سفارش لاریجانی به بانک‌ها برای تقسیط معوقات

گروه خبر: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم حمایت از سیستم بانکی تاکید کرد که به گفته او زمینه تنفس اقتصادی را فراهم می‌کند. رئیس مجلس این موضوع را شامگاه چهارشنبه در جمع مدیران عامل بانک‌های دولتی مطرح کرد. لاریجانی با اشاره به گام‌هایی که درخصوص ارتباطات بانکی بین‌المللی برداشته شده است گفت این ارتباطات نیازمند تقویت شدن است. رئیس مجلس در این دیدار همچنین با اشاره به موضوع معوقات بانکی، از جدیدترین اقدام مجلس درباره اصلاحیه بودجه سال ۹۵ یاد کرد؛ لایحه‌ای که مجلسی‌ها با تصویب آن، ۳ مسیر برای شارژ مالی دولت پیش پای کابینه گذاشتند تا دولت بتواند از طریق تسعیر نرخ ارز و انتشار اوراق اسناد خزانه منابع مالی خود را افزایش دهد.

لاریجانی در اظهارات خود در میان مدیران بانک‌های دولتی به یکی از این مصوبات که در جلسه علنی سوم شهریورماه در جریان بررسی لایحه اصلاح بودجه ۹۵ به تصویب رسید، اشاره کرد و گفت: در قانون برای تقسیط معوقات بانکی و بخشش جرایم دیرکرد در پرداخت اقساط به بانک‌ها اجازه داده شده است. رئیس مجلس از مدیران بانک‌ها خواست در این باره اطلاع‌رسانی کنند و گفت برای مشتریان خوش حساب می‌توانند شرایط ویژه تری قائل شوند.

اشاره علی لاریجانی به تصویب تبصره ۳۵ لایحه اصلاح بودجه ۹۵ است؛ مصوبه‌ای که در آن مجلسی‌ها مجوز تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی را به دولت دادند که بر اساس آن، دولت اجازه دارد از محل حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را حداکثر تا سقف ۴۵۰ هزار میلیارد ریال، برای سه کار هزینه کند؛ تسویه مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بانک‌ها و افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی، تامین هزینه‌های یکسان‌سازی نرخ ارز (در صورت اجرا) و نیز بخشودگی سود تسهیلات تا یک میلیارد ریال. به این معنا که بدهکاران تسهیلات غیرجاری تا ۱۰۰ میلیون تومان فقط ملزم به پرداخت اصل بدهی هستند و پرداخت سود آن بر عهده دولت است.

رئیس مجلس در دیدار خود با مدیران بانک‌های دولتی همچنین با تاکید بر لزوم اجرای بانکداری اسلامی در کشور گفت: بخشی از مردم کشور نیازمند دریافت وام‌های قرض الحسنه هستند که باید در این زمینه با مردم تعامل شود و سختگیری‌ها در اخذ وثیقه‌های سنگین انجام نشود و همواره باید به یاد داشت که در کنار کارهای بزرگ باید بانک‌ها نیز دید ملی داشته باشند و به افراد با بضاعت مالی کم نیز خدمت ارائه دهند. بر اساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، لاریجانی از لزوم ارائه تسهیلات بیشتر به بخش تولید سخن گفت و توضیح داد: با توجه به شرایط رکودی در اقتصاد باید ملاحظاتی در این رابطه صورت گیرد و بخش تولید بیشتر تقویت شود.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته حجم مهاجرت از روستاها به شهرها قابل توجه بوده است، دلیل این موضوع را مناسب نبودن چرخه اقتصادی در روستاها عنوان کرد و گفت: باید از بخش‌های کشاورزی، صنایع معدنی و توریستی در روستاها باید بیشتر حمایت شود تا روستاییان با کسب درآمد بیشتر، از مهاجرت به شهرها خودداری کنند. او گفت: بانک‌ها بیشتر در حال حاضر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش بازرگانی هستند، این در حالی است که باید نگاه ملی داشت و در راستای اقتصاد مقاومتی بخش تولید مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس قوه مقننه گفت: با توجه به بحث حقوق‌های غیرمتعارف، در حال حاضر فضایی علیه بانک‌ها به وجود آمده است که علاج این موضوع به دست بانک‌ها است. بنابراین باید خود بانک‌ها به موضوع تخلفات صورت گرفته رسیدگی کنند و به‌طور صریح اعلام کنند چه برخوردها و مجازات‌هایی در زمینه تخلفات صورت گرفته است. نکته دیگر اینکه باید سقف حقوق‌ها را تعیین کرد و در این زمینه اطلاع‌رسانی شود. لاریجانی همچنین تاکید کرد اگر بانک‌ها صادقانه کار کنند و با متخلفان برخورد شود، مجلس نیز از عملکرد صحیح بانک‌ها حمایت خواهد کرد. لاریجانی از لزوم تقویت سطح ارائه خدمات در بانک‌های دولتی سخن گفت و تاکید کرد: بانک‌های دولتی باید به مشتریان بیشتر احترام بگذارند.

پیش از سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس، محمدرضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها گفت: بعد از برجام، گشایش‌هایی درخصوص مبادلات بانکی با خارج از کشور ایجاد شده است و در این رابطه قراردادهایی با کارگزاری‌های خارجی بسته شده است. رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها افزود: در حال حاضر صادرکنندگان به هر میزان که بخواهند می‌توانند از طریق واحدهای شعب بانکی خارج از کشور به داخل ارز انتقال دهند و در صورت تمایل نیز می‌توانند ارزهایشان را به فروش برسانند. حسین زاده با تاکید بر این نکته که باید شرایط مبادلات بانکی با تمامی کشورها بیشتر مساعد شود، گفت: در حال حاضر با کشورهای آلمان، ایتالیا و اسپانیا ارتباط خوبی در زمینه مبادلات بانکی برقرار شده است. او همچنین گفت در داخل کشور، بانک‌ها با مشکلاتی مانند افزایش سرمایه، بدهی‌های دولت، کفایت سرمایه‌ پایین در بانک‌ها و معوقات بانکی روبه‌رو‌ هستند.