گروه بازار پول: نوسان‌های فلز زرد کاملا به میانه کانال ۱۲۰۰ دلار منتقل شده است. ادامه نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان و ابهام درباره سیاست پولی فدرال رزرو که شاخص دلار را هم تحت فشار گذاشته و همچنین رشد فعلی بهای نفت خام، به شدت به نفع طلا کار کرده است. اونس که با رسیدن به محدوده ۱۲۸۰ دلار با افت قیمت روبه‌رو شده بود و چند هفته‌ای در محدوده‌های ابتدایی این کانال نوسان می‌کرد، در هفته دوم آوریل به میانه کانال بازگشته است. هر اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت ۱۲۳۸ دلار ایستاده بود، روز دوشنبه با ۲۰ دلار جهش مواجه شد و سه‌شنبه را عمدتا به نوسان در محدوده ۱۲۵۰ دلار گذراند. قیمتی که تا ساعت ۸:۳۰ دیشب برای اونس ثبت شد، ۱۲۵۵ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است بهای متفاوتی به‌عنوان بهای نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

جهش روز دوشنبه که اونس را به بهای ۱۲۵۸ دلار رساند عمدتا ناشی از افت قابل توجه بهای دلار بود. شاخص دلار در این روز به مرز ۹۳ واحد نزدیک شد. همزمان بهای نفت خام نیز با وجود نوسان‌ها تا پایان روز با رشد روبه‌رو شد. این روند باعث شد هم طلا و هم نقره به بالاترین قیمت خود در ۳ هفته گذشته برسند. روز دوشنبه شاخص دلار به کف ۸ ماهه سقوط کرد؛ چراکه معامله‌گران انتظار ندارند کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به زودی نرخ‌های بهره را افزایش دهد. نفت خام هم روز دوشنبه از مرز ۴۰ دلار عبور کرد چراکه در بازار انرژی این حس موقت ایجاد شده بود که طلای سیاه کف قیمتی خود را تجربه کرده است. یکشنبه هفته آینده، تولیدکنندگان عمده نفت گرد هم خواهند آمد تا بر سر حفظ سطوح فعلی تولید بحث کنند. در اولین روز کاری هفته، بازارهای سهام وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند.

بازارهای دارایی چین در این روز به دلیل داده‌های تورم با رشد مواجه شدند. تورم چین در ماه مارس در مقیاس سال به سال ۳/ ۲ درصد رشد داشته است اما نسبت به ماه فوریه بی‌تغییر مانده است. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بر این باورند که این نرخ تورم باعث خواهد شد بانک مرکزی چین اقدامات تحریکی بیشتری را تصویب کند،‌ امری که به نفع بورس‌ها تمام خواهد شد، اما بازار سهام در این روز با افت روبه‌رو شد؛ چراکه همه در این کشور نگران ادامه افزایش ارزش ین ژاپن هستند. پول ژاپن از آنجا که از ارزهای پناهگاه است در روزهای نگرانی با افزایش ارزش مواجه می‌شود. این به ضرر صادرکنندگان ژاپنی است. ین اخیرا در برابر بسیاری از ارزها به‌ویژه دلار آمریکا رشد کرده است. دیگر خبر نگران‌کننده روز انتشار گزارش «سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی»(OECD) بود که پیش‌بینی خود از کاهش رشد اقتصاد جهان را در ماه‌های آینده کاهش داد. البته در این گزارش آمده است که رشد اقتصاد چین به ثبات خواهد رسید. این درحالی است که سه‌شنبه شب هم صندوق بین‌اللمی پول(IMF) گزارشی منتشر کرد که در آن پیش‌بینی از رشد اقتصاد جهان کم شده بود. روز دوشنبه داده اقتصادی مهمی منتشر نشد تا بازار بیشتر تحت‌تاثیر عوامل پیش گفته باشد. روز سه‌شنبه با کاهش قیمت‌ها به دلیل سودگیری معامله گران شروع شد اما عوامل افزایشی خیلی زود طلا را در مسیر رشد قرار دادند. ادامه ضعف نسبی دلار، رشد بهای نفت خام به بالاترین قیمت در سال ۲۰۱۶ و عملکرد بد بازارهای سهام، باعث تشدید تقاضای طلا در صبح روز گذشته شدند. گرچه بعدازظهر رشد شاخص دلار باعث افت طلا شد؛ صبح سه‌شنبه تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌داد بهای اونس در کوتاه مدت میان ۱۲۴۱ تا ۱۲۷۱ دلار در نوسان خواهد بود.

آنچه باعث شده طلا چندان تضعیف نشود از یک سو ادامه نگرانی‌های اقتصادی در بسیاری از اقتصادهای عمده جهان است و از سوی دیگر ادامه ابهام درباره سیاست پولی بانک مرکزی ایالات‌متحده. گفته‌های متناقض مقام‌های کمیته بازار آزاد فدرال رزرو باعث شده معامله‌گران نتوانند زمان افزایش دوباره نرخ‌های بهره را حدس بزنند و این به ضرر دلار و به نفع طلا است. جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا اخیرا تاکید کرده که نهاد تحت ریاست او در مورد افزایش نرخ بهره باید رویکرد محتاطانه‌ای داشته باشد، ولی او گفته که افزایش نرخ بهره هنوز در دستور کار کمیته بازار آزاد قرار دارد.