گروه دیپلماسی: مفتی وهابی عربستان که بارها به ایران و ایرانیان توهین کرده، این‌بار در واکنش به پیام مقام معظم رهبری درباره حج، ایرانیان را غیرمسلمان و مجوس خواند. اظهارات گستاخانه و مداخله‌جویانه‌ای که واکنش مقامات وزارت خارجه ایران را به دنبال داشت. محمدجواد ظریف در پاسخ به مفتی وهابی گفت تشابهی بین اسلام ایرانیان و افراط‌گرایی مورد تبلیغ مفتی سعودی نیست. ظریف در توییتی نوشت: «واقعا که هیچ شباهتی بین اسلام ایرانیان و اکثریت مسلمانان با افراط‌گرایی نژادپرستانه‌ای که مفتی سعودی و بانیان وهابی تروریسم تبلیغ می‌کنند، وجود ندارد.»

مفتی اعظم عربستان سعودی در اظهاراتی تفرقه‌افکنانه گفته بود: «ایرانی‌ها مسلمان نیستند! ایرانیان از اولاد مجوس‌ها هستند و خصومت‌شان با مسلمانان به‌ویژه سنی‌ها بسیار قدیمی است.» به گزارش باشگاه خبرنگاران، «عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ» در گفت‌وگو با روزنامه مکه، مدعی شد که انتقادات مقامات بلند پایه ایرانی از برگزاری مراسم حج به‌وسیله عربستان موضوع غیرقابل انتظاری نبوده است. او همچنین مدعی شده که اطمینان دارد افرادی که سعی می‌کنند درخصوص آنچه خدمت رسانی سعودی‌ها برای حج و حاجیان توصیف کرده انتقاداتی را مطرح کنند به اهداف خود نمی‌رسند.

واکنش سخنگو

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات اخیر ولیعهد عربستان، این سخنان را تکراری و نوعی «فرار به جلو» حکام آل‌سعود عنوان کرد. به گزارش «ایسنا» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه افزود: «سران سعودی همچنان با تکرار اتهامات ناروای خود نسبت به سیاسی‌سازی مناسک حج از سوی ایران سعی در پیشبرد بازی مکرر، بی‌حاصل و سلب مسوولیتی سنگین از خود دارند که یک سال است از انجام آن شانه خالی می‌کنند.»

او ادامه داد: «ولیعهد عربستان که این‌چنین بر لزوم حفظ امنیت حج تاکید می‌کند باید درماندگی دولتش را در حفظ امنیت حج در سال گذشته به یاد آورده و پاسخگوی ملت‌های داغدار حادثه دردناک منا باشد.» سخنگوی وزارت خارجه ضمن ابراز تاسف از اظهارات نابخردانه ولیعهد عربستان تاکید کرد: «نتایج ناتوانی و ناکارآمدی در برگزاری حج و بروز فاجعه بزرگ انسانی در این مراسم متوجه حاکمانی است که نه تنها از کشته شدن هزاران تن از میهمانان بیت‌الله‌الحرام ابراز تاسف نکرده‌اند، بلکه مستقیم و غیرمستقیم ملت‌های مسلمان منطقه را قربانی بازی‌های سیاسی فریبکارانه خود می‌کنند.»

محمد بن نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور و ولیعهد عربستان در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفته بود که مقامات تهران امسال به حجاج این کشور اجازه ندادند در مراسم حج حضور یابند و آنچه رسانه‌های ایرانی و برخی مسوولان آنها درباره عربستان و ممانعتش از حضور ایرانیان در حج منتشر کرده‌اند اعتبار و مصداق ندارد. این مقام عربستانی مدعی شده است، ایران تمایلی به اعزام حجاجش به دلایلی مختص خود این کشور نداشت وی در ادامه ادعاهایش گفت: این در چارچوب تلاش‌های ایران برای سیاسی‌سازی حج و تبدیل آن به مراسمی مخالف تعالیم اسلام است که امنیت حج و حجاج را به خطر می‌اندازد و عربستان هرگز با آن موافقت نخواهد کرد و با قدرت هرچه بیشتر جلوی کسانی که برای اخلال در حج می‌کوشند، می‌ایستد.

مواضع هماهنگ علیه تهران

از سوی دیگر، دبیرکل اتحادیه عرب که بارها اتهامات تکراری علیه ایران مطرح کرده این بار نیز مدعی شد ایران در خاک یک کشور عربی به دنبال دفاع از انقلاب خود است. به گزارش خبرگزاری فارس، «احمد ابوالغیط» که به دشمنی با ایران شهرت دارد با انتقاد از نقش ایران در سوریه، مدعی شد که ایران در امور سوریه دخالت می‌کند. او در این خصوص گفت: «تهران فکر می‌کند که حق دارد از انقلاب خود در خاک کشورهای عربی دفاع کند. من مخالف دخالت یک کشور خارجی در امور یک کشور عربی هستم و این مساله هیچ ربطی به اختلاف‌های سنی‌ها با شیعیان ندارد.»

همزمان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس روز چهارشنبه ایران را به سیاسی کردن مراسم حج متهم کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری گلف نیوز، عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: «اظهارات مقامات ایران در متهم کردن ریاض درخصوص مرگ تقریبا ۲۴۰۰ زائر در مراسم حج سال گذشته نامناسب و توهین‌آمیز بود.» او مدعی شد:‌ «این اظهارات تحریکی آشکار و تلاشی ناامیدانه در سیاسی کردن حج بود.»

همچنین «خالد بن احمد بن محمد آل‌خلیفه» وزیر خارجه بحرین سه‌شنبه شب در یک نشست خبری در مسکو با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه نقش منفی در بحران سوریه دارند، گفت: «ایران باید سیاست‌های خود در قبال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را تغییر دهد و در امور داخلی این کشور دخالت نکند؛ در غیراین‌صورت این کشورها از خودشان دفاع خواهند کرد.»