گروه خبر: اعتراض‌ها به نحوه عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم، حالا به حدی رسیده که جلسات پی‌در‌پی هیات‌رئیسه مجلس با روسای شعب ۱۵گانه، پیرامون این موضوع تشکیل می‌شود. اعتراض‌ها که تاکنون عدد آن به بیش از ۵۰ رسیده این احتمال را تقویت می‌کند که در روزهای آتی، آرایش اعضا در برخی کمیسیون‌های تخصصی تغییر کند. این اما همه ماجرا نیست؛ برخی خبرها از احتمال شکایت نمایندگان معترض به کمیسیون اصل نود حکایت دارد. حال گرچه این خبرها در حد گمانه‌زنی است؛ اما در صورتی که جلسات هیات‌رئیسه و روسای شعب برای بررسی این اعتراض‌ها نتیجه بخش نباشد، این احتمال‌ها به واقعیت نزدیک خواهد شد.

بر اساس آنچه خبرگزاری فارس از جلسات هیات‌رئیسه مجلس با نمایندگان معترض به عملکرد روسای شعب گزارش داد، همچنان برخی از نمایندگان معترض، قانع نشده و خواستار پیگیری اعتراض‌های خود هستند. این جلسات با حضور علی لاریجانی و برای بررسی اعتراض روزهای اخیر بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان به هیات‌رئیسه پیرامون عملکرد روسای شعب درباره ترکیب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم برگزار شد و بر مبنای آنچه امیرحسین قاضی‌زاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس به خبرگزاری تسنیم گفت: مقرر شد سومین جلسه نیز امروز برگزار شود.

با این همه خبرگزاری فارس در توضیح جزئیاتی از جلسات روزهای گذشته نوشت: نمایندگان معترض هر کدام به مدت ۱۰ دقیقه اعتراض خود را مطرح کرده و هیات‌رئیسه نیز با ارائه توضیحات برخی از این نمایندگان را قانع کرد. از سوی دیگر آنچه اعضای هیات‌رئیسه مجلس در نشست‌های بررسی اعتراضات نمایندگان مطرح کرده‌اند، درباره این بود که آیین‌نامه مجلس محدودیت‌هایی را برای تعداد اعضای کمیسیون‌ها ایجاد کرده و دست هیات‌رئیسه برای این جابه‌جایی‌ها بسته است.

به هر روی احتمالات موجود بر سر عضویت در کمیسیون‌های تخصصی را می‌توان در سه دسته مطرح کرد؛ شکایت معترضان به کمیسیون اصل نود، عضو نشدن در هیچ یک از کمیسیون‌ها و نیز احتمال جابه‌جا شدن نمایندگان عضو هیات‌رئیسه در کمیسیون‌های کم عضو. هرچند واقعی شدن هر یک از این احتمالات به نتایج حاصل از رایزنی‌های هیات‌رئیسه با روسای شعب و نمایندگان معترض مرتبط است.

شکایت به کمیسیون اصل 90

با وجود تلاش‌هایی که تاکنون برای اقناع نمایندگان معترض از سوی هیات‌رئیسه مجلس صورت گرفته است، خبرگزاری فارس از قانع نشدن برخی نمایندگان خبر داد و نوشت: «برخی از نمایندگان معترض پس از این جلسات قصد دارند شکایت و اعتراض خود را از طریق کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری کنند.»

عضو نشدن در کمیسیون‌ها

این خبرگزاری حتی از احتمالی دیگر هم خبر داد: «عده‌ای نیز عنوان کردند که به دلیل عضویت‌شان در کمیسیون‌هایی که مطابق با تخصص آنها نیست در هیچ کمیسیونی عضویت پیدا نخواهند کرد.»

جابه‌جایی نمایندگان در کمیسیون‌ها

از سوی دیگر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از احتمال جابه‌جایی نمایندگان در کمیسیون‌ها سخن گفت و تاکید کرد که ممکن است تغییراتی در آرایش کمیسیون‌ها ایجاد شود. او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم توضیح داد: با توجه به تعداد کم اعضای برخی از کمیسیون‌های مجلس علی لاریجانی در جلسه روز گذشته هیات‌رئیسه از اعضای این هیات خواست که برای رفع این مشکل، کمیسیون‌های تخصصی خود را تغییر دهند.

