گروه دیپلماسی: بن رودز، قائم‌مقام مشاور امنیت ملی آمریکا، در پی مصاحبه جنجالی خود با روزنامه نیویورک تایمز به کنگره احضار شد. او هفته گذشته در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفته بود که بیشتر خبرنگاران اطلاعات ناقصی درباره توافق هسته‌ای داشتند و همین ناآگاهی به او کمک کرد که بتواند موضع کاخ سفید را نزد مطبوعات و کنگره به پیش ببرد.

اظهارات بن رودز که مشاور ارشد باراک اوباما است، باعث شده تا بار دیگر کنگره و کاخ سفید بر سر مساله هسته‌ای ایران رودرروی هم قرار بگیرند.در این پرونده از قول بن رودز گفته شده که دولت اوباما در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران و شکل انعکاس آن در رسانه‌ها و مطبوعات کاری کرده که صدای موافقان توافق بیشتر شنیده شود تا به این ترتیب افکار عمومی را همراه خود سازد. در این پرونده همچنین از بن رودز به‌عنوان تاثیرگذارترین فرد در سیاست خارجی دولت باراک اوباما نام برده و چنین جلوه داده شده ‌است که نقش وی مهم‌تر از اغلب مشاوران و اعضای کابینه اوباما بوده است.رودز در آن مصاحبه به نیویورک تایمز گفته بود خبرنگارانی که توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را پوشش دادند نسبت به امور جهان کم‌اطلاع هستند و تلویحا گفت که موفق به جا انداختن روایت خود از توافق از طریق آنها شده است.این سخنان او باعث شده است که هدف حملات شدید جمهوری‌‌خواهان کنگره آمریکا قرار بگیرد. برخی از این اظهارات چنین برداشت کرده‌اند که بن رودز و سایر مقام‌ها برای پیش بردن و به کرسی نشاندن پیام رئیس‌جمهور از رسانه‌ها سوءاستفاده کرده‌اند. «فری بیکن»، وب‌سایت خبری‌تحلیلی محافظه‌کار آمریکایی، گزارش داد که جیسون چفتز نماینده جمهوری‌خواه از ایالت یوتا و رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان تهدید کرده که اگر بن رودز سه‌شنبه در جلسه این کمیته حاضر نشود با حکم قضایی او را به کمیته خواهد کشاند. این گزارش به نقل از ام. جی. هنشاو، سخنگوی کمیته نظارت مجلس نمایندگان گفت که بن رودز به دستور این کمیته برای حضور در مجلس نمایندگان تا الان پاسخ نداده است.

دفاع کاخ سفید

در واکنش به انتقادات از گفته‌های بن رودز، کاخ سفید از رودز در برابر این حملات دفاع کرده و جمهوری‌خواهان را متهم ساخته که با احضار او به مجلس نمایندگان تلاش می‌کنند تا بار دیگر بحث توافق هسته‌ای با ایران را به موضوعی داغ تبدیل کنند. اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «توافق هسته‌ای با ایران سال گذشته برای ماه‌ها موضوع بحث بود و به دقت مورد بررسی قرار گرفت. جمهوری‌خواهان عهد بسته بودند که جلوی آن را بگیرند، اما نتوانستند رای لازم برای آن را به دست بیاورند و حالا می‌خواهند این نزاع سیاسی قدیمی را دوباره مطرح کنند.» همچنین جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت که دولت اوباما درحال بررسی درخواست برای شهادت دادن بن رودز در برابر کمیته نظارتی مجلس نمایندگان است. ارنست افزود که اگر جمهوری‌خواهان می‌خواهند درباره اظهارات نادرست مربوط به توافق اتمی ایران تحقیق کنند باید برخی از هم حزبی‌های خود را برای شهادت فرابخوانند. او گفت که چند قانونگذار حزب جمهوری خواه در اظهارات خود درباره فواید اقتصادی آن توافق برای ایران یا به شدت اشتباه کردند یا دروغ گفتند. به گزارش «ایسنا» بر‌اساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، ارنست افزود: «افرادی چون کن باک نماینده کلرادو و برخی افراد دیگر این پیشنهاد را داده‌اند که بعضی از مقامات با حضور در کنگره در این رابطه توضیح دهند. در حقیقت برخی از اعضای این کمیته این موضوع را پایه ریزی کرده‌اند. کن باک در بیستم اوت سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که ایران با رفع تحریم‌ها به ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیارد دلار دست پیدا خواهد کرد. او یا اشتباه می‌کند یا دروغ می‌گوید. او عضو این کمیته است و احتمالا خودش پیشنهاد این جلسه استماع را داده است. بنابراین او باید در موقعی مناسب در این رابطه و اظهارات نادرست خود توضیح دهد.»

