گروه دیپلماسی: وزیر امور خارجه ایران که در پایان سومین سفر اروپایی خود از آمستردام هلند راهی تاشکند ازبکستان شده است، ظهر جمعه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای که برای بررسی و تصویب برنامه کاری چهار‌ساله و همچنین پیوستن رسمی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، حضور یافت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست اعلام کرد هیچ مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد. همچنین روسای جمهوری قزاقستان و قرقیزستان نیز تاکید کردند: امضا و اجرای برجام شرایط عضویت رسمی ایران در سازمان را در آینده‌ای نزدیک فراهم کرده است. همزمان با این خبرها، ابراهیم رحیم‌پور، معاون امور آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران ادعاهای انتشار یافته مبنی بر مخالفت با عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای را تکذیب کرد.به گزارش «ایرنا» ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از مذاکره سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای با موضوع بررسی پذیرش رسمی اعضای جدید خبر داد و براساس برنامه اعلام شده قرار است در آینده‌ای نزدیک نیز عضویت ناظر ایران به رسمی تبدیل شود. او دیروز در مراسم گشایش این نشست خطاب به سران کشورهای شرکت‌کننده اظهار کرد: ایران از مدت‌ها پیش و فعالانه در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای به‌عنوان عضو ناظر حضور دارد و هیچ مانعی برای عضویت رسمی این کشور نمی‌بینم. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، رئیس‌جمهوری روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد که هند و پاکستان با بیشترین سرعت ممکن در تلاشند تا در اجلاس آینده در قزاقستان شرایط عضویت خود را کامل کنند.

حمایت قزاقستان و قرقیزستان

همزمان نور سلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان هم اعلام کرد که عملی شدن برنامه پیش‌بینی شده عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای یک ضرورت توسعه‌ای برای این سازمان است. همچنین الماس بیک اتامبایف، رئیس‌جمهوری قرقیزستان نیز تاکید کرد: امضا و اجرای برجام شرایط عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای را در آینده‌ای نزدیک فراهم کرده است.

مذاکره وزرای خارجه ایران و روسیه

ایران به‌عنوان عضو ناظر با هیاتی بلندپایه به ریاست ظریف در این نشست شرکت دارد و انتظار می‌رود برای عملی شدن تبدیل عضویت ایران از ناظر به رسمی، مذاکرات دوجانبه و چندجانبه‌ای در جریان این سفر صورت گیرد. در همین خصوص، وزیران امور خارجه ایران و روسیه در حاشیه نشست سران ۱۰ کشور عضو و غیرعضو سازمان همکاری شانگهای روز جمعه در تاشکند پایتخت ازبکستان، روابط دوجانبه و چندجانبه، مسائل منطقه‌ای و همکاری‌ها در قالب این سازمان را بررسی کردند.

مذاکره ظریف و اشرف غنی

همچنین براساس برنامه اعلام شده ظریف در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز دیدار و در باره مسائل مختلف مذاکره کرد.

رد درخواست عضویت ایران دروغ است

از سوی دیگر و با طرح موضوع عضویت ایران در این نشست، ابراهیم رحیم‌پور معاون امور آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران ادعاهای انتشار یافته مبنی بر مخالفت با عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای را تکذیب کرد. این ادعا نخست پنج‌شنبه شب توسط یک رسانه انگلیسی در حالی انتشار یافت که هنوز نشست سران سازمان همکاری شانگهای در تاشکند شروع نشده بود و سپس در چند سایت ایرانی بازتاب پیدا کرد. ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران گفت: هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری صورت نگرفته و اسناد درخواست عضویت هم به تهران ارائه نشده است؛ این در حالی است که نخست باید این اسناد برای بررسی و انطباق با قوانین ایران مورد مطالعه قرار گیرد. رحیم‌پور تاکید کرد:« امکان دارد ما دیدگاه‌های دیگری داشته باشیم. اکنون بحث خاصی نیست که همه اسناد را قبول و تایید کنیم.» او افزود: براساس مقررات سازمان همکاری شانگهای تحریم یکی از موانع عضویت است و ما هم تاکنون دنبال نکردیم؛ ولی اکنون که از تحریم خارج شدیم، باید این سازمان تصمیم به آغاز روند عضویت ایران را بگیرد. وی ادامه داد: اکنون با عضویت ناظر تهران در سازمان همکاری شانگهای نیازهای همکاری‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران تامین شده است و اگر عضویت کامل شود شرایط تاثیرگذار دیگری می‌یابیم، بنا بر این دلیل طرح ادعاهای نادرست رد درخواست عضویت ایران به‌عنوان یک هوچی‌گری مشخص نیست.