گروه دیپلماسی: سفری که رئیس دستگاه دیپلماسی از یکشنبه هفته گذشته به مقصد کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا آغاز کرد و روز گذشته پایان یافت، نقطه عطفی در روابط ایران و آمریکای لاتین به‌شمار می‌رود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ماموریت دیپلماتیک خود را در سفری یک هفته‌ای به مقصد آمریکای لاتین با موفقیت به انجام رساند.

آخرین مقصد وزیر امور خارجه و هیات سیاسی و اقتصادی همراه نیز کاراکاس پایتخت ونزوئلا بود. ونزوئلا در اغلب سازمان‌‎های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک)، «سازمان کشورهای آمریکایی» و «مرکوسور» عضویت دارد و خود موسس سازمان‌های منطقه‎ای مانند «آلبا»، «سلاک»، «اوناسور» و «پتروکاریبه» بوده است. از این رو، گسترش روابط تهران- کاراکاس برای ایران از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. به گزارش «ایسنا» رئیس دستگاه دیپلماسی که در ونزوئلا با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات این کشور دیدار و رایزنی داشت بر گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.ظریف خطاب به همتای خود و معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: «ارتباط مستحکم سیاسی و همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا، می‌تواند راهبردی‌تر و جدی‌تر از گذشته پیگیری شود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در بخش دولتی نمایندگان عالی‌رتبه‌ای از بانک مرکزی، صندوق ضمانت صادرات، کشتیرانی جمهوری اسلامی، مسوولان علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسوولان بخش کشاورزی دولتی، مسوولان شرکت‌های تولید انرژی دولتی، مسوولان عالی‌رتبه وزارت نفت ایران و سایر نمایندگان دستگاه‌های دولتی در هیات ایرانی حضور دارند، ادامه داد این هیات آمادگی دارد با همتایان ونزوئلایی برای گسترش روابط و به‌خصوص حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه بانک، حمل‌ونقل و ضمانت صادرات همکاری کند. ظریف ابراز امیدواری کرد که با توافقی که بین دو بانک مرکزی ایران و ونزوئلا در حضور ریاست جمهوری ونزوئلا صورت گرفت، زمینه برای همکاری‌ها بهتر شود.روز گذشته یادداشت تفاهم همکاری بین بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا با حضور نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و ظریف، بین یعقوبی، مدیر امور بین‌الملل بانک مرکزی و طرف ونزوئلایی در کاراکاس امضا شد.همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از امضای یادداشت تفاهم بین بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا گفت: «با ظریف درباره نفت صحبت کردیم و به دنبال ایجاد اجماع برای تثبیت بازار و بهبود قیمت نفت هستیم.» او ادامه داد: «آقای روحانی در پیامی به من حمایت کامل و مطلق را برای بهبود و توسعه اقتصاد ونزوئلا اعلام کرد که تشکر می‌کنم.»