گروه دیپلماسی: براساس آخرین گزارش‌ها در مورد پرداخت ۷/ ۱ میلیارد دلار از سوی آمریکا به ایران، دولت آمریکا تایید کرد علاوه بر ۴۰۰ میلیون دلار اولیه، یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون باقی‌مانده از بدهی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری واشنگتن به تهران نیز به‌صورت نقدی در ۲۲ ژانویه و ۱۵ فوریه سال ۲۰۱۶ به تهران تحویل داده شده است. مقامات وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه در یک جلسه توجیهی پشت درهای بسته با اعضای کنگره این گزارش را درباره روند تحویل این پول به ایران منتشر کردند.

به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، داون‌سالک، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای این موضوع را مورد تایید قرار داد که انتقال مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران در اوایل سال جاری (میلادی) به‌صورت نقد و با استفاده از ارز غیرآمریکایی انجام شد و پرداخت نقدی این مبلغ به دلیل موثر بودن تحریم‌های بین‌المللی آمریکا، امری ناگزیر بوده است. پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران در راستای حل مناقشه قانونی میان آمریکا و ایران بود که تاریخ آن به پیش از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. آمریکا نخستین بخش از این پول را که مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار بود به‌صورت نقد در تاریخ ۱۷‌ژانویه همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران تحویل داد که این پول نیز از طریق ارز غیرآمریکایی، یعنی یورو و فرانک سوئیس انجام شد. به گزارش آسوشیتدپرس، این پول از یکی از صندوق‌های کمتر شناخته شده تحت مدیریت وزارت خزانه‌داری آمریکا تامین شد که برای پرداخت در دعواهای قانونی ایجاد شده است. این صندوق از محل پول پرداخت شده توسط مالیات‌دهندگان تاسیس شده است و به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد بدون نیاز به جلب موافقت کنگره از آن استفاده کند. آمریکا پیش‌تر در سال ۱۹۹۱ با استفاده از این صندوق، مبلغ ۲۷۸ میلیون دلار را به ایران پرداخت کرده بود.

جمهوری‌خواهان آمریکا مخالف پرداخت این مبلغ به ایران بوده و آن را باج به تهران برای آزادی شهروندان آمریکایی در ایران می‌دانند. این در حالی است که مقامات دولت آمریکا بارها تاکید کرده‌اند، تحویل این پول به ایران هیچ ارتباطی با آزادی زندانیان نداشته و توسط گروه‌های مذاکره‌کننده جداگانه حل و فصل شده است. درواقع در واکنش به پرداخت این پول، مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران به‌عنوان اهرم فشار بوده تا واشنگتن نسبت به آزادی زندانیان آمریکایی در تهران اطمینان حاصل کند.

ماجرای ارسال ۴۰۰ میلیون دلار به ایران نخستین بار در سیزدهم مرداد از سوی روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال مطرح شد؛ این روزنامه گزارش داد که دولت باراک‌اوباما همزمان با آزادی آمریکایی‌های ایرانی تبار از زندان‌های ایران، معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را با هواپیما به تهران فرستاده است. این پول نیز به‌صورت ارزهای یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزها تحویل ایران شده است. از همان ابتدا این گزارش با واکنش مخالفان دولت باراک اوباما مواجه شد. مخالفان که چندی پیش خواستار انتشار جزئیات بیشتری از پرداخت این پول شده بودند، همزمانی پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را زیر سوال برده و ضمن ابراز نگرانی از نبود شفافیت در این مورد خواستار روشن شدن شیوه پرداخت این پول شدند.

از سوی دیگر، در شرایطی که جمهوری ‌خواهان آمریکایی این مساله را به پرداخت باج به ایران تشبیه کرده‌اند، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به این سخنان، پرداخت باج برای آزادی شهروندان آمریکایی از زندان‌های ایران را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم این اطلاعات در حالی فاش شده است که کنگره قول داده است تا پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی، به اتهامات مربوط به پرداخت این پول توسط کاخ سفید به ایران رسیدگی کند. اوباما و سایر مقام‌های کاخ سفید بارها این مساله را رد کرده‌اند. نمایندگان کنگره اکنون قصد دارند قانون جدیدی را مورد بررسی قرار دهند که دولت اوباما را از پرداخت هر گونه پول به ایران منع می‌کند.

مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه قانون جدیدی را معرفی کرد که دولت اوباما را از پرداخت پول به ایران منع می‌کند. همچنین دولت اوباما به نمایندگان کنگره اطلاع داده است که دو پرداخت دیگر مجموعا به ارزش ۳/ ۱ میلیارد دلار به ایران از طریق اروپا طی روزهای ۲۲ ژانویه تا ۶ فوریه انجام شده است. این پرداخت‌ها به همان روش پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار بوده و یک هواپیمای باری ایران در فرودگاه ژنو سوئیس آن را به تهران منتقل کرده است. این ۴۰۰‌میلیون دلار توسط بانک‌های مرکزی سوئیس و هلند به ارزهای غیردلار آمریکا تبدیل شده است.