مشکل حقوق‌های نامتعارف مربوط به یک قوه نیست

گروه خبر: اولین نشست مشترک دولت یازدهم و مجلس دهم یکشنبه شب برگزار شد. در این نشست حسن روحانی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه حل معضلات و مطالبات مردم بی‌تردید با هماهنگی قوای سه‌گانه و به‌ویژه مجلس و دولت امکان‌پذیر است، تصریح کرد: خواست و مطالبات مردم در وهله نخست و در کنار موضوعات سیاسی و فرهنگی، حل معضلات و مشکلات اقتصادی است.

موضوعی که به‌نوعی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفت. علی لاریجانی نیز یکشنبه شب در این نشست با بیان اینکه آبادانی کشور تنها با همگرایی مسوولان محقق می‌شود، از نیاز کشور به آمایش سرزمینی برای آبادانی سخن گفت و در عین حال تصریح کرد که اگر فهم مشترک برای آبادانی کشور وجود نداشته باشد به مشکل می‌خوریم.در کنار تاکید سران دو قوه مجریه و مقننه بر هماهنگی قوا برای حل مشکلات مردم و آبادانی کشور، حسن روحانی همچنین اعلام کرد که در راستای ساماندهی نظام بانکی کشور، ستاد اقتصادی دولت طرحی تهیه و تدوین کرده که در روزهای آینده از آن رونمایی خواهد شد. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حقوق‌های نامتعارف اشاره کرد و از بی‌دقتی دستگاه‌های نظارتی در این زمینه انتقاد کرد. رئیس‌جمهوری همچنین در این زمینه تاکید کرد: اگر جایی نیاز به عذرخواهی داشت، بدون شک و تردید باید از مردم عذرخواهی کنیم؛ چراکه مردم ولی‌نعمت‌های ما هستند.

جلوتر بودن دولت از برنامه کاهش نرخ تورم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در اولین جلسه مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی، اهتمام و تلاش اصلی دولت را حل و فصل معضلات اقتصادی کشور دانست.رئیس‌جمهوری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در زمان تصویب سند چشم‌انداز بیست ساله کشور که این سند را در کنار قانون اساسی دانسته‌اند، اظهار کرد: در نیمه راه این سندچشم‌انداز، رشد ۱۰ ساله اقتصادی کمتر از ۳ درصد بوده و در حوزه ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و کاستن از نرخ تورم نیز موفقیت چندانی نداشتیم که این امر با توجه به درآمدهای نفتی که در همان سال‌ها داشتیم، قابل‌قبول نیست.روحانی با بیان اینکه دولت در کاهش نرخ تورم از بسیاری برنامه‌های از پیش تعیین شده جلوتر است، گفت: بسیاری در کشور معتقد بودند که این امر شدنی نیست اما در سال ۹۵ به تورم تک‌رقمی رسیدیم و تلاش می‌شود این روند تداوم یابد.

رونمایی از طرح ساماندهی نظام بانکی

رئیس‌جمهوری در ادامه سود بالای تسهیلات بانکی و ضعف توانمندی بانک‌ها را دو مشکل اساسی در نظام بانکی کشور دانست و گفت: برای رفع این مشکل یکی از گام‌های اساسی ساماندهی نظام بانکی است و در این راستا در ستاد اقتصادی دولت طرحی تهیه و تدوین شده که در روزهای آینده از آن رونمایی خواهد شد.روحانی با اشاره به اینکه برای حل و فصل مسائل بانکی باید چند اقدام اساسی و فوری انجام گیرد، اظهار کرد: در اصلاحیه بودجه که به‌زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، راهکارهای برطرف کردن برخی از مشکلات بانکی از جمله انتشار اوراق بهادار مورد توجه قرار گرفته است و در برخی موارد نیازمند مجوزهایی از مجلس هستیم تا بتوان سود تسهیلات را کاهش و قدرت بانک‌ها را برای ارائه تسهیلات افزایش داد.رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در صورت تصویب این لایحه شاهد تحول بزرگی در بخش بانکی کشور خواهیم بود.

اصلاح آیین‌نامه حقوق نامتعارف

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حقوق‌های نامتعارف اشاره کرد و گفت: آنچه را که در روزهای اخیر در رسانه‌ها و فضای مجازی درخصوص برخی دریافت‌هایی که عادلانه و منصفانه نبود، منتشر شد، در مجموع خیر تلقی می‌کنم. به هر حال مشکلی وجود داشته و دستگاه‌های نظارتی دقت لازم و بهنگام را روی این مساله انجام ندادند.رئیس‌جمهوری افزود: براساس گزارش یکی از نهادهای نظارتی طبق آیین‌نامه‌های سال ۹۰، یک مدیر می‌توانست حتی تا یک میلیارد تومان هم دریافتی داشته باشد، و در ظاهر هیچ مشکلی هم وجود نداشت؛ بنابراین امروز باید این آیین‌نامه‌ها اصلاح شود.روحانی تصریح کرد: برای اصلاح مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته اقدامات لازم را آغاز کرده و آن را تا آخر ادامه خواهیم داد. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: ممکن است یکسری از امور خلاف قانون نباشد، اما اگر منصفانه به قضاوت بنشینیم کاری درست و عادلانه نیست، حقوق و دستمزدی که گرفته می‌شود، باید متناسب با خدمتی باشد که به جامعه ارائه می‌شود.

