گروه بازار پول: بانک مرکزی اولین تصویر از خوراکی‌ها در سال جدید را منتشر کرد که نشان می‌دهد نوسان قیمتی مواد خوراکی‌ها همچنان تحت کنترل است. براساس آمارهای بانک مرکزی دامنه نوسان تورم نقطه به نقطه در هفته منتهی به 21 فروردین سال جاری معادل 30 درصد بوده که این رقم در هفته مشابه در سال گذشته معادل 60 درصد گزارش شده بود. در سال جاری تورم برخی گروه‌ها مانند میوه و مرغ کاهش، اما برخی گروه‌ها مانند سبزی یا حبوب افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند. کاهش دامنه نوسان نسبت به سال قبل

اولین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی در سال ۱۳۹۵ منتشر شد. گزارش خرده‌فروشی تغییرات قیمتی یازده مواد خوراکی را در بازه هفتگی، ماهانه و سالانه منتشر می‌کند. بانک مرکزی در گزارش خود توضیح داد در دو هفته اول سال جاری به دلیل تعطیلات نوروز قیمت‌گیری از منابع انجام نشده است؛ بنابراین تغییرات قیمتی در بازه هفتگی منتشر نشده است و تنها تغییرات قیمتی در بازه زمانی ماهانه و سالانه ثبت شده است. بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۲۱ فروردین که می‌توان اولین هفته کاری سال جاری نامید، دامنه تورم نقطه به‌نقطه مواد خوراکی از ۳۰ درصد کمتر بوده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل دامنه نوسان تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی حدود ۶۰ درصد بوده است، بنابراین می‌توان عنوان کرد که دامنه نوسان قیمتی مواد خوراکی کاهش یافته است.


بیشترین تغییرات در گروه میوه و سبزی

در سال جاری بیشترین تورم نقطه به نقطه در گروه سبزی‌های تازه رخ داده که سطح قیمت‌های این گروه نسبت به سال قبل 5/ 27 درصد رشد کرده است، حال آنکه در مدت مشابه سال قبل تورم نقطه به نقطه این گروه معادل منفی 5/ 13 درصد گزارش شده است. بنابراین، طی یک‌سال تغییرات قیمتی این گروه چرخش کرده و به قیمت‌های آن افزوده شده است. بیشترین افزایش قیمتی سالانه در بین گروه سبزی‌های تازه مربوط به گوجه‌فرنگی بوده که 77 درصد رشد قیمتی داشته است. هر کیلو گوجه‌فرنگی در هفته مورد بررسی معادل 3 هزار تومان در هر کیلو معامله شد، حال‌آنکه قیمت آن در هفته مشابه سال قبل معادل هزار و 700 تومان در هر کیلو بوده است. البته در مقابل قیمت خیار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 20 درصدی را پشت سر گذاشته است. هر کیلو خیار در هفته منتهی به 21فروردین ماه معادل 2 هزار و 500 تومان عرضه شد، حال آنکه قیمت این کالای خوراکی کیلویی 3هزار و 400 تومان ثبت شده بود. قیمت کالای سیب زمینی که مصرف قابل‌توجهی نزد خانوار دارد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 19 درصدی را پشت سر گذاشته است. البته باید توجه داشت که گروه‌هایی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها، علاوه بر شرایط عرضه و تقاضا، تحت تاثیر عوامل جوی نیز هستند و امکان دارد در یک یا دو هفته به دلیل آب و هوای نامناسب، عرضه کاهش یابد و قیمت رشد کند، حال آنکه در هفته بعد با افزایش عرضه، رشد قیمتی متوقف شود و حتی قیمت این مواد خوراکی افت کند. گروه میوه‌ها نیز مانند سبزی‌ها، تغییرات قیمتی زیادی را طی یک‌سال پشت سرگذاشته است، با این تفاوت که از سطح تورم این گروه کاسته شده است. براساس آمارهای بانک مرکزی در هفته سوم سال 94 تورم نقطه به نقطه گروه میوه‌ها معادل با 62 درصد بوده است، حال آنکه در هفته مشابه سال 95 میزان تورم نقطه به نقطه به منفی 9/ 8 درصد رسیده است، بنابراین طی یک‌سال حدود 70 واحد درصد از سطح تورم این گروه کاسته شده است. در بسیاری از بازه‌های زمانی سال 94، این گروه دارای بیشترین تورم بود، حال‌ آنکه رشد قیمتی این گروه در هفته‌های انتهایی سال گذشته کاسته شده و تورم این گروه منفی شد. قیمت تمامی مرکبات در هفته مورد بررسی در سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. به‌عنوان مثال لیمو شیرین معادل 52 درصد، سیب زرد معادل 28 درصد، پرتقال درجه یک معادل 32 درصد از ارزش خود را از دست داده است، اما کالاهایی مانند هندوانه، موز و کیوی نسبت به سال قبل در بازه 10 تا 5/ 30درصد کاهش قیمت را پشت سر گذاشته است.


افت قیمت گوشت مرغ

یکی دیگر از گروه‌هایی که نسبت به سال قبل کاهش قیمت قابل‌توجهی را پشت سرگذاشته، گوشت مرغ است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه این گروه در هفته منتهی به ۲۱ فروردین سال جاری، منفی ۲۴ درصد بود. در هفته مورد بررسی در سال جاری هر کیلو گوشت مرغ با قیمت ۵ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شد اما گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۷ درصدی را پشت‌سر گذاشت. قیمت هر کیلو گوشت قرمز با استخوان در هفته مورد بررسی معادل ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان گزارش شده است. در مدت مشابه سال قبل قیمت گوشت معادل ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود. یکی از گروه‌هایی که نوسان قیمتی افزایشی را طی یک سال پشت سر گذاشته، «حبوب» است. تورم این گروه در هفته مورد بررسی در سال جاری معادل با ۳۲درصد بوده، حال آنکه این مقدار در مدت مشابه سال قبل ۵ درصد گزارش شده بود. روند قیمتی این گروه به مرور در سال جاری در مسیر افزایشی قرار گرفته است.


تغییرات سالانه در سایر گروه‌ها

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در سایر گروه‌ها تغییرات قیمتی به نسبت کمتر بوده است. به‌عنوان مثال طی یک سال تورم گروه لبنیات از 2/ 12 درصد به 7درصد کاهش یافته است. تورم برنج از 6/ 6درصد به 6/ 16 درصد رسیده و رشد کرده است. قند وشکر نیز روند مشابه را پشت سر گذاشته و از 6 درصد به 18 درصد رشد کرده است.


تورم ماهانه گروه‌ها

دربازه ماهانه بیشترین افزایش در دو گروه میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه رخ داده است. به گزارش بانک مرکزی در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری نارنگی و کدو سبز عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشـی‌ها متفـاوت بودنـد، بـه نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام میـوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای تمام اقلام این گروه بین ٠/ ٥ درصد تـا ٤٤/ ١ درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت پیاز معادل ٣/ ١ درصد و سبزی‌های برگی ٢/ ٩ درصد کاهش، ولی بهـای سایر اقلام این گروه بین ٠/ ٩ درصد تا ٤/ ٧ درصد افزایش یافت.

اولین تصویر تورم خوراکی‌ها در سال جدید