گروه دیپلماسی: نخست‌وزیر سابق و معمار مالزی نوین که در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در تهران حضور پیدا کرده بود، مناسبات تهران و کوالالامپور را خوب توصیف کرد و خواستار توسعه مناسبات دو کشور در تمام زمینه‌ها به‌ویژه در دوران پسابرجام شد.

ماهاتیر محمد که بیشترین دوران نخست‌وزیری در مالزی را در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه ما روابط و مناسبات خوبی با ایران داریم و هیچ‌گاه قدمی علیه ایران برنداشته‌ایم و ایرانیان بسیار زیادی در مالزی زندگی می‌کنند، گفت: «ما به‌جز دوران تحریم که کاری از دستمان برنمی‌آمد، روابط خوبی با ایران داشته‌ایم و اکنون که تحریم‌ها برداشته شده است به‌دنبال توسعه روابط و مناسبات تجاری با ایران هستیم. به‌طور قطع ما می‌خواهیم وارد بازار ایران شویم.» او با تاکید بر اینکه مالزی کشوری وابسته به تجارت است، گفت: «ما همواره تمایل داریم تا بازارهای جدید را شناسایی کرده و در آنها حضور پیدا کنیم. به‌طور قطع ایران بازار بسیار خوبی است. این کشور جمعیت زیادی دارد و سالانه بیش از یک میلیون خودرو در آن فروخته می‌شود. بدیهی است که ما می‌خواهیم محصولات زیادی از جمله نفت و مواد غذایی از ایران خریداری کنیم و در عین حال محصولات زیادی داریم که می‌خواهیم به ایران صادر کنیم.»ماهاتیر محمد درباره ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ گفت: «تحت ریاست جمهوری آقای روحانی تغییرات بسیار مهم و خوبی در ایران رخ داده‌است. ایران تمایل دارد تا تنش‌ها را کاهش دهد و می‌خواهد مناسبات خود را با دیگر بخش‌های جهان توسعه دهد و این بدون شک با سیاست‌های قبلی خیلی تفاوت دارد.»

انتخابات مجلس

انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی موضوع دیگری بود که در این گفت‌وگو مطرح شد و ماهاتیر محمد در این باره گفت: «سیاست مالزی برقراری روابط دوستانه با همه کشورهای جهان است و ما خواستار هیچ‌گونه برخورد و مقابله با دیگر کشورها نیستیم. ممکن است ما با سیاست‌های برخی از کشورهای جهان از جمله آمریکا موافق نباشیم، اما این به آن معنی نیست که ما آنها را به‌عنوان دشمن خود محسوب می‌کنیم. سیاست خوب برای هر کشوری این است که از شمار دشمنان خود بکاهد و تلاش کند تا با کشورهای بیشتری در جهان دوست باشد. من معتقد هستم که «میانه‌روها» ترجیح می‌دهند تا مناسبات بهتری با همسایگان و دیگر کشورهای جهان برقرار کنند و این برای ایران بسیار خوب است.»

رابطه ایران و غرب

معمار مالزی مدرن در رابطه با جایگاه ایران پیش و پس از انعقاد توافق‌نامه هسته‌ای ابراز کرد: «اکنون که ایران با تحریم‌ها روبه‌رو نیست، می‌تواند پتانسیل‌های خود را شکوفاتر کند. ایران منابع بسیار غنی دارد و از طرف دیگر در این کشور دانشمندان مستعد و افراد باهوش زیادی زندگی می‌کنند. ایران باید از این منابع و دارایی‌ها استفاده کند تا بتواند این کشور را به یک کشور بزرگ و با عظمت تبدیل کند.» او همچنین تاثیر انتخابات ریاست جمهوری و توافق اتمی را در منطقه و جهان مثبت ارزیابی کرده و گفت: «به نظر من این امر تغییر شگرفی در شرایط این منطقه از جهان ایجاد کرده است. اختلاف و درگیری بین ایران و کشورهای غربی ماحصلی ندارد و ما از تحریم‌های غرب علیه ایران به دلیل برنامه‌های هسته‌ای نتیجه خوبی ندیدیم. اکنون که موضوع برنامه هسته‌ای ایران دیگر موضوع مورد بحث نیست، فکر می‌کنم که ایران چیزی از دست نداده است و در عوض درهایش به روی دیگر کشورها باز شده و می‌تواند پتانسیل‌های خود را برای توسعه اقتصادی به کار بگیرد. من فکر می‌کنم که این امر به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کرده و از بروز درگیری‌های غیرضروری جلوگیری می‌کند.»

تحریم‌ها مانع از پیشرفت ایران می‌شد

او همچنین درخصوص برد-برد بودن توافق هسته‌ای ابراز کرد: «من فکر می‌کنم که در این توافق هر دو طرف برنده بوده‌اند. برای ایران این فرصت پیش آمده است تا پتانسیل‌های خود را شکوفا کند. تحریم‌ها مانع از پیشرفت ایران می‌شد و این به ضرر ایران بود. فکر می‌کنم چیزی که طرف مقابل به دست آورده چندان زیاد نیست، به‌جز اینکه آنها دیگر نیازی نیست بودجه‌های هنگفت و نیروی زیاد را برای فشار بر ایران مورد استفاده قرار دهند.»

ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبود

ماهاتیر با تکذیب ادعای غربی‌ها مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای گفت: «فکر نمی‌کنم که ایران با توسعه تکنولوژی هسته‌ای به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای بوده باشد. اگر شما به فکر ساخت تسلیحات هسته‌ای باشید باید به فکر جنگ هسته‌ای نیز باشید و جنگ‌های هسته‌ای می‌توانند کل دنیا از جمله ایران را ویران کنند، بنابراین بهتر است که از دانش هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده شود.» او در نکوهش دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد: «هر کشوری که به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای باشد چیزی به‌دست نخواهد آورد، زیرا اگر این کشورها بخواهند از تسلیحات هسته‌ای استفاده کنند آنگاه کشورهای دیگری که مخالف آنها هستند می‌توانند به تسلیحات قدرتمندتری دست پیدا کنند. من فکر نمی‌کنم که داشتن تسلیحات هسته‌ای به هیچ دردی بخورد. تسلیحات هسته‌ای حتی نمی‌توانند از کشورها محافظت کنند و داشتن آنها حتی می‌تواند باعث ترغیب دیگر کشورها به دشمنی شوند. »