گروه بازار پول: روز گذشته، دلار دومین کاهش متوالی خود را تجربه کرد و با 2 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 483 تومان رسید. ثبت این قیمت موجب شد که بهای نهایی شاخص ارزی برای ششمین روز متوالی در بازه قیمتی 3 هزار و 480 تومان تا 3 هزار و 490 تومان قرار بگیرد. این در حالی است که در 6 روز گذشته، نوسانات روزانه دلار نیز از الگوی مشخصی پیروی کرده و در دامنه 3 هزار و 470 تومان تا 3هزار و 490 تومان قرار داشته است.

با بررسی این الگوها می‌توان تا حدی به رفتار معامله‌گران ارزی در محدوده زمانی یاد شده پی برد؛ در ۶ روز اخیر نیز مشاهده شده که معامله‌گران با نزدیک شدن دلار به محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان در موقعیت خرید قرار گرفته‌اند و با رسیدن این ارز به محدوده ۳هزار و ۴۹۰ تومان، بیشتر حالت فروش به خود گرفته‌اند. به چنین رفتاری در بازارهای جهانی «معامله محبوس بازه‌ای» گفته می‌شود. روز گذشته، همسو با رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۴ هزار تومان افزایش را تجربه کرد تا کانال یک میلیون و ۴۰ هزار تومانی را بشکند و به قیمت یک میلیون و ۴۳ هزار تومان برسد. عاملی که بیش از دلار به افزایش سکه کمک کرد، صعود اونس در بازارهای جهانی و رسیدن آن به قیمت هزار و ۲۵۹دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر بود.


نوسان کم دامنه دلار

سه‌شنبه، شاخص ارزی نوسانات چندانی را تجربه نکرد تا یکی از آرام‌ترین روزهای خود در سال 95 را تجربه کند. در چهارمین روز هفته،‌ دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 487 تومان آغاز کرد که افزایشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. شروع آرام دلار در ادامه روز نیز دنبال شد؛ به‌طوری‌که این ارز تنها توانست تا کف محدوده 3هزار و 490 تومان بالا رود و نهایتا نیز با بازگشت از این محدوده با قیمت 3 هزار و 483 تومان به کار خود پایان دهد، رقمی که 2 تومان پایین‌تر از روز دوشنبه بود. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه عامل اثرگذار افزایشی یا کاهشی خاصی در بازار وجود نداشت تا دلار نوسانات خاصی را تجربه نکند.


گرفتاری دلار

در ۶ روز گذشته، نوسانات روزانه شاخص ارزی در یک دامنه مشخص انجام گرفته است تا دلار گرفتار «حبس بازه ای» باشد. با پیگیری این تغییرات می‌توان در رابطه با رفتار معامله‌گران بازار ارز گمانه‌زنی کرد. در ۶ روز گذشته، قیمت دلار در معاملات روزانه به‌طور مشخص از محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان پایین نیامده است، حال آنکه از آن سو نیز توان آن را نداشته که از نقطه ۳هزار و ۴۹۳تومان عبور کند. از این نوسانات، می‌توان در رابطه با رفتار معامله‌گران ارزی دو نکته را مطرح کرد: اول اینکه معامله‌گران در محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ در موقعیت خرید و در محدوده ۳ هزار و ۴۹۰ تومان در موقعیت فروش قرار می‌گیرند. آخرین نکته اینکه در ۶ روز گذشته، شاخص ارزی همیشه در ۲ روز متوالی در یک جهت حرکت کرده است. به‌عنوان مثال، دلار در چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته ۲کاهش پیاپی را تجربه کرد،‌ حال آنکه روزهای شنبه و یکشنبه بازار افزایشی بود.

کمک اونس به سکه

صعود بهای اونس جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر روز سه‌شنبه موجب شد که سکه تمام بهار آزادی کانال یک میلیون و ۴۰ هزار تومانی را بشکند و با ۴ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۴۳هزار تومان برسد. سکه روز دوشنبه نیز ۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. نیم سکه نیز روز سه‌شنبه ۲ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۵۴۷ هزار تومان رسید.

معامله بازه‌ای در بازار آزاد