نظر نهایی وزارت کشور درباره انتخابات اصفهان
گروه خبر: سرانجام، پس از گذشت دو هفته از رسانه‌ای شدن احتمال ابطال آرای منتخب سوم شهر اصفهان در مجلس دهم از سوی شورای نگهبان، وزارت کشور نظر نهایی خود در این باره را اعلام کرد. بر اساس آنچه حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور روز گذشته به «ایرنا» گفته است، با ابطال انتخابات در حوزه انتخابیه اصفهان از سوی شورای نگهبان، منتخب بعدی که 25 درصد ‌آرای صحیح ماخوذه را کسب کرده است، از نظر وزارت کشور به دهمین مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد. بر مبنای اظهارات قائم‌مقام وزارت کشور می‌توان گفت که علیرضا آجودانی نفر ششم در حوزه انتخابیه اصفهان که حائز بیش از 25 درصد آرای ماخوذه شده است، جایگزین مینو خالقی می‌شود و به‌عنوان یکی از پنج نماینده شهر اصفهان به مجلس دهم راه می‌یابد. مینو خالقی و علیرضا آجودانی هر دو از افراد فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه اصفهان به شمار می‌آیند.

پیش از این اما وزارت کشور با استناد به فصل سوم ماده ۵۲ بر این باور بود که اگر پس از انتخابات در مورد صلاحیت فردی بحثی وجود داشته باشد مجلس باید در تایید اعتبارنامه این داوطلب اعمال‌نظر کند، نه شورای نگهبان. این موضوع را محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز سه شنبه گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرده بود. به گفته نوبخت، وزارت کشور معتقد است اگر قرار است کاندیدایی در این مرحله از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت و انتخابات آن به میان‌دوره‌ای موکول شود، باید در مرحله رسیدگی اعتبارنامه نماینده مورد توجه قرار گیرد. دراین باره، شورای نگهبان از تعیین تکلیف و انتخاب نماینده پنجم حوزه انتخابیه اصفهان از طریق رای مردم در انتخابات میان دوره‌ای سخن می‌گوید؛ موضوعی که محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور روز ۱۸ فروردین‌ماه در نشست خبری خود با رسانه‌های اصفهان مطرح کرده بود. سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نیز چهارشنبه گذشته در گفت‌وگو با خبر نیمروز شبکه یک سیما بار دیگر بر اعمال این تصمیم شورای نگهبان تاکید کرد. در این میان سیدمحمد هاشمی، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی جماران تاکید کرد که اگر بخواهیم قانونی عمل کنیم باید اعتبارنامه ایشان به مجلس فرستاده شود و در آنجا مورد بررسی قرار گیرد. به باور این استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی ابطال آرای منتخبان انتخابات به دلیل اشتباه در بررسی صلاحیت به هیچ وجه قانونی نیست و به دلیل ایراد در اصل موضوع، جایگزینی نفر ششم نیز غیر‌قابل‌قبول است.

پیش از این نیز علی مطهری نماینده مجلس در اظهارنظری در جمع خبرنگاران درباره ابطال آرای مینو خالقی در اصفهان گفت: باید این موضوع موکول به بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس می‌شد؛ زیرا اتهاماتی که به وی زدند خیلی محکم نیست. با این همه و از میان سه گزینه موجود درباره تعیین تکلیف نفر پنجم حوزه انتخابیه اصفهان، وزارت کشور جایگزینی منتخب ششم این حوزه انتخابیه را به‌عنوان نظر نهایی خود اعلام کرده است. این موضع وزارت کشور در کنار تصمیم شورای نگهبان قانون اساسی مبنی بر آراء نفر سوم حوزه انتخابیه اصفهان باطل و تعیین تکلیف منتخب بعدی یعنی نفر پنجم این حوزه انتخابیه، از طریق انتخابات میان دوره‌ای همچنان از اختلاف میان وزارت کشور و شورای نگهبان حکایت دارد؛ موضوعی که از منظر قائم‌مقام وزارت کشور به استنباط متفاوت حقوقی وزارت کشور و شورای نگهبان باز می‌گردد.حسینعلی امیری در توضیحات خود درباره چگونگی تعیین تکلیف انتخابات اصفهان توضیح داد: با توجه به این که استنباط وزارت کشور از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با استنباط حقوقی شورای نگهبان متفاوت است، پیگیری‌های لازم در نشستی با حضور آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و وزیر کشور انجام شد، اما شورای نگهبان چهارشنبه گذشته کماکان نظر قبلی خود را درباره منتخب اصفهان اعلام کرد. امیری همچنین گفت: با فرض مذکور منتخب بعدی در حوزه انتخابیه اصفهان با توجه به این که ۲۵ درصد‌ آرای صحیح ماخوذه را کسب کرده است از نظر وزارت کشور منتخب محسوب می‌شود. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا چنین موردی پیش از این سابقه داشته است یا خیر، اظهار کرد: بله در گذشته چنین موردی اتفاق افتاد که با ابطال انتخابات در آن حوزه انتخابیه نفر بعدی به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

به هر روی، هرچند وزارت کشور موضع نهایی خود درباره نفر پنجم انتخابات اصفهان را اعلام کرد، اما کماکان علت رد یا ابطال آرای نماینده منتخب سوم مردم اصفهان در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این میان برخی پخش شدن عکس‌های شخصی و خانوادگی وی در فضای مجازی و در اختیار قرار گرفتن آنها ازسوی شورای نگهبان را علت ردصلاحیت خالقی می‌دانند؛ موضوعی که حتی مینو خالقی آن را تایید نکرده است. خالقی پس از شمارش آرای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی فرمانداری اصفهان و وزارت کشور، با ۱۹۳ هزار و ۳۹۹ رای به‌عنوان سومین منتخب حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان اعلام اما در هشتمین روز فروردین‌ماه امسال، خبر ابطال آرای او از سوی محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام شد. رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ابطال آرای مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان برای مجلس دهم از سوی شورای نگهبان را تایید کرد.


ابطال دو حوزه فرعی

علاوه‌بر موضوع انتخابات اصفهان، قائم‌مقام وزیر کشور روز گذشته در گفت‌و‌گو با «ایرنا» در مورد تایید صحت انتخابات در دیگر حوزه‌ها نیز تاکید کرد: شورای نگهبان به‌صورت رسمی صحت انتخابات حوزه‌های پاکدشت، دهلران، آبدانان، بدره، بویراحمد، دنا، کهنوج، منوجان و فاریاب را تایید کرد؛ اما انتخابات در دو حوزه فرعی رودبارجنوب و قلعه گنج را ابطال و به وزارت کشور اعلام کرد. حسینعلی امیری گفت: البته ابطال انتخابات در دو حوزه فرعی مذکور تاثیری در نتیجه انتخابات حوزه انتخابیه نداشته است بنابراین منتخب حوزه‌های مذکور همان افرادی هستند که قبلا اعلام شده است. امیری یادآوری کرد که وزارت کشور درحال مهیا کردن مقدمات برگزاری انتخابات مرحله دوم در تاریخ 10 اردیبهشت‌ماه جاری است.