عذرخواهی از مردم

روحانی تصریح کرد: فضایی را که در زمینه دستمزدهای نامتعارف در جامعه شکل گرفت خیر می‌دانم و باید از آن استقبال کرد و در مواجهه با آن باید وظیفه و مسوولیت اصلی خودمان را انجام دهیم و اگر جایی نیاز به عذرخواهی داشت، بدون شک و تردید باید از مردم عذرخواهی کنیم چراکه مردم ولی‌نعمت‌های ما هستند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: دولت در جایی که احیاناً غفلتی شده باشد در عذرخواهی از مردم لکنت زبان نخواهد داشت و این کار را به نفع مردم و صلاح کشور می‌داند.روحانی گفت: مشکلی که در زمینه حقوق‌های نامتعارف وجود دارد، همگانی است و مربوط به یک قوه و دستگاه خاصی نیست، بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم و این مشکل را حل و فصل کنیم و به فضل الهی حل و فصل خواهیم کرد.

توصیه لاریجانی به دولت

پس از حسن روحانی، علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی بابیان اینکه انگیزه ما این است که لوایح دولت مبنای کار تخصصی کمیسیون‌ها باشد، گفت: توصیه من این است که دولت هم در این زمینه فعالانه برخورد کند، چند مورد از لوایح مهم هستند که لازم است کمیسیون‌های تخصصی آنها را مورد رسیدگی قرار دهند.به گزارش خانه ملت او همچنین گفت: برخی مواقع مهلتی از سوی دولت مقرر می‌شود تا لایحه‌ای را تقدیم مجلس کنند ولی این امر میسر نمی‌شود. درخصوص لایحه خدمات تقریبا ۳ سال پشت سر هم آن را تمدید کردیم که البته بهتر بود سریع‌تر این لوایح به مجلس ارائه شود. لاریجانی گفت: شرایط کشور اقتضا می‌کند همگرایی دولت و مجلس بیشتر باشد که مجلس دهم این روحیه را به‌طور کامل دارد. با توجه به شرایط کشور باید از فرصت‌های موجود استفاده کنیم و کمتر به کشمکش بین قوا بپردازیم.وی در مورد لایحه برنامه ششم افزود: قرار بود تکمله برنامه ششم به مجلس ارائه شود ولی ظاهرا این‌گونه نشد، بنای ما در مجلس بر این است که بودجه سال آینده بر مبنای این برنامه تهیه شود. هفته آینده نیز کمیسیون تلفیق تشکیل می‌شود. با این شرایط بهتر است تا اواخر شهریور و مهرماه کار برنامه تمام شود و بودجه سال آینده بر مبنای برنامه ششم تعیین شود.

تبدیل بانک‌ها به صندوق دردولت قبل

وی دربخش دیگری ازسخنانش باتاکید بر اینکه بانک‌ها باید کمک بیشتری به تولید کنند، افزود: دولت قبل آنقدر به بانک‌ها دستور می‌داد که بانک‌ها تبدیل به صندوق شده بودند؛ ولی در حال حاضر هم نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که هر کدام از آنها یک امپراتوری را تشکیل دهند.

تقدیر از دولت در مورد فیش‌های حقوقی

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدام دولت درخصوص ناهنجاری‌های به‌وجود آمده درخصوص انتشار فیش‌های حقوقی نجومی را تحسین می‌کنیم و حتما باید برخورد قاطعی با این افراد انجام شود.وی افزود: بررسی‌هایی که ما و بخش‌های نظارتی انجام داده‌ایم نشان می‌دهد که سطح فراوانی از مدیران حقوق‌های نجومی دریافت نمی‌کنند، بلکه تنها چند صد نفر هستند که از سطح معمول بیشتر حقوق می‌گیرند.لاریجانی با بیان اینکه بنا نیست در کشور فقط عده‌ای محدود بار دموکراسی را بر دوش بکشند، گفت: مساله اعتماد عمومی یک امر ضروری است و همه افراد در یک کشور باید هنجارها را رعایت کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گاهی گفته می‌شود برخی از این اقدامات قانونی بوده ولی باید مطابق عقل در این زمینه ورود پیدا کرد، گفت: اگر این اقدامات بر اساس قانون بوده نباید از انتشار آنها نگران باشیم که البته انتشار این فیش‌های حقوقی با هر انگیزه‌ای که انجام شده باشد فرصتی است تا در این زمینه اصلاحاتی انجام شود.

مانع در برداشته شدن تحریم‌ها

رئیس مجلس همچنین با اشاره به شرایط پسا برجام،از فراهم نشدن زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی انتقاد کرد و گفت: رتبه‌بندی‌های جهانی نشان می‌دهد که ما در این امور با کاستی روبه‌رو هستیم از این رو مجلس و دولت باید همت کنند تا این زمینه‌ها سهل شود.وی با تاکید بر اینکه باید برای برداشته شدن تحریم‌ها به‌طور جدی تلاش کنیم، افزود: در شرایط کنونی برخی از موانع در این حوزه هنوز وجود دارد و ما در شورای هسته‌ای این مسائل را پیگیری کرده و وزیر امور خارجه نیز در این حوزه در تلاش است. حال شاید اقدامات موثرتری لازم است تا تحریم‌ها برداشته شود.

حاشیه‌های نشست

اولین نشست مشترک دولت یازدهم و مجلس دهم، البته با حاشیه‌هایی هم همراه بود. یکی از این حاشیه‌ها عدم حضور محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس دراین نشست مهم بود. موضوعی که البته با برخی گمانه‌زنی‌ها همراه بود. با این حال روز گذشته برخی از نمایندگان از جمله محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، این گمانه‌زنی‌ها را رد کردند. نجفی تاکید کردکه اطمینان دارم که حضور نیافتن عارف در نشست شب گذشته مجلس و دولت علت خاصی نداشته است. در کنار این موضوع حضور نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه با ظاهری متفاوت در ضیافت افطار مشترک دولت و مجلس یکی دیگر از حاشیه‌های این مراسم بود.