ایسنا: سخنگوی کاخ سفید با اشاره به ماجرای پرداخت ۴۰۰‌میلیون دلار از بدهی واشنگتن به تهران تاکید کرد که این پول باج به ایران نبوده و برای یک اختلاف مالی قدیمی پرداخت شده است. به گزارش بی‌بی‌سی‌نیوز، جاش ارنست در نشست خبری روز دوشنبه خود بر خلاف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ارتباطی میان پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران و آزادی شهروندان آمریکایی در ماه ژانویه وجود ندارد.او گفت: مقامات آمریکایی در سه موضوع جداگانه با ایرانی‌ها وارد رایزنی شدند و به توافق دست‌یافتند؛ توافق هسته‌ای، تبادل دوطرفه زندانیان برای آزادی چهار شهروند آمریکایی و هفت ایرانی و پرداخت ۷/ ۱ میلیارد دلار به ایران برای حل یک پرونده مالی و قدیمی میان دو کشور که به پیش از ۱۹۷۹ (انقلاب اسلامی) بازمی‌گردد.

ارنست گفت که ۴۰۰ میلیون دلار پرداخت شده اصل مبلغ قرارداد میان تهران و واشنگتن برای خرید تسلیحات آمریکایی بوده و ۳/ ۱ میلیارد دلار باقی‌مانده سود این پول است که از طریق یک نقل و انتقال بانکی، شامل بانک‌های مرکزی نامشخص انجام شده، اما بانک مرکزی آمریکا دخیل نبوده است. جاش ارنست مشخص نکرد که ۳/ ۱ میلیارد دلار نیز همانند ۴۰۰ میلیون دلار به‌صورت نقدی به ایران پرداخت شده است، یا نه. ارنست در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که گفته بود برای حفظ اهرم فشار ما پیش از اطمینان از آزادی چهار شهروند آمریکایی در ایران، این ۴۰۰ میلیون دلار به تهران پرداخت شده بود، گفت: «من از کلمه فشار استفاده نکردم و این پول باج به ایران نبوده است، مقامات آمریکایی آن را این‌گونه نمی‌بینند. آمریکا بیشتر نگران به نتیجه رسیدن مذاکرات برای آزادی شهروندان و بازگشت آنها بود تا حل اختلاف مالی، اما ایرانی‌ها ممکن است اولویت‌های دیگری داشته باشند.»

3/ 1 میلیارد دلار بدهی پرداخت شده است

همزمان، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تایید اینکه واشنگتن ۳/ ۱ میلیارد دلار از بدهی باقی‌مانده واشنگتن به تهران را پرداخت کرده است، گفت: این کار از طریق یک طرف سوم انجام شد. مارک تونر در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره‌ نحوه پرداخت ۳/ ۱ میلیارد دلار باقی‌مانده از بدهی واشنگتن به تهران گفت:‌ ما با ایران روابط مالی و اقتصادی نداریم بنابراین طبیعی است که یک طرف دیگر باید حضور داشته باشد، اما من نمی‌توانم بدون اجازه آنها حرفی درباره‌شان بزنم. بازرگانان و شرکت‌های آمریکایی نیز از سال ۱۹۷۹ تاکنون غرامت‌های مشابهی را دریافت کرده‌اند.

تکرار هشدار برای سفر به ایران

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه آمریکا با ادعای اینکه بازداشت آمریکایی‌ها اولویت ایران است از شهروندان کشورش خواست تا به ایران سفر نکنند. وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با صدور اطلاعیه‌ای بار دیگر به شهروندان آمریکایی نسبت به سفر ایران هشدار داد که در آن نسبت به احتمال دستگیری و بازداشت شهروندان آمریکایی به‌ویژه شهروندان دو تابعیتی ایرانی ـ آمریکایی هشدار داده شده است. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه این اطلاعیه آمده است:‌ خارجی‌ها، به‌ویژه افراد دوتابعیتی از ایران و کشورهای غربی شامل آمریکا کماکان در ایران بازداشت می‌شوند یا اجازه خروج ندارند. شهروندان آمریکایی که به ایران سفر می‌کنند باید به دقت خطرات این سفر را بررسی کنند و در صورت امکان سفرشان را به تعویق بیندازند.همچنین در این اطلاعیه آمده است: شهروندان آمریکایی که در ایران ساکن هستند نیز با دقت گزارش‌های رسانه‌ها را دنبال کرده و شرایط داخلی را ارزیابی کنند و خطرات ماندن در این کشور را مد نظر داشته باشند. در این اطلاعیه آمده است که توانایی دولت آمریکا برای پیگیری وضعیت شهروندان آمریکایی در ایران در صورت بروز هرگونه مشکل بسیار محدود است و از شهروندان خود می‌خواهد که از سفر به ایران پرهیز کنند.