معمای رئیس مجلس دهم

گروه خبر: با نزدیک شدن به زمان تشکیل مجلس دهم، بحث‌ها در مورد ریاست مجلس آینده داغ‌تر می‌شود. موضوعی که اصلاح‌طلبان طرح آن را زودهنگام می‌دانند و درمقابل اصولگرایان این روزها آن را در رسانه‌های مختلف مطرح می‌کنند. اگر تا دیروز رسیدن به کرسی‌های سبز مجلس در اولویت بود، امروز چالشی تازه برسر ریاست محمدرضا عارف و علی لاریجانی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان آغاز شده است. از یکسو محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان قراردارد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ به نفع حسن روحانی و به توصیه بزرگان، از رقابت‌های انتخاباتی کناره گرفت و از سوی دیگر علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم قرار دارد که سابقه ریاستش در مجلس و از همه مهم‌تر حمایتی که تاکنون از دولت به‌رغم وابسته بودنش به جریان اصولگرایی داشته، تا حد زیادی بخش وسیعی از اصلاح‌طلبان را به ادامه ریاستش بر مجلس دهم نیز ترغیب می‌کند. در واقع شاید بتوان گفت که اصلاح‌طلبان به‌نوعی میان ریاست عارف و لاریجانی در مجلس دهم، به‌خاطر مدیون بودنشان به هر دو مرددند.

در این بین هر چند بدنه اصلی اصلاح‌طلبان همچون حسین مرعشی، عضو شورای‌‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان اعلام کرده است که اولویت اول آنها برای ریاست مجلس دهم محمدرضا عارف است، اما در عین حال آن را موضوعی داخلی که منتخبان مردم در مجلس باید درباره آن تصمیم بگیرند توصیف می‌کند.در مقابل بخش دیگری از اصلاح‌طلبان معتقدند اگر لاریجانی رئیس مجلس شود، اصلاح‌طلبان می‌توانند برنامه‌ها و طرح‌های خود را پیش ببرند. در این میان به‌نظر صادق زیبا کلام اشاره می‌شود. او در یاداشتی در یکی از روزنامه‌ها نوشت: مجلسی که آقای دکتر عارف در راس آن باشند کارآیی خود را به‌شدت از دست خواهد داد، به این خاطر که از همان روز اول اصولگرایان در برابر آن جبهه‌گیری خواهند کرد.» این تحلیلگر اصلاح‌طلب بر این باور است که عارف، می‌تواند ابوترابی مجلس دهم شود و اصلاح‌طلبان باید از ریاست لاریجانی بر مجلس حمایت کنند. به گزارش خبرآنلاین عباس عبدی از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب نیز در همین رابطه می‌گوید: «ترجیح من این است که این مجلس مثل مجلس پنجم شود. یعنی همان عاملی که سبب شد آقای روحانی ترجیح داده شود به آقای عارف، آن عامل هنوز وجود دارد.» غلامعلی جعفرزاده از اعضای فراکسیون رهروان که با حمایت لیست امید به مجلس دهم راه یافته نیز براین نظر است که لاریجانی گزینه مفیدتر و بهتری برای مردم و کشور خواهد بود و بهتر می‌تواند مجلس را اداره کند. به باور او اعتدالیون هم به لاریجانی برای ریاست مجلس تمایل دارند.

تشکیل فراکسیون واحد اصولگرایی

در طرف دیگر این ماجرا اصولگرایان قرار دارند که تمایل اصلی آنها ریاست علی لاریجانی است. هر چند که برخی از آنها همچون محسن کوهکن نماینده منتخب مجلس از استان اصفهان پیش از این در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفته بود گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست مجلس وجود دارد و گزینه‌های سبد ریاست مجلس دهم به این دونفر خلاصه نمی‌شود، اما به‌نظر می‌رسد که اصولگرایان به‌دلیل سابقه مدیریتی لاریجانی گفت‌وگو‌هایی را با وی آغاز کرده‌اند. در این ارتباط آنها حتی در جلساتی که با علی لاریجانی داشته‌اند به توافقاتی برای تشکیل فراکسیون فراگیر اصولگرایان دست یافته‌اند. این خبری بود که روز گذشته حمیدرضا فولادگر، عضو کمیته اصولگرایی مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد. وی با اشاره به جلسات گروه‌های سیاسی مختلف اصلاح‌طلب و اصولگرا با لاریجانی گفت: اقای لاریجانی تقریبا با تشکیل فراکسیون واحد اصولگرایی به شرط اینکه سلیقه خاص میاندار فراکسیون نباشد و همه سلایق سیاسی در فراکسیون حضور یابند، موافقت کرده است. در این میان به‌نظر می‌رسد با تشکیل این فراکسیون واحد اصولگرایی شانس علی لاریجانی برای کسب کرسی ریاست مجلس بیشتر ازمحمدرضا عارف می‌شود. در کنار تمام این گمانه‌زنی‌ها در مورد این موضوع، به‌نظر می‌رسد که موضوع ریاست مجلس آینده و ایجاد اختلاف میان ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل، بر سر گزینه‌های لاریجانی و عارف، به‌نوعی به‌ منظور بهره‌برداری سیاسی مطرح می‌شود. این همان موضوعی است که روز گذشته محمدرضا عارف در مورد آن هشدار داد. به گزارش «ایسنا»، او که پیش‌تر نیز طرح ریاست مجلس را موضوعی زودهنگام توصیف کرده بود، با اشاره به تلاش رقبا برای ایجاد اختلاف میان ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل، تاکید کرد: ما ائتلاف امید را حتما حفظ می‌کنیم و این یک تعهد اخلاقی بوده و میثاقی است که با کاندیداها داشتیم که حضور جدی در این فراکسیون داشته باشند و طبیعتا مبانی فراکسیون اکثریت هم رأی‌گیری است.

به گزارش «ایسنا» عارف همچنین موضوع انتخاب رئیس در مجلس دهم را زودهنگام و منوط به تشکیل فراکسیون اکثریت پس از انتخابات دور دوم دانست ودرخصوص گمانه‌زنی‌ها درخصوص رقابت وی و لاریجانی برای کرسی ریاست مجلس دهم، با تاکید بر اینکه بحث ریاست مجلس یک بحث داخلی مجلس است، تصریح کرد: این بحث مهم است، اما باید در داخل مجلس و توسط خود نمایندگان مردم صورت گیرد، در عین حال زمانی می‌توان آن را دنبال کرد که فراکسیون‌های داخلی مجلس شکل گرفته باشد و وضعیت فراکسیون اکثریت تقریبا روشن باشد که تشکیل این فراکسیون منوط به انتخابات دور دوم است. حالا همه چیز به آغاز مجلس دهم شورای اسلامی در هشتم خرداد و رایزنی‌های دو فراکسیون اکثریت و فراکسیون واحد اصولگرایی برای انتخاب رئیس مجلس آینده بستگی دارد.