گروه خبر: فردا جمعه، دومین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که سرنوشت نهایی کرسی‌های پارلمان و جهت گیری سیاسی نمایندگان راه یافته به مجلس، را روشن می‌کند. وزارت کشور که مسوولیت برگزاری انتخابات را برعهده دارد در ارزیابی فضای انتخاباتی حاکم بر حوزه‌های انتخابیه در مرحله دوم انتخابات، رقابت‌ها را در بیشتر حوزه‌ها دوقطبی عنوان کرده است. از سوی دیگر تلاش جریان‌ها و گروه‌های سیاسی به‌ویژه دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب برای کسب بیشترین کرسی پارلمان در این دوره از انتخابات قابل‌توجه است؛ موضوعی که در نهایت میزان سهمیه هر جریان در مجلس آتی را مشخص خواهد کرد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، ۱۳۶ داوطلب در دوره دوم انتخابات در ۲۱ استان به رقابت می‌پردازند که بر این اساس ۱۲۵ فرمانداری و ۸۵ بخشداری کشور در برگزاری این دوره از انتخابات فعال هستند. محمد حسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با یادآوری اینکه در دوره اول ۲۲۱ نفر انتخاب شدند ، گفت: «در این مرحله ۶۸ نفر باید انتخاب شوند.» او با بیان اینکه ۱۵ هزار صندوق اخذ رای برای دور دوم انتخابات در نظر گرفته شده است، افزود: «حدود ۳۲۰ هزار نفر این انتخابات را برگزار خواهند کرد.» مقیمی یادآوری کرد که در این دور از انتخابات به ازای هر کرسی دو نفر رقابت می‌کنند. رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به فراهم شدن کلیه امکانات برگزاری انتخابات گفت: «در ۵۵ حوزه انتخابیه که دوره دوم انتخابات در آنها برگزار می‌شود، تعرفه‌ها را که بیش از واجدین شرایط رای‌دهندگان چاپ کرده، تحویل داده‌ایم و در واقع تمام امکانات مورد نیاز تهیه شده است». به گفته مقیمی، یکی از شرایط رای‌دهندگان در دوره دوم انتخابات بر اساس قانون این است: «کسانی که در مرحله اول در هر حوزه انتخابی که شرکت کرده‌ و رای داده‌اند، فقط می‌توانند در همان حوزه شرکت کنند و از طرف دیگر کسانی که در دور اول رای نداده‌اند می‌توانند در هر حوزه‌ انتخابیه حضور پیدا کرده و رای دهند.»

۵۶ هزار رای اولی

ازجمله موضوعات قابل توجه در این دور از انتخابات مجلس، افزایش ۵۶ هزار نفر به جمعیت تعداد رای اولی‌ها در مقایسه با دوره اول انتخابات است. مقیمی با اعلام این خبر افزود: « همه کسانی که متولد ۱۰/ ۲/ ۱۳۷۷ به قبل هستند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.» از سوی دیگر و به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور تعداد رای اولی‌ها در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را ۵۶ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس اعلام وزارت کشور در این دور از انتخابات مجلس ۱۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و کسانی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که در مرحله اول یا در هیچ حوزه‌ای رای نداده باشند یا در آن مرحله در همان حوزه‌ای که انتخابات به مرحله دوم رفته است، رای داده باشند.

امنیت انتخابات با 12 هزار پلیس

از سوی دیگر سردار حسن بتولی، معاون عملیات نیروی انتظامی در تشریح اقدامات ناجا در جریان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس گفت:« ۱۲ هزار و ۳۸۵ نیرو برای استان‌هایی که انتخابات مرحله دوم در آنها برگزار می‌شود در نظر گرفته شده است.» به گزارش «ایسنا» بتولی تاکید کرد: «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف قانونی و ذاتی در این مرحله نیز با به‌کارگیری نیروهای کارآمد، امنیت مرحله دوم انتخابات را فراهم خواهد کرد».