گروه دیپلماسی: مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گویند یک ناو گشتی نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس مجبور شده است برای پرهیز از برخورد احتمالی با یک قایق سپاه پاسداران ایران که به فاصله کمتر از ۱۰۰ متری آن رسیده بود مسیرش را عوض کند. به گزارش «ایسنا» کاپیتان‌جف دیویس، سخنگوی پنتاگون گفت ۷ قایق تندرو سپاه روز یکشنبه در حالی که مسلسل‌های‌شان عیان بود به ناو ۵۳ متری یواس‌اس فایربولت نزدیک شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه او گفت:‌ «۳ تای آنها در نزدیکی کشتی آمریکایی مانور دادند و آن را از فاصله کمتر از ۵۰۰ متری دنبال کردند.» به گفته او، قایق‌های ایرانی در نهایت فاصله گرفتند اما یکی از آنها برگشت و درست جلوی فایربولت ایستاد. کاپیتان دیویس گفت که این باعث شد فایربولت برای پرهیز از برخورد مانور دهد. مقام‌های پنتاگون گفته‌اند که ملوان‌های آمریکایی ۳ بار سعی کردند از طریق رادیو با ایرانی‌ها تماس بگیرند که جوابی نگرفتند. سخنگوی پنتاگون تاکید کرد: «فرماندهان این ناوها از حق ذاتی دفاع از خود برخوردارند و ما نمی‌خواهیم وضعیتی پیش آید که به دلیل سوءمحاسبه، این حق به کار گرفته شود درحالی که نیازی به آن نیست.» ازسوی دیگر ایران به حضور نیروی دریایی آمریکا در نزدیک آب‌هایش بدبین است و وزیر دفاع ایران در واکنش به آن گزارش‌ها گفت که ایران در صورت ورود کشتی‌های خارجی حق دفاع از خود را دارد.

نگرانی از مواجهه قایق‌های تندرو ایرانی و آمریکایی

همزمان وزارت امور خارجه آمریکا مواجه شدن قایق تندرو ایرانی با کشتی گشت‌زنی آمریکایی در آب‌های خلیج‌فارس را نگران‌کننده خواند. مارک تونر، معاون سخنگوی امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات پنتاگون که گفته‌اند نزدیک شدن یک قایق تندرو ایرانی به یک کشتی ارتش آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس موجب شده تا این کشتی مسیر خود را تغییر دهد، بیان کرد: «ما به تازگی این گزارش‌ها را دریافت کرده‌ایم و واضح است این‌گونه اقدامات و حوادث نگران‌کننده هستند. چنین اتفاقاتی به شکلی غیرضروری می‌تواند به افزایش تنش میان ایران و آمریکا و همچنین منطقه بینجامد.» او در پاسخ به این ادعا که ایران به عمد دست به این اقدامات می‌زند؟ گفت: «مشخص نیست. من شما را به وزارت دفاع ارجاع می‌دهم تا آنها خود درباره آن‌چه دیده‌اند، صحبت کنند اما می‌گویم که نگران‌کننده است.» براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر در پاسخ به این سوال که آیا جان کری (وزیر امور خارجه آمریکا) در گفت‌وگوهای آینده‌اش با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود، موضوع رویارویی‌های اخیر میان نیروهای دو طرف در خلیج‌فارس را مطرح خواهد کرد یا نه، گفت: «من نمی‌دانم وزیر کری قصد دارد با محمدجواد ظریف گفت‌وگویی داشته باشد یا نه، از طرفی دیگر نمی‌توانم بگویم که این مساله در یک مکالمه که می‌خواهیم شاهد آن باشیم، نخواهد بود. ما بر این باوریم که ایران فرصت تغییر رفتار خود و ایفای نقش سازنده در منطقه را دارد. ما هرگز حرفی غیر از اینکه آنها فرصت این تغییر را دارند، نزده‌ایم اما هرگز هم نگفته‌ایم که ایرانی‌ها لزوما چنین کاری می‌کنند.»

همزمان به گزارش «ایلنا» به نقل از رسانه‌های آمریکایی، روز سه‌شنبه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که روز یکشنبه هفت قایق تندرو ایرانی با کشتی یو.اس‌.اس فایربولت آمریکا رویارویی داشته‌اند. یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا گفته است که قایق‌های ایران روز یکشنبه تا صد یاردی کشتی فایربولت که یک کشتی گشت ساحلی با حدودا ۳۰ خدمه است، نزدیک شدند که این اقدام می‌توانسته به برخوردهای شدیدتر منجر شود. سی‌ان‌ان در خبری مدعی شد که در سال جاری ۳۱ مقابله ناامن بین قایق‌های ایرانی و کشتی‌های آمریکایی در خلیج‌فارس رخ داده که از مجموع برخوردهای به وجود آمده در سال ۲۰۱۵بالغ‌بر ۲۳ مورد بیشتر است. از سوی دیگر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره حضور ایران در گروه بین‌المللی حمایت از سوریه (ISSG) نیز گفت: «ایران به این گروه پیوسته و بخشی از این روند است. هدف تعریف شده این گروه یک انتقال سیاسی صلح‌آمیز و حل بحران کنونی سوریه است. ما می‌دانیم که ایران از حکومت اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) پشتیبانی می‌کند و این امری مخفیانه نیست اما اطمینان دارم که تمام طرف‌ها در این گروه و تمام کشورها رویکردشان حل مساله سوریه است.» همچنین او در پاسخ به سوالی درباره تشدید تنش میان ایران و عربستان گفت: «ما این موضