گروه دیپلماسی: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است بامداد امروز به وقت تهران، در نشستی پشت درهای بسته «موضوع آزمایش‌های موشکی ایران» را مورد بررسی قرار دهند. این در شرایطی است که اعضای این شورا درخصوص تاثیرات آن بر اجرای قطعنامه 2231 اختلاف نظر دارند. حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در کانال تلگرامی خود با اشاره به برگزاری این شورا در روز دوشنبه صبح 14مارس به وقت نیویورک (بعدازظهر به وقت تهران) نوشت: «از مواضع اعلام شده کشورهای عضو دائم شورای امنیت برمی‌آید که در بین آنها درباره آزمایش‌های موشکی ایران و تاثیر آن بر اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت اتفاق‌نظر وجود ندارد.» از سوی دیگر سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که کشورش موضوع آزمایش‌های موشکی اخیر ایران را روز دوشنبه در شورای امنیت مطرح خواهد کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، سامانتا پاور افزود که واشنگتن از کشورها می‌خواهد برای تضعیف برنامه موشکی تهران همکاری کنند. او در ادامه این بیانیه آورده است: «این پرتاب‌ها تاکیدی بر ضرورت همکاری با شرکا در سراسر جهان به منظور کند کردن و کاهش برنامه موشکی ایران است.» نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: «پرتاب‌های موشکی اخیر ایران، تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده است.» در عین حال دولت فرانسه روز یکشنبه از احتمال اعمال تحریم علیه ایران در پاسخ به رزمایش موشکی اخیر ایران خبر داد. «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه گفت «در صورت نیاز» ممکن است تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شود.

درخواست نتانیاهو

همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار اتخاذ فوری اقدامات تنبیهی قدرت‌های جهانی علیه ایران به بهانه رزمایش اخیر موشکی ایران شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، بنابر بیانیه منتشر شده از سوی دفتر بنیامین نتانیاهو، او به وزارت امور خارجه این رژیم دستور داده است تا از پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان که مسوولیت مذاکرات هسته‌ای با ایران را بر عهده داشتند، بخواهد تا فورا به رزمایش اخیر موشکی ایران واکنش نشان دهند.


دفاع مشروع

این در شرایطی است که پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این رابطه گفته ‌بود که رزمایش اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سلاح‌های به کار گرفته شده در آن، نه تنها در تعارض با تعهدات ایران تحت برجام نیست، بلکه حتی خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز نیست. به گفته جابری‌انصاری، سلاح‌های کشتار‌جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای، در مبانی اعتقادی جمهوری اسلامی ایران و دکترین‌ دفاعی ایران جایگاهی ندارد و همه موشک‌های کوتاه برد، میان برد و برد بلند ایران، شامل موشک‌های بالستیک که برخی از انواع آنها در رزمایش اقتدار ولایت نیز پرتاب شده، وسایل دفاعی متعارف و منحصرا برای دفاع مشروع بوده و هیچ‌یک برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده است. بنابراین برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ مغایرتی با موارد تعریف شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت و پیوست‌های آن ندارد و ادعای نقض قطعنامه مزبور مردود است.


روسیه و چین در برابر غرب

خبرگزاری رویترز هم در گزارشی در این خصوص نوشت: «دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌گویند که نخست منتظر تایید دستگاه‌های اطلاعات ملی در این خصوص خواهند ماند تا اطمینان یابند آیا موشک‌هایی که ایران پرتاب کرده دارای قابلیت هسته‌ای نیز هستند یا خیر.» آنها همچنین گفته‌اند: «روسیه و چین که مخالف ادامه محدودیت‌های سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران هستند احتمالا مانع از اقدام شورای امنیت خواهند شد.» خبرگزاری رویترز گزارش داد: «دیپلمات‌های غربی می‌گویند اگرچه تحریم‌های جدید سازمان ملل ممکن است قریب‌الوقوع نباشد، آمریکا و برخی از متحدانش ممکن است اقدامات تنبیهی بیشتری را به شکل تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در واکنش به پرتاب‌های موشکی اخیر این کشور انجام دهند و این کاری است که واشنگتن پیش‌تر نیز انجام داده است.»


فرمان پوتین

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه فرمان اجرای قطعنامه 2231 درباره برجام را صادر کرد که به موجب آن محدودیت صادرات مواد هسته‌ای ساخت روسیه به ایران لغو می‌شود. به گزارش خبرگزاری تاس، براساس این فرمان که دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین آن را روی پورتال اطلاع‌رسانی دولت قرار داد، پوتین از موسسات و سازمان‌های روس می‌خواهد که تا 18 اکتبر 2025 برای انتقال، فروش و تحویل مستقیم تمام موارد ذکر شده در فهرست مواد و تجهیزات هسته‌ای و مواد غیرهسته‌ای ویژه و فناوری‌های مربوط به کنترل صادرات به ایران،‌ از شورای امنیت سازمان ملل مجوز دریافت کنند.