گروه دیپلماسی: در شرایطی که دبیر شورای عالی امنیت ملی از برگزاری جلسه دوره‌ای هیات نظارت بر برجام از امروز خبر داد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد بدعهدی آمریکا در برجام و توافق FATF در دستور جلسه هیات نظارت بر اجرای برجام قرار دارد. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نشست هیات نظارت بر اجرای برجام اظهار کرد: «همان‌طور که اعلام قبلی صورت گرفته است در این نشست تقلب‌های آمریکا و موارد دیگر در موضوع برجام مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین مساله توافق FATF در دستور کار هیات‌نظارت قرار دارد.» نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی درخصوص اعضا و ترکیب هیات نظارت بر اجرای برجام عنوان کرد: «اعضای هیات نظارت براساس نظر مقام معظم رهبری مشخص شده است، بنابراین از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این نشست فردی حضور نخواهد داشت، اما گزارشی از نتیجه این جلسه به مجلس ارائه خواهد شد.» او گفت: «نتیجه بررسی اعضای هیات‌نظارت بر اجرای برجام از طریق رئیس مجلس شورای اسلامی به اطلاع نمایندگان خواهد رسید.»

پیش‌تر امیر دریابان علی شمخانی در حاشیه دیدار رئیس مجلس ملی فرانسه گفته بود؛ جلسه نوبه‌ای این هیات نظارت بر اجرا برای بررسی آخرین وضع اجرای تعهدات طرف‌های غربی و ارزیابی اقدامات انجام شده با متن و روح برجام، مهم‌ترین دستور کار این جلسه است. علی‌اکبر ولایتی، عضو هیات‌نظارت بر برجام نیز در مصاحبه‌ای به نشست این هیات اشاره و اظهار کرد: «بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام» از محورهای جلسه آینده هیات نظارت براجرای برجام خواهد بود. همچنین اعضای هیات نظارت بر اجرای برجام را حسن روحانی، علی‌ لاریجانی، محمدجواد ظریف، حسین دهقان، علی شمخانی، علی‌اکبر صالحی، سعید جلیلی و علی‌اکبر ولایتی تشکیل می‌دهند. همچنین دریابان علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی، همزمان دبیر این هیات است.

مخالفت‌ها بیشتر سیاسی است

همزمان نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی برخی مخالفت‌ها با FATF را مانند مخالفت با برجام بیشتر سیاسی توصیف کرد. علی‌مطهری در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: «نگرانی برخی افراد که بسیاری از آنها دلسوز انقلاب هستند درباره اقدامات مورد درخواست گروه ویژه اقدام مالی (FATF) درخصوص مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم قابل‌‌تقدیر است، ولی در مورد این موضوع جای نگرانی نیست.» او افزود: «در چند سالی که تحت فشار تحریم‌های بانکی و مالی بودیم، از نظام بین‌الملل بانکی خارج شده بودیم و اکنون پس از رفع تحریم‌ها که می‌خواهیم وارد این نظام شویم، این دو مقوله یعنی اقدام دولت‌ها درباره مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم وارد نظام بانکی دنیا شده و برای آنکه روابط بانکی ما با دنیا به حالت طبیعی برگردد، باید اقداماتی را انجام دهیم. نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: «نگرانی مخالفان ما بیشتر از این ناحیه است که وظیفه ما در دفاع از نهضت‌های آزادی‌بخش جهان دچار اختلال شود، در حالی که این نگرانی جایی ندارد و حمایت از موضوعاتی مانند آزادی فلسطین همچنان آرمان انقلاب اسلامی است و به نحواحسن ادامه خواهد یافت.» مطهری همچنین گفت: «نامه‌ای که وزیر اقتصاد برای گروه ویژه اقدام مالی فرستاده است، شرط انطباق اقدامات ایران با قانون اساسی را دارد که در قانون اساسی نیز حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش آمده است.» نایب‌رئیس مجلس در پایان تاکید کرد: «اینکه ایران قبل از انجام اقدامات خود از لیست سیاه گروه ویژه خارج شده است یک موفقیت برای دولت است؛ به هر حال به نظر می‌رسد مخالفت‌ها مانند مخالفت با برجام بیشتر سیاسی است.»