چرا فیش‌های حقوقی افشا شد؟ عکس: ایرنا

گروه خبر: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، روز گذشته، منشا افشای فیش‌های حقوقی را اعلام کرد. به گفته مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رسانه‌ای شدن فیش‌های حقوقی به‌دلیل مطرح شدن آن در دولت بوده‌است. او دیروز در یک نشست خبری درپاسخ به پرسشی درباره اینکه شما چه زمانی متوجه این حقوق‌های نامتعارف شدید، گفت: «هشت یا نه ماه پیش وزیر اقتصاد در دولت مطرح کرد که اختیارات وسیعی به هیات‌مدیره شرکت‌ها، بیمه‌ها، بورس و بانک‌ها داده شده که این اختیارات می‌تواند منشا فساد شود.

سپس وزیر اقتصاد مامور شد تا دستورالعملی را در این باره تهیه کند که سه یا چهار ماه پیش این دستورالعمل آمد؛ ولی به‌دلیل نواقصی که داشت این دستورالعمل بازگردانده شد و در این فاصله، مساله فیش‌های حقوقی مطرح شد. او بابیان اینکه فکر می‌کنم رسانه‌ای شدن فیش‌های حقوقی به‌دلیل مطرح شدن آن در دولت بوده است، افزود: «البته آقای جهانگیری هم مدت‌ها قبل درباره دریافت‌های نامتعارف هشدار داده بود.»ماجرای فیش‌های حقوقی نامتعارف برخی از مدیران از یک ماه پیش با افشای فیش‌های حقوقی مدیران بیمه مرکزی و بیمه ایران اغاز شد. ماجرایی که دامنه آن به مدیران عامل چند بانک کشور رسید و منجر به برکناری و استعفای ۱۱ نفر از مدیران بیمه‌ای و بانکی کشور شد. همچنین به‌دنبال اعلام میزان فیش‌های حقوقی رئیس صندوق توسعه ملی و برخی دیگر از مدیران این صندوق و پیگیری دولت، ۵ نفر از اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی استعفا دادند. در همین حال طی چند روز گذشته، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با صدور بیانیه‌ای بر انجام اقدامات قاطع درخصوص استرداد وجوه و عزل مدیران متخلف تاکید کرد. به‌دنبال آن اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز گزارشی را خطاب به رئیس‌جمهوری درخصوص ریشه دریافت و پرداخت حقوق‌های غیر متعارف منتشر کرد.انصاری روز گذشته در چنین شرایطی در یک نشست خبری شرکت کرد و به پرسش‌های خبرنگاران در این خصوص پاسخ داد. او در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد مدیران متخلف‌ همان ۹۵۰ نفری است که اعلام شده، گفت: «تعداد دقیق آنها نامشخص است و به‌تدریج که گزارش تمام دستگاه‌ها دریافت شود، این تعداد مشخص می‌شود. نمی‌دانم این ۹۵۰ نفر از کجا آمده است؛ ولی می‌دانم عدد کلی نسبت به مجموعه مدیران اندک است. در ضمن باید به این نکته اشاره کنم که تعریف حقوق نامتعارف هنوز نامشخص است.»معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه فیش‌های حقوقی با هر انگیزه‌ای که مطرح شده باشد از دید رئیس‌جمهوری و دولت یک خیر بزرگ برای کشور است، گفت: «مطرح شدن این مساله زمینه اصلاح ناهنجاری اداری و بی‌عدالتی و بی‌انضباطی مالی است.»انصاری افزود: «روحانی در قالب یک رئیس‌جمهوری پاسخگو، شجاع و صادق در مساله فیش‌های حقوقی رفتار کرد و وارد حواشی نشد. دولت هیچ مساله‌ای را توجیه نکرد و اثبات کرد که اگر مقصر باشد عذرخواهی می‌کند.»

زمان ارائه لایحه خدمات کشوری

انصاری در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی با اشاره به اینکه دولت به‌دنبال اصلاح قانون برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی است، خبر داد: «در یک ماه آینده لایحه جامع خدمات کشوری به دولت می‌رسد و پس از بررسی و تصویب در اولین فرصت این لایحه به مجلس داده می‌شود. البته مقابله با این پرداخت‌ها کار پیچیده و بزرگی است؛ زیرا نامتعارف بودن نظام پرداخت‌ها ریشه در گذشته و حتی قبل از انقلاب دارد؛ ولی دولت دنبال اجرای عدالت است.»انصاری در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری طرح مشابهی در مجلس توسط نمایندگان و موضع دولت در این باره گفت: «این کار باید با مشارکت سه قوه انجام شود. نمی‌شود دولت و مجلس هر کدام مسیر جدایی را بروند؛ زیرا حقوق نامتعارف مربوط به هر سه قوه و حتی نهادهای خارج از سه قوه است.»

فیش‌های حقوقی سایر قوا را منتشر نکردیم

وی همچنین تصریح کرد: «دولت فیش‌های حقوقی سایر قوا را منتشر نکرده، زیرا این کار را غیراخلاقی می‌داند و دنبال حل ریشه این مشکل است؛ بنابراین سایر قوا هم باید به کمک دولت بیایند. این موضوع به‌رغم تلخی که برای مردم داشت، اما موجب ایجاد نظام عادلانه پرداخت می‌شود.»او در ادامه، درباره دلایل هجمه رسانه‌های مخالف دولت و عملکرد دولت در مقابل این رسانه‌ها اظهار کرد: «ما از رسانه‌هایی که مسوولانه به مساله فیش‌های حقوقی رسیدگی کردند تشکر می‌کنیم. حتی از رسانه‌هایی که دنبال بهانه‌جویی علیه دولت بودند هم تشکر می‌کنیم.»

اذعان به ضعف رسانه‌ای دولت

انصاری در ادامه با بیان اینکه می‌پذیرم که دولت در اطلاع‌رسانی ضعیف است و این ضعف باید بر طرف شود، تاکید کرد: تیم رسانه‌ای دولت در حد انتظار ظاهر نشده است و ‌دولت به یک رسانه فراگیر نیاز دارد. او افزود: شاید یک شبکه صدا و سیما بتواند ساعاتی از برنامه‌های خود را برای اعلام اقدامات دولت در نظر بگیرد که البته ما با تغییر ریاست صدا و سیما شاهد تغییر رویکرد اطلاع‌رسانی صدا و سیما هستیم که از این جهت از آقای عسکری هم تشکر می‌کنیم.