ایرنا: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در صدر یک هیات بلند پایه دیپلماتیک راهی باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد تا در نشست سه‌جانبه‌ای با حضور همتایان روسی و آذربایجانی خود شرکت کند. ظریف که به منظور شرکت در اجلاس مشترک سه‌جانبه وزیران خارجه ایران،‌ روسیه و آذربایجان به باکو سفر کرده بود و پنج‌شنبه شب به کشور بازگشت، علاوه بر دیدارهای فشرده و رایزنی‌های دیپلماتیک با مقام‌های آذربایجان، با سرگئی لاوروف همتای روسی‌اش نیز مذاکرات دو جانبه‌ای داشت. وزیر امور خارجه ایران در پایان دیدار سه‌جانبه با همتای روس و آذربایجانی خود گفت: «مقدمات لازم برای دیدار آتی روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه انجام خواهد شد.» محمدجواد ظریف روز پنج‌شنبه در نشست خبری در باکو افزود: «در این خصوص برنامه‌ریزی شده است تا این دیدار سه‌جانبه در جمهوری آذربایجان برگزار شود.»او تاکید کرد: «رئیس‌جمهوری ایران در سال 2014 میلادی به جمهوری آذربایجان سفر رسمی داشته و رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز اخیرا از ایران دیدار کرده است. این بار دکتر حسن روحانی برای شرکت در نشست سه‌جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان به باکو سفر خواهد کرد.» دستور پوتین برای لغو تحریم بانکی ایران

در عین حال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران از دستور رئیس‌جمهوری آن کشور برای لغو تحریم بانکی ایران خبر داده است. به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی، وزیر امور خارجه روسیه در این دیدار ضمن تاکید مجدد بر حمایت کشورش از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، موافقت روسیه با فاینانس نیروگاه بندرعباس و برقی کردن خط آهن اینچه برون گرمسار را اعلام و تاکید کرد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دستور رفع تحریم‌های بانکی علیه ایران را صادر کرده است. ظریف نیز در این دیدار با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و روسیه، بر ضرورت افزایش همکاری‌های بانکی و کنسولی برای تسهیل همکاری‌ها تاکید کرد. لاوروف و ظریف در این دیدار همچنین از همکاری‌های دفاعی دو کشور ابراز رضایت کرده و بر استمرار آن تاکید کردند.


مذاکرات درباره قره‌باغ

در عین حال ظریف درباره حل مناقشه قره‌باغ نیز گفت: «مذاکرات حل این مناقشه باید بر اساس موازین حقوق بین‌المللی و اصول سازمان ملل متحد انجام گیرد.» ظریف با اشاره به اینکه این موضوع را هم با همتای ارمنستانی خود بررسی کرده است، گفت: «تا حل مناقشه قره‌باغ باید آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شود.»وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست خبری با اشاره به درگیری‌های اخیر در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ گفت: «با همتای ایرانی این موضوع را بررسی کردیم و ایران نیز تلاش‌هایی برای برقراری آتش‌بس داشته است.»وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که روسیه علاقه‌مند به حل مناقشه قره‌باغ بوده و مذاکرات صورت گرفته اخیر در باکو و دیدار او از ارمنستان نیز بیانگر تلاش‌های مسکو در این زمینه است.