گروه خبر: علی لاریجانی به‌عنوان اولین مهمان فراکسیون مستقلان مجلس، در جلسه این فراکسیون حضور یافت؛ فراکسیونی که تعدادی از نمایندگان پس از تجربه حضور در دو فراکسیون اصولگرایان ولایت و اصلاح طلبان امید، آن را ترجیح دادند تا زیر عنوان مستقلان در مجلس دهم فعالیت کنند. بر اساس آنچه عبدالله رضیان یکی از اعضای فراکسیون مستقلان مجلس درباره این جلسه به خبرگزاری مهر گفت، لاریجانی با تجزیه فراکسیون ولایت مخالفت و تاکید کرد که مستقلان باید زیر مجموعه فراکسیون ولایت فعالیت کنند. به گفته رضیان رئیس مجلس معتقد است با توجه به وجوه مشترک فراکسیون ولایت و مستقلان بهتر است این فراکسیون زیرمجموعه فراکسیون ولایت باشد تا فراکسیون ولایت تجزیه نشود و ساختار آن بر هم نخورد.

با این حال اعضای فراکسیون مستقلان زیر بار این پیشنهاد علی لاریجانی نرفتند و آن را رد کردند. رضیان با تایید این موضوع، در توضیح دلیل این مخالفت اعضای فراکسیون مستقلان با پیشنهاد علی لاریجانی گفت که اعضای این فراکسیون بر این باورند که فراکسیون مستقلان باید باقی مانده و جدا از دو فراکسیون سیاسی مجلس؛ یعنی فراکسیون اصولگرایان ولایت و فراکسیون اصلاح طلبان امید فعالیت کند. به گفته این عضو فراکسیون مستقلان، نظر آقای لایجانی این بود که یک هیات رئیسه مشترک بین دو فراکسیون وجود داشته باشد و فراکسیون ولایت از سوی مستقلان رد نشود.

به هر روی یکی از تصمیمات این جلسه تشکیل شورایی متشکل از هیات رئیسه دو فراکسیون ولایت و مستقلان بود که علی لاریجانی در راس آن باشد؛ شورایی که به گفته رضیان، احتمال دارد فراکسیون امید نیز به آن بپیوندد.در خبری دیگر، علی لاریجانی طی سخنانی در نشست دیگری که در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه برگزار شد، پیشنهادی را برای جذب سرمایه‌های خارجی با کمک دیپلمات‌های کشورمان مطرح کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه محور دیپلماسی باید اقتصاد و توسعه باشد گفت: قرار نیست عده‌ای دیپلمات در کشورهای دیگر داشته باشیم که فقط به گفت‌وگو بپردازند. گفت‌وگوها باید به جذب سرمایه‌گذار منجر شود. می‌توانیم فرمولی درست کنیم که برمبنای آن بگوییم دیپلمات‌ها چنانچه بتوانند در هر کشوری فلان تعداد سرمایه‌گذار را جذب کنند ما فلان میزان به وزارت خارجه کمک می‌کنیم. این برای دیپلمات‌ها انگیزه ایجاد می‌کند.به گزارش «ایسنا» لاریجانی با بیان اینکه در خصوص برنامه ششم توسعه باید برنامه‌ریزی‌ها واقع‌بینانه و عاقلانه باشد و در این رابطه با کمیسیون‌های تخصصی مجلس هماهنگی‌ها انجام شود، تاکید کرد: اگر برنامه ششم توسعه تا نیمه دوم آبان‌ماه آماده شود و به دست دولت برسد دولت نیز می‌تواند براساس قانون برنامه لایحه بودجه را ارائه دهد.

وجود اشکالاتی در لایحه برنامه ششم

رئیس مجلس با بیان اینکه اشکالات شکلی در لایحه برنامه توسعه وجود دارد که مقرر شده حل شود، افزود: باید بخش‌های ضروری به لایحه برنامه توسعه اضافه شود البته بندهایی باید به لایحه الحاق شود که کارآیی داشته باشد و نکته بسیار مهم لحاظ کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه است که باید مبنای اصلی کار قرار داده شود.در خبری دیگر، محمد خدابخشی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌و‌گو با «ایرنا» گفت که چهار کمیته تخصصی امور عمومی، امور اقتصادی و زیربنایی، امور اجتماعی و فرهنگی و دفاعی و امنیتی و سیاست خارجی در این کمیسیون تشکیل شد. به گفته خدابخشی اعضای این کمیته‌ها تا فردا مشخص می‌شوند.