گروه خبر: نمایندگان مجلس، در جلسه علنی روز چهارشنبه پارلمان، محمد حسینی و سیدفرید موسوی را به‌عنوان اعضای ناظر مجلس در هیات امنای صندوق توسعه ملی انتخاب کردند. همچنین اردشیر نوریان به‌عنوان ناظر مجلس در هیات امنای موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی انتخاب شد. نمایندگان خدیجه ربیعی را به‌عنوان ناظر مجلس در شورای توسعه مدیریت سرمایه انسانی انتخاب کردند و اصغر مسعودی را به‌عنوان عضو شورای فرهنگ عمومی برگزیدند. از سوی دیگر عامر کعبی و علی کاظمی با رای موافق نمایندگان، ناظران مجلس در شورای‌عالی آمار شدند. همچنین حسین مقصودی و محمد محمودی شاه نشین با رای نمایندگان به‌عنوان دو عضو ناظر مجلس در هیات حل اختلاف شوراها انتخاب شدند.

اصلاح لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل

مجلسی‌ها در ادامه جلسه علنی روز گذشته پارلمان ایرادات شورای نگهبان در لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص را رفع کرده و به تصویب رساندند. به گزارش «ایسنا» براساس مصوبه دیروز مجلس، سه دستگاه اجرایی سازمان بهزیستی کشور یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی یا دادگستری متولی تعیین صلاحیت بانوان شاغل دارای شرایط خاص برای کاهش ساعت کاری به ۳۶ ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای ۴۴ ساعت شدند.

موافقت بافوریت لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری

نمایندگان مجلس همچنین دیروز با یک فوریت لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند. در صورت تصویب نهایی این لایحه، مجوز ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی صادر خواهد شد. اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌‌جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در دفاع از فوریت این لایحه، فلسفه وجود ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی را ارتباط با همسایگان خواند.

اعلام وصول طرح عملیات بانکی بدون ربا

در خبری دیگر، هیات‌رئیسه مجلس، ۳۰ طرح و لایحه را اعلام وصول کرد که از جمله آن می‌توان به طرح عملیات بانکی بدون ربا اشاره کرد. مجلس نهمی‌ها پیش از این و در ماه پایانی این دوره از پارلمان، با آرای موافق خود به بررسی طرح عملیات بانکی بدون ربا براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، بررسی این طرح را به کمیسیون اقتصادی مجلس نهم سپرده بودند. این در شرایطی است که جلسات بررسی این طرح در کمیسیون اقتصادی همزمان با هفته پایانی مجلس نهم تشکیل نشد و به این ترتیب، بررسی طرح عملیات بانکی بدون ربا به مجلس دهم موکول شد. یکی از دلایل تشکیل نشدن جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس نهم برای بررسی این طرح، انتقادهای زیاد کارشناسان و اعضای کمیسیون مذکور عنوان شده بود.