او گفت: «پل‌ای گوسار، یک عضو دیگر کنگره نیز در بیستم سپتامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد که رفع تحریم‌ها سبب خواهد شد که ایران به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار دست یابد. بسیار خب حالا ما می‌توانیم این موضوع را راستی آزمایی کنیم و می‌بینیم که درست نبوده است. من نمی‌دانم که آقای گوسار این اطلاعات نادرست را چگونه دریافت کرده وگرنه او در حال دروغ گفتن به عامه مردم آمریکا است.»

در عین حال جاش ارنست روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: «آیا شما قاطعانه تکذیب می‌کنید که مقام‌های بلندپایه دولت علنا درباره جنبه‌های توافق اتمی دروغ گفته‌اند، پاسخ داد: بله» و افزود:« فکر می‌کنم واقعیت‌های این توافق و فواید آن روشن می‌کند که امنیت ملی ایالات متحده آمریکا بهبود یافته است.»

رودز که از دستیاران با نفوذ تیم مشاوران امنیت ملی آمریکا است روز یکشنبه در وبلاگ خود در سایت «میدیوم» به واکنش‌ها به مصاحبه‌اش با نیویورک تایمز که روز پنج‌شنبه منتشر شده بود پاسخ داد و گفت؛ «فقط در پی انتشار حقایق بوده است.»

واکنش اوباما

همزمان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به جنجالی که در این خصوص ایجاد شده، واکنش نشان داد و بار دیگر از توافق هسته‌ای حاصل شده میان ایران و گروه ۱+۵ دفاع کرد. به گزارش «ایسنا» اوباما در گفت‌وگو با نشریه دیلی تارگوم در پاسخ به سوالی درباره سطح همکاری‌ خود با کنگره گفت: «ما توانستیم درباره توافقی با آنها (کنگره) رایزنی کنیم که سبب خارج شدن ذخایر اورانیوم از ایران شد و این اقدام سبب شد جهان امن‌تر شود، بنابراین ما توانسته‌ایم بر بسیاری از مخالفت‌ها غلبه کنیم اما واضح است که اگر همکاری بیشتری با جمهوری‌خواهان داشتیم، می‌توانستیم کارهای بیشتری انجام دهیم.»رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که طی دوران ریاست جمهوری او، دولت آمریکا در ارتباط با کارمندانی که اقدام به افشای اطلاعات به خبرنگاران می‌کنند، اقدامات شدیدتر قضایی را در پیش گرفت و او نقش خبرنگاران را در سیاست آمریکا چگونه ارزیابی می‌کند، تاکید کرد: «به شدت بر این باورم که خبرنگاران باید هر نکته و موضوعی را دنبال کنند. فکر می‌کنم زمانی که خبری را درباره سرکوب افشاگران می‌شنوید باید بدانید که این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد. بسیاری از مسائلی که در دوره من رخ داد، مربوط به قبل از روی کار آمدن من بود. برخی از آنها بسیار جدی بودند زیرا افراد به عمد برخی اطلاعات را منتشر کردند که سبب آسیب رسیدن به کسانی می‌شد که در موضوعات امنیتی بسیار حساس فعالیت می‌کردند اما رویکرد کلی را که من دنبال کردم، دادن بیشترین آزادی به مطبوعات بود.» باراک اوباما در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره اختلافاتش با حزب جمهوری‌خواه، خود را فردی اهل سازش توصیف کرد، سازش‌هایی اصولی که همچنان به نفع مردم آمریکا است و از برخی مواضع جمهوری‌خواهان به ویژه در مسائل داخلی انتقاد کرد.