وزیر کار در دیدارهای جداگانه‌ای با وزرای کار هندوستان، مکزیک و اتریش بر گسترش همکاری‌ها در زمینه اشتغال و بازار کار و همچنین تبادل تجربیات تاکید کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، علی ربیعی در حاشیه یکصد و پنجمین نشست سازمان بین‌المللی کار در دیدار با وزیر کار هندوستان گفت: مایل به استفاده از تجربیات هند در زمینه آی‌تی هستیم. وی با اشاره به منافع مشترک دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد: ایران و هندوستان از جنبه‌‌های بسیاری اشتراکات دارند.

وزیر کار تصریح کرد: هندوستان تجربیات خوبی در زمینه‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی دارد که ما مایل به استفاده از این تجربیات برای اشتغال جوانان تحصیلکرده خود هستیم. علاوه بر این هند در زمینه اشتغال عمومی معروف به طرح گاندی و کارآفرینی تجربه‌های خوبی دارد که استفاده از آنها برای کشور ما مفید خواهد بود.ربیعی همچنین تمایل وزارت کار را برای سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های بازنشستگی با شرکت‌ها و صندوق‌های کشور هندوستان در زمینه‌های حوزه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی، حمل و نقل، توریسم و صنعتی اعلام کرد.شانکر آگاروال، وزیر کار هندوستان نیز با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور به موارد همکاری دو وزارتخانه در زمینه توانمندسازی نیروی کار، ایجاد تامین اجتماعی برای کارگران، سازماندهی کارگران غیررسمی و ارائه خدمات بیمه‌ای به آنها با تمرکز به کارگران ساختمانی اشاره کرد و دیدار نخست‌وزیر هندوستان از جمهوری اسلامی ایران را شروع خوبی برای گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله کار، تعاون و تامین اجتماعی دانست و از ربیعی برای دیدار از کشورش و در راستای گسترش این روابط دعوت کرد. همچنین ربیعی با وزیر کار مکزیک دیدار و بر فراهم شدن مقدمات اجرایی سرمایه‌گذاری‌های مشترک تاکید کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در آینده نزدیک برنامه اجرایی همکاری مشترک امضا می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه با «آلفونسو ناوارته پریدا» وزیر کار مکزیک با ابراز خوشحالی از دیدار دوباره وزیر کار این کشور گفت: این ملاقات‌ها می‌تواند به گسترش روابط دو کشور کمک کند. ربیعی با اعلام دریافت برنامه اجرایی پیشنهادی وزارت کار مکزیک ضمن تایید آن اعلام کرد که در آینده نزدیک بتوانیم این برنامه اجرایی را امضا کرده و همکاری‌های دو کشور را در این حوزه‌ها تحقق عملی ببخشیم.وزیر کار مکزیک هم با تشکر از میزبانی طرف ایرانی در سفرش به ایران به آمادگی کشورش برای همکاری در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت: این موضوع را پس از بازگشت از ایران در مکزیک دنبال کرده و مقامات مکزیکی نیز در این خصوص نظر مثبتی دارند.وزیر کار افزود: ایران نیز پس از برجام و امکان همکاری‌های بین‌المللی با دارا بودن بازار ۷۰ میلیونی زمینه‌های خوبی برای توسعه و پیشرفت دارد. در همین زمینه صندوق‌های متعلق به این وزارتخانه با ۳۳ میلیارد دلار ارزش خواهان سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای خارجی هستند.

همچنین در دیدار ربیعی با وزیر کار اتریش نیز بر همکاری در ایجاد اشتغال و راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید شد و آلیوس اشتوگر، وزیر کار اتریش نیز بیان کرد: علاقه‌مندیم روابط بیش از پیش گسترش یابد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سه زمینه شامل تبادل تجارب درخصوص بیمه‌های اجتماعی، سیاست‌های رفاهی و صندوق‌های بازنشستگی، همکاری در ایجاد اشتغال و راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک و متوسط و همکاری در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بهره‌گیری از روش آموزش دو آل خواستار همکاری با وزارت کار اتریش شد.طرف اتریشی نیز از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران و سایر اعضای هیات ایرانی ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور پس از ملاقات رئیس‌جمهوری این کشور از جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش گسترش یابد.وی تمایل خود را به همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله سیستم بازنشستگی و خدمات درمانی با جمهوری اسلامی ایران اعلام و با اشاره به سیستم آموزشی این کشور بیان کرد: جوانان ما حین تحصیل آموزش‌های مهارتی لازم را در کارخانه‌ها فرا می‌گیرند. علاوه بر این بنگاه‌های اقتصادی به منظور توانمندسازی جوانان و استخدام آتی آنها آموزش‌هایی را به آنها می‌دهند. بر همین اساس دولت اتریش هفته گذشته قانونی را تصویب کرد که جوانان ۱۵ تا ۱۸ سال آموزش‌های مهارتی را فرا بگیرند.ربیعی هم با اشاره به شباهت‌های صندوق‌های تامین اجتماعی دو کشور و تاسیس سازمان تامین اجتماعی که برگرفته از اصول تامین اجتماعی آلمان بوده به بیمه‌های مختلف این سازمان از جمله بیمه بیکاری و بازنشستگی و در مانی پرداخت و گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی در ایران و با توجه به وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای خواستار همکاری با وزارت کار اتریش درخصوص محاسبات بیمه‌ای (اکچوئری) هستیم.