گروه دیپلماسی: با گذشت بیش از دو ماه از تحویل نخستین محموله سامانه دفاعی اس‌۳۰۰، مقامات روسی اعلام کردند که این کشور آماده است تا دومین بخش از سامانه دفاعی موشکی اس‌۳۰۰ را به زودی به ایران تحویل دهد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، الکساندر فومین، رئیس خدمات فدرال برای همکاری‌های نظامی روسیه این خبر را اعلام کرد. پیش از این اولین محموله از سامانه موشکی اس‌۳۰۰ که مجموعه کاملی که احتمالا یک آتش‌بار کامل بوده است، وارد کشور شده بود. در تصاویر منتشر شده از ادوات سامانه موشکی اس‌۳۰۰ در ایران، رادار ۶۴N۶E یا همان رادار مشهور Big Bird، پست فرماندهی UNIVERSAL متعلق به سامانه اس۴۰۰، رله مخابراتی اس۳۵۰، کشنده‌های سامانه موشکی و لانچرهای این سامانه به نمایش درآمده است.

فومین گفته است: «ما بخش اول را فرستاده‌ایم، این مجموعه کاملی است و ما در نظر داریم که بخش دوم را ارسال کنیم. شرکای ما نیز باید پرداخت لازم را انجام دهند.»

روس‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که از جانب روسیه عملا همه چیز برای بارگیری آماده است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این انتقال اموال با شرکای ما انجام شود. همین که پرداخت مالی صورت گیرد کالا ارسال خواهد شد. ایران و روسیه تاکنون درباره مدل سامانه موشکی اس‌۳۰۰ که به ایران تحویل داده شده است، سخنی به میان نیاورده‌اند اما آنچه مسلم است، این است که این سامانه از سری اس۳۰۰ وی (S۳۰۰-V) نیست.

چندی پیش امیر اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش هم اعلام کرد که سامانه موشکی اس‌۳۰۰ هم اکنون در حال استقرار است و تا پایان سال جاری، این سامانه در ایران عملیاتی خواهد شد. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) درخصوص وضعیت سامانه اس‌۳۰۰ که تحویل ایران شده است، گفت: «ما سامانه موشکی اس‌۳۰۰ را داریم که وضعیت آن بحمدالله در حال استقرار است.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود:‌ «محموله‌های این مجموعه نیز در حال ارسال به ایران است و ان‌شاءالله این سامانه در کشورمان تا پایان سال جاری عملیاتی خواهد شد.» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته ممنوعیت تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد از این رو تهران و مسکو رایزنی‌ها برای انعقاد قرارداد جدید را آغاز کردند. روسیه اولین محموله از سامانه دفاعی موشکی اس‌۳۰۰ را اواخر فروردین ماه به ایران تحویل داده است. در آن مقطع و همزمان با روز ارتش، براساس آنچه در خبرگزاری‌ها انتشار یافت، از سامانه پدافند هوایی اس‌۳۰۰ رونمایی شد. خبرگزاری‌های «ایرنا» و «ایسنا» در این رابطه نوشتند: «روسیه پس از رفع تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، قرارداد اس‌۳۰۰ را در دستور کار قرار داد و پس از تجدید و اصلاح این قرارداد، سامانه اس‌۳۰۰ وارد کشور شد.» همچنین خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به اینکه در مراسم رژه روز ارتش در تهران، بخش‌هایی از سامانه پدافند هوایی اس‌۳۰۰ به نمایش درآمد، ادامه داد: «یک گردان سامانه موشکی بُرد بلند پدافند هوایی اس‌۳۰۰ برای اولین بار به نمایش درآمد که البته موشک‌های این سامانه در رژه حاضر نبود و تنها بخش‌هایی از این سامانه (شامل رادار، پست فرماندهی و ارتباطات) به نمایش گذاشته شد.» تا به امروز بارها اخبار متفاوت و گاه متناقضی از تاریخ یا چگونگی تحویل این موشک‌ها از مقام‌های ایرانی و روسی نقل شده است که امید می‌رود درخصوص محموله دوم این سامانه، انتشار این اخبار ضدونقیض ادامه نداشته باشد. همچنین اول خرداد ماه بود که دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور همکاری‌های نظامی و فنی با اشاره به اینکه ایران در حال پس گرفتن شکایت خود از روسیه در ارتباط با موشک اس‌۳۰۰ است، گفت که کشورش تاکنون تنها «حدود یک واحد» از این سیستم دفاعی را به ایران تحویل داده است. به گفته ولادیمیر کوژین، روسیه تا پایان سال جاری میلادی، چند واحد دیگر از سامانه موشکی اس‌۳۰۰ را به ایران ارسال خواهد کرد. کوژین مقصود خود از «حدود یک واحد» موشک اس- ۳۰۰ را روشن و جزئیات بیشتری درباره آن اعلام نکرده‌است. در همان روز «ایسنا» خبری منتشر کرد که بنا بر ادعای نیکلای ولوبوئف، معاون شرکت روس‌تک روسیه، ایران شکایتش علیه روسیه درباره تاخیر در تحویل سامانه موشکی اس‌۳۰۰ را پس گرفته است. پس از آن بود که محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درواکنش به این ادعای روسیه در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی، انصراف از شکایت از روسیه منوط به اجرای کامل تعهدات مسکو در موضوع تحویل اس‌۳۰۰ است، گفت: «براساس توافق صورت گرفته، با اجرای قرارداد مربوط و تحویل کامل سامانه به ایران، عملا شکایت از روسیه متوقف می‌شود.»