استراتژی رسانه‌ای ضدپوپولیستی دولت

گروه خبر: «کاش دولت نیز می‌توانست در حد مخالفان که گاه با استفاده از تریبون‌های رسمی و بیت‌المال هر سخنی می‌خواهند بر زبان می‌آورند، سخن بگوید»؛ این موضوعی است که معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز در جریان یک جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویی، در مورد مخالفان دولت و رسانه‌های آنها مطرح کرد. اسحاق جهانگیری که صبح دیروز در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان ادوار دانشکده خبر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور یافت، «سهم دولت از فضای رسانه‌ای» را «بسیار اندک و محدود» دانست و تاکید کرد که در عین حال «زبان مخالفان و منتقدان دولت تند و باز است.»

اذعان به ضعف ارتباطی دولت

جهانگیری در شرایطی از سهم بسیار اندک دولت سخن می‌گوید که انتقادها به عملکرد ضعیف تیم رسانه‌ای دولت یازدهم یکی از مهمترین موضوعاتی است که طی سه سال اخیر بسیاری از کارشناسان رسانه‌ای و ارتباطی به دولت گوشزد کرده‌اند. معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز تاحدی به این امر اذعان کرد و با بیان اینکه قبول داریم عدم ارتباط منسجم با نخبگان و گروه‌های مختلف مردم از نواقص دولت بوده، ابراز امیدواری کرد که دولتی‌ها بتوانند این نقص را جبران کنند.براساس آنچه «ایرنا» از اظهارات روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری در جمع فارغ‌التحصیلان دانشکده خبر منتشر کرد، جهانگیری هجمه‌های گسترده علیه شخص رئیس‌جمهوری از سوی تریبون‌ها و رسانه‌های رسمی را در تاریخ ایران بی‌سابقه خواند و گفت: «امیدواریم فضای رسانه‌ای در حدی باشد که دولت بتواند در حد مخالفان و منتقدان خودش به رسانه‌ها دسترسی داشته باشد.»جهانگیری همچنین تاکید کرد: «مخالفان دولت اصرار دارند که در رسانه‌هایشان اعتدال و امید را از مفهوم خود خارج کنند که به معنای نفی افراط و تفریط و بازگشت جامعه به زندگی مطمئن و اداره کشور براساس عقلانیت است. می‌خواهند ذهنیت و خواست افراطی و بدبینانه خود را به جای واقعیت و خواست مردم جا بیندازند.»

رسانه ملی دور از جناح‌بندی‌ها باشد

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سیاست رسانه‌ای دولت، ارتقای زبان تفاهم ملی و دفاع از ارزش‌های دینی و ملی است، گفت: «مصلحت کشور این است که رسانه ملی و رسانه‌های وابسته به نهادهای حکومتی، دولت و تریبون‌های رسمی، دور از جناح‌بندی‌های سیاسی و عملیات روانی باشند و حیثیت و حقوق همه شهروندان و سرمایه‌های اجتماعی کشور را حفظ کنند.»

نظام اطلاع‌رسانی عقلانی و انتقادی

به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری، رسانه‌ها از نظر دولت جای آگاهی دادن و تقویت انتقاد است و جای فریب و تخریب نیست. جهانگیری افزود: «دولت دنبال این نیست که فضای تند و جنجالی پوپولیستی بر رسانه‌ها حاکم شود، دولت می‌خواهد نظام اطلاع‌رسانی عقلانی و انتقادی در کشور تقویت شود.»او در آستانه روز خبرنگار، همچنین با اشاره به نظرسنجی یکی از نهادهای رسمی درباره میزان انتقاد‌پذیری دولت از مردم، دولت را در پذیرش انتقاد و ایجاد فضای انتقادی در کشور موفق خواند و تاکید کرد: «دولت از دروغ و تهمت در رسانه‌ها گریزان است اما از جریان آزاد اطلاعات و فضای نرم استقبال می‌کند، دولت در پی مچگیری، پرده‌دری و افشاگری نیست، دولت به‌دنبال حقیقت‌یابی، شفافیت و آگاهی است.»

اصول قراردادهای نفتی ابلاغ می‌شود

جهانگیری یکی از نمونه‌های مهم توجه دولت به انتقادهای جامعه را مساله قراردادهای نفتی دانست و توضیح داد: «مهرماه سال گذشته در دولت مصوبه‌ای مبنی بر اینکه قراردادهای نفتی از چه اصول و ساختاری تبعیت کند تصویب شد که این مصوبه به معنای قرارداد نیست بلکه به معنای تکالیفی بر وزارت نفت است که می‌خواهد با طرف خارجی وارد عقد قرارداد شود.» او با اشاره به آغاز انتقادها در جامعه در این باره، از تصمیم دولت برای دعوت از عموم صاحب‌نظران برای ارائه نظرات خود سخن گفت. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره لزوم بررسی این مصوبه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: «کارگروهی در ستاد تشکیل دادیم و ساعت‌ها با منتقدانی که آمادگی حضور در جلسه را داشتند، جلسه داشتیم. در این فاصله بین سران کشور و رهبر معظم انقلاب درخصوص این قراردادها مکاتباتی صورت گرفت و ایشان دستوراتی دادند و تاکید کردند باید این کار در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بررسی و تصویب و سپس در هیات دولت تصویب شود.» جهانگیری با تاکید بر اینکه هر روز که قراردادهای نفتی را به تاخیر بیندازیم خسارت سنگینی به مردم ایران وارد می‌شود، گفت: «در هفته گذشته، اصول قراردادهای نفتی با بیش از ۱۵۰ مورد اصلاح به تصویب رسید و به زودی ابلاغ می‌شود.» معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد که کاری دقیق‌تر و باحوصله‌تر از اینکه دولت درباره این قراردادها انجام داد در تاریخ مصوبات دولت صورت نگرفته است.به گفته جهانگیری، دولت به منتقدان احترام گذاشت و نظرات آنان را تا آنجا که مانع انجام قرارداد نمی‌شد، تصویب کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه این نشست، جامعه ایران را به دلایل متعدد فرهنگی، تاریخی و سیاسی دارای اختلالات ارتباطی جدی خواند و تاکید کرد که فرهنگ سیاسی ما هنوز با فرهنگ گفت‌وگو فاصله زیادی دارد.

هدیه ارشاد به رسانه‌ای‌ها

از سوی دیگر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که میهمان فارغ‌التحصیلان ادوار دانشکده خبر بود، در آستانه روز خبرنگار پیگیری دو لایحه «نظام جامع رسانه‌های همگانی» که به اصلاح قانون مطبوعات برمی‌گردد و لایحه «سازمان نظام رسانه‌ای» را به‌عنوان هدیه وزارت ارشاد به اهالی رسانه‌ها معرفی کرد.

تخلف «یالثارات»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جنتی همچنین در جمع خبرنگاران درخصوص برخورد دوگانه با نشریه «یالثارات» گفت: ما به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم. تخلف این نشریه به حدی بالا بوده که لغو مجوز شده است. البته وزارت ارشاد به تنهایی درخصوص این نشریه تصمیم نگرفته است. هیات نظارت بر مطبوعات، نمایندگان دیگری نیز دارد و اگر لغو مجوز شده، به تنهایی کار ما نیست.

انتقاد جهانگیری از سخنان سخیف در مورد رئیس‌جمهور

ایرنا: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در نشست استانداران سراسر کشور درخصوص سخنان اخیر برخی افراد تندرو و افراطی علیه رئیس‌جمهور اظهار کرد: این شیوه تخریب کردن رئیس‌جمهوری درخصوص شخصیتی که روحانی است و عضو خبرگان و ۲۴ سال نماینده رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی بودند شایسته نیست. حرف‌های بدی زده می‌شود که خیلی سخیف است که انسان درخصوص شخصیت دوم کشور این گونه حرف بزند.