گروه خبر: نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز پارلمان، بررسی مواد ارجاعی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه‌ای کشور را در دستور کار داشتند. مجلسی‌ها در این بررسی، تبصره‌ای را به تصویب رساندند که بر اساس آن تسهیلات سرمایه‌گذاری ارزی نمی‌تواند به ریال تبدیل شود. بر مبنای آنچه در ماده ۱۷ این لایحه که درباره صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران است، مصوب کردند که «اعطای تسهیلات موضوع این ماده (به‌استثنای موضوع جزء (۸) این بند) فقط به‌صورت ارزی است و سرمایه‌گذاران استفاده‌کننده از این تسهیلات اجازه تبدیل ارز به ریال در بازار داخلی را ندارند.»

ایجاد صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی

مجلسی‌ها دیروز در بررسی ماده ۴ لایحه مذکور مصوب کردند که به‌منظور فراهم کردن شرایط رقابتی و افزایش کارآمدی بیمه‌های بازنشستگی و جلوگیری از ایجاد هرگونه انحصار یا امتیاز ویژه برای صندوق‌های بازنشستگی اعم از خصوصی، تعاونی یا دولتی، اجازه داده می‌شود صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی با تضمین پوشش تعهدات آتی بیمه‌شدگان بازنشسته، براساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیات‌وزیران می‌رسد، ایجاد شود. همچنین هماهنگی و نظارت بر فعالیت صندوق‌های فعال در حوزه بیمه‌های بازنشستگی کشور اعم از تعاونی، خصوصی، دولتی و عمومی غیردولتی توسط «سازمان تنظیم مقررات بیمه‌های بازنشستگی کشور» انجام می‌شود. این سازمان نیز زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون افزایش پست‌های سازمانی دولت تشکیل می‌شود.

مجوز تاسیس شعب دانشگاهی در خارج

نمایندگان همچنین ماده ۳ لایحه مذکور را به تصویب رساندند که بر اساس آن دانشگاه‌ها به تشخیص وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان با تصویب شورای گسترش آموزش‌عالی وزارتخانه‌های مربوط، می‌توانند نسبت به تاسیس شعب در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و نیز در خارج از کشور به‌صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان اقدام کنند.