گروه دیپلماسی: مراسم تودیع و معارفه سخنگویان سابق و جدید وزارت امور خارجه، گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران عرصه سیاست‌خارجی ظهر دیروز با حضور محمدجواد ظریف در ساختمان شماره یک این وزارتخانه برگزار شد. وزیر امورخارجه در این مراسم که جمعی از معاونان او از جمله سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، حسین جابری‌انصاری و بهرام قاسمی و همچنین برخی مدیران مسوول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها حضور داشتند، از خدمات سخنگوی سابق قدردانی و برای سخنگوی جدید آرزوی موفقیت کرد.

وزیر امورخارجه یکشنبه سی‌ام خرداد ماه سال‌جاری طی حکمی «بهرام قاسمی» را به‌عنوان دهمین سخنگوی وزارت‌خارجه و رئیس جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای این وزارتخانه و جایگزین حسین جابر‌ی‌انصاری منصوب کرد. جابری‌انصاری نیز در حکمی از سوی وزیرخارجه به‌عنوان معاون جدید عربی و آفریقای وزارت خارجه و جایگزین حسین امیرعبداللهیان، معاون سابق منصوب شد. امیرعبداللهیان نیز به سمت مشاور وزیرخارجه منصوب و پس از مدتی هم به‌عنوان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل منصوب شد و حسین شیخ‌الاسلام هم که عهده‌دار این سمت بود، به جای امیرعبداللهیان مشاور وزیر خارجه شد. بهرام قاسمی دهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از این، مسوولیت‌های سفارت ایران در ایرلند، ایتالیا و اسپانیا و معاونت پژوهش‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک را بر عهده داشته‌است. در این مراسم، ظریف با گرامیداشت روز خبرنگار گفت: «۱۷ مرداد روزی است که رسالت دیپلماسی و رسانه‌ای کشور که یک رسالت همزاد و همراه بوده و هست با خون شهیدان رسانه و سیاست خارجی یک‌بار دیگر پیوند خورد.» وی با بیان اینکه امروز، روزی است که شهیدصارمی و شهید ریگی و همکارانشان از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در نمایندگی ایران در مزارشریف، به شهادت رسیدند، افزود: «امیدوارم این همراهی، همکاری و همدلی که همواره بین وزارت امورخارجه و جامعه رسانه کشور مواجه هستیم، برقرار و پابرجا باشد.

ظریف در ادامه سخنان خود به موضوع تودیع و معارفه سخنگوی وزارت امور خارجه پرداخت و گفت: «بحث رسانه و مسوولیت رسانه وزارت امورخارجه یکی از مهم‌ترین کارهای همکاران ما در دستگاه سیاست خارجی است. از ابتدای مسوولیت در وزارت امور خارجه این سعادت را داشتیم که سه نفر از بهترین همکاران آشنا با رسانه این مسوولیت را به عهده گرفتند.»

او اضافه کرد: «خانم افخم که امروز به‌عنوان اولین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران مسوولیت سفارت ایران در مالزی را بر عهده گرفتند، آقای جابری‌انصاری که امروز مسوولیت خطیر معاونت عربی - آفریقا را عهده‌دار شدند و برادر بسیار با ارزش و توانمند جناب آقای قاسمی که چند هفته‌ای است درخواست بنده را پذیرفتند و مسوولیت بخش رسانه‌ای وزارت امورخارجه را به عهده گرفتند؛ همه این دوستان از افرادی هستند که برای رسانه اهمیت بالایی قائلند.»همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام محمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات با تقدیم لوحی از سوی جامعه مطبوعاتی کشور از خدمات محمدجواد ظریف تقدیر و تشکر کرد.