پیشنهاد لاریجانی درباره اصلاح آیین‌نامه

همه این اعتراضات برای آن مطرح می‌شود که برخی نمایندگان مجلس دهم بر این باورند که با توجه به تخصص‌شان در کمیسیون‌های مجلس عضو نشد‌ه‌‌اند. تعدادی از آنان پس از انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی، به بیان تذکرات و انتقاداتی در جلسات علنی این هفته پرداختند و در اعتراضات خود اعلام کردند که در انتخاب اعضای کمیسیون‌ها عدالت رعایت نشده است. این تذکرات در برخی موارد پاسخ علی لاریجانی رئیس مجلس را نیز در پی داشت. او در جلسه روز سه‌شنبه مجلس در پاسخ به یکی از این اعتراض‌ها که از سوی حمیده زرآبادی نماینده قزوین مبنی‌بر اعمال سلیقه روسای شعب در انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس مطرح شده بود، گفت: «آیین‌نامه در این خصوص مقداری گردنویسی دارد، البته در هر دوره چنین مشکلی وجود داشته و از آنجا که روسای شعب که منتخبان نمایندگان هستند باید اعضای کمیسیون‌ها را مشخص کنند و نقش انسان در این زمینه موثر است، ممکن است تشخیص‌ها متفاوت باشد.» لاریجانی از نمایندگان خواست تا پیشنهادهای اصلاحی‌شان برای آیین‌نامه داخلی مجلس را ارائه کنند. رئیس مجلس افزود: در آینده که اصلاحات آیین‌نامه‌ای انجام می‌شود، پیشنهادهای نمایندگان در این خصوص ارائه شود، تا مواد ۴۱ و ۴۲ آیین‌نامه صریح‌تر و شفاف شوند.

بی‌عدالتی در کمیسیون‌ها

با این حال این توضیحات و جلسات رایزنی با معترضان به نتیجه مطلوب نرسیده و ماجرا کماکان ادامه دارد. عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران که ریاست هیات‌رئیسه سنی مجلس دهم را در آغازین روزهای کاری این دوره از پارلمان بر عهده داشت، بر این باور است که انتخاب برخی اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس جناحی انجام شده است. او روز گذشته در گفت‌و‌گو با «ایرنا» گفت: برخی اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس جناحی و ناعادلانه انتخاب شده‌اند. هاشم‌زایی با یادآوری اینکه سال‌ها سابقه فعالیت در عرصه صنعتی داشته و برای عضویت در کمیسیون صنایع و معادن درخواست داده بود، افزود: با درخواست عضویت من با وجود سوابق فعالیت موافقت نشد و نتوانستم به این کمیسیون بروم. او یادآوری کرد: طبق ماده ۴۲ آیین‌نامه باید افراد برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس امتیاز بندی می‌شدند، ولی این اتفاق نیفتاد و رای گیری انجام شد اما در این رای گیری عدالت رعایت نشد، برای مثال فردی که فوق دکترای انرژی اتمی داشت، نتوانست در کمیسیون انرژی مجلس حضور یابد. از این‌رو این انتخاب‌ها عادلانه نبود.

الیاس حضرتی، دیگر نماینده تهران نیز دیروز در گفت‌و‌گو با «ایرنا» از مشکل‌دار بودن نحوه انتخاب برخی نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی سخن گفت. به هر روی باید تا نتیجه رایزنی‌های هیات‌رئیسه درباره اعتراضات به عضویت در کمیسیون‌های تخصصی منتظر ماند. تاکنون تکلیف ۱۰ کمیسیون از ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس روشن شده؛ هرچند که اعتراضات درباره آنها کم نیست. به این ترتیب سه کمیسیون «شوراها» ،«قضایی و حقوقی» و «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» همچنان بلاتکلیف است که نهایی شدن آرایش اعضای آن به جلسه روز یکشنبه موکول شده است.