف در پاسخ به این انتقاد که چرا در فهرست اصلاح‌طلبان اقتصاددان نیست، با اشاره به داشتن اتاق‌های فکر جدی در بخش اقتصاد گفت: ما در لیست اصلاح‌طلبان افراد را براساس شایستگی‌ها انتخاب کردیم.