تغییر دو معاونت پارلمانی و حقوقی رئیس‌جمهوری

گروه خبر: فاز اول تغییرات دولت یازدهم سه‌شنبه شب با تغییر در برخی معاونت‌ها کلید خورد. براساس این تغییرات مجید انصاری، به جای الهام امین‌زاده به سمت معاونت حقوقی حسن روحانی رئیس‌جمهور منصوب شده است. مجید انصاری در سه سال گذشته در سمت معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد.

همچنین به‌دنبال این تغییر حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور با خداحافظی از ساختمان این وزارتخانه در خیابان فاطمی به جای مجید انصاری، عهده دار سمت معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری شد. از سوی دیگر رئیس‌جمهوری در حکمی، «الهام امین‌زاده» را به‌عنوان دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب کرد. منشور حقوق شهروندی یکی از موضوعاتی بود که دولت حسن روحانی از نخستین روزهای آغاز به کار دولت یازدهم، تدوین آن را آغاز کرد و نخستین پیش‌نویس این منشور چند ماه بعد از آغاز به کار دولت منتشر شد. همچنین قرار شد تا بعد از نهایی شدن انتقادات و پیشنهادهای، صاحب‌نظران، نسخه اصلی آن به‌عنوان لایحه جهت تصویب به مجلس فرستاده شود. با این حال هنوز این منشور به‌رغم وعده رئیس‌جمهوری، در سه سالگی دولت نهایی نشده است. منشور حقوق شهروندی تاکنون زیر نظر الهام امین‌زاده، معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری مراحل مطالعه و بررسی را طی می‌کرد که حالا با توجه به انتصاب امین‌زاده به‌عنوان دستیار ‌رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری جایگاه ویژه‌ای را برای این منشور و موضوع حقوق شهروندی ایجاد کرده است؛ همچنانکه روحانی روز گذشته در جلسه هیات دولت در خصوص انتصاب امین‌زاده به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: «حقوق شهروندی از برنامه‌های ‌رئیس‌جمهور و سیاست‌های مهم دولت بوده که از ابتدا با علاقه‌مندی و باور ایشان پیگیری شده است و برای تبیین و تشریح آن در سطح دستگاه‌های اجرایی و نهادهای آموزشی نیازمند یک دستیار اجرایی بود و این مسوولیت به ایشان واگذار شد تا با فرصت بیشتر در جهت آشنایی هر چه بیشتر مردم با حقوقشان اقدام کنند. اما خداحافظی امین‌زاده از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، تنها تغییر مهم در دولت یازدهم نیست. حسن روحانی سه‌شنبه شب، حسینعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور را نیز به‌عنوان معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری، جایگزین مجید انصاری کرد. حسینعلی امیری، سوابقی چون معاونت قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک ایران، ریاست کل دادگستری استان‌های خوزستان، کردستان و فارس را در کارنامه کاری خود دارد.به‌دنبال این انتصاب، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، سیدسلمان سامانی، رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور را موقتا به‌عنوان سخنگوی وزارت کشور منصوب کرد. او سوابقی از جمله رئیس شورای اسلامی شهرستان فاروج، سرپرست امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، نماینده تام‌الاختیار وزیر کشور در رسیدگی به تخلفات اداری و رئیس مرکز مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور را در کارنامه کاری خود دارد.

در تحولی دیگر حسن روحانی رئیس‌جمهوری، سیدعلیرضا آوایی را به‌عنوان بازرس ویژه ریاست‌جمهوری منصوب کرد. آوایی نیز پیش از این ریاست سازمان ثبت احوال کشور را برعهده داشت و پیش‌تر هم رئیس‌کل دادگستری استان تهران بود.