گروه دیپلماسی: بعد از آمریکا و روسیه، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته از اعلام نیاز کشورهای اروپایی برای خرید ۲۰ تن آب سنگین ایران خبر داد.

او تاکید کرد: «ما سالانه توان تولید ۲۰ تن آب سنگین را داریم و برای این کالای استراتژیک مشتری هم داریم و نباید فراموش کرد که تعداد کشورهای تولیدکننده آب سنگین بسیار اندک هستند.» صالحی در ادامه به مساله فروش آب سنگین به آمریکا اشاره کرد و افزود: «قرار است ۱۲ تن آب سنگین به آمریکا بفروشیم که بعد از مساله توقیف ۲ میلیارد دلار ایران مقداری شرایط را سخت کردیم و اول باید پول را واریز کنند، علاوه بر این، در حال مذاکره با روس‌ها برای فروش ۴۰ تن آب سنگین هستیم.» او دوشنبه شب نیز در حاشیه امضای قرارداد همکاری سازمان انرژی اتمی با پژوهشکده صنعت نفت به مساله تحویل محموله آب سنگین به آمریکا اشاره و تاکید کرد: «پس از دستبرد آمریکایی‌ها به دارایی ۲ میلیاردی کشورمان از همکارانم خواستم که از ارسال محموله آب سنگین به آمریکا خودداری کنند و جلوی آن را بگیرند تا تکلیف روشن شود.»

فعالیت‌های جدید در فردو

علی‌اکبر صالحی روز گذشته در حاشیه یک مراسم گفت که فعالیت‌های جدیدی در فردو پیش‌بینی کرده‌ایم؛ از جمله تولید ایزوتوپ‌های پایدار که مقدمات آن فراهم شده است. به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، خیلی از کارهای علمی این پروژه با همکاری روس‌ها انجام شده و قرار است در قالب این پروژه تغییراتی در سانتریفیوژها ایجاد شود تا بتوانند ایزوتوپ‌های پایدار تولید کنند. او در ادامه از تبدیل بخشی از فوردو به آزمایشگاه فنی و علمی بسیار پیشرفته خبر داد و گفت: «با اتحادیه اروپا درخصوص نوع آزمایشگاه در حال مذاکره هستیم و می‌خواهیم این آزمایشگاه در نوع خود بی‌نظیر باشد و بتواند علاوه بر ارائه خدمات علمی و فنی به داخل کشور و به کارگیری مجموعه‌ای از دانشمندان هسته‌ای، خدمات علمی و فنی خود را در منطقه و جهان هم ارائه دهد.» صالحی افزود: «یکی از ابزارهای مورد نیاز تولید ایزوتوپ‌های پایدار سانتریفیوژها است. در برجام غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است و فعالیت‌های غنی‌سازی ادامه دارد. قبل از برجام با ۹ هزار سانتریفیوژ غنی‌سازی انجام می‌شد که این تعداد در حال حاضر بیش از ۶ هزار ماشین است.»