گروه خبر: معاون سیاسی وزیر کشور از استارت وزارت کشور برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در آینده نزدیک خبر داد و گفت:‌ استارت کار برای انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک است و باید برای آن آماده شویم. همزمان روز گذشته علی پورعلی مطلق، مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور از آغاز رایزنی با شورای نگهبان درباره زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و پیشنهاد برگزاری انتخابات پیش از موعد قانونی خبر داد.

به گفته او مصادف بودن خردادماه سال آینده با ماه مبارک رمضان و دشوار بودن برگزاری انتخابات در این زمان از دلایل ارائه این پیشنهاد است. انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری قرار است سال آینده برگزار شود و از این رو به‌نظر می‌رسد که با این سخنان دولت از هم‌اکنون در حال آماده کردن خود برای برگزاری انتخابات آینده ریاست‌جمهوری است.به هر ترتیب محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور روز گذشته در کنار این سخنان گفت که جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ادامه داد:‌ انتخابات ریاست‌جمهوری قوانین مخصوص خود را دارد و نیاز به استعفای کاندیداها نیست، اما داوطلبان شوراها طبق زمان‌بندی باید استعفا دهند.از سوی دیگر روز گذشته مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در گفت‌وگو با «ایرنا» درخصوص برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: رایزنی‌ها را با شورای نگهبان برای تعیین زمان برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۶ آغاز کرده‌ایم.علی پورعلی مطلق افزود: با توجه به اینکه خردادماه سال آینده مصادف با ماه مبارک رمضان و برگزاری انتخابات در این ماه دشوار است، درخصوص تغییر زمان برگزاری انتخابات رایزنی‌هایی با شورای نگهبان انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: براساس قانون یک ماه قبل از زمان شروع به‌کار فعالیت رئیس‌جمهوری باید انتخابات تمام شده باشد و از آنجا که خردادماه سال آینده مصادف با ماه مبارک رمضان است و کار برای افرادی که می‌خواهند در پای صندوق‌ها حضور یابند و چند روز نیز برای شمارش آرا در محل حضور داشته باشند سخت است پیشنهاد کرده‌ایم انتخابات یک ماه قبل از ماه مبارک رمضان برگزار شود. مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: همچنین سال آینده همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا را داریم که این همزمانی درگیری دست اندرکاران را بیشتر می‌کند.

پورعلی مطلق افزود: امیدواریم در اولین نشستی که پس از عید فطر با شورای نگهبان داریم بتوانیم درخصوص زمان برگزاری انتخابات سال آینده تصمیم‌گیری کنیم.

بررسی دلایل پیشنهاد در شورای نگهبان

در همین ارتباط روز گذشته نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان بر لزوم بررسی بحث برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم پیش از موعد مقرر در جلسات این شورا تاکید کرد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه هنوز درباره این موضوع چیزی در جلسات شورای نگهبان مطرح نشده و صحبت درباره برگزاری پیش از موعد مقرر قانونی انتخابات سال ۹۶ زود است، افزود: این موضوع باید در جلسه شورای نگهبان مطرح شود و در دستور کار قرار گیرد و علل و اسبابی که وزارت کشور مطرح کرده، بررسی و سپس در این باره تصمیم‌گیری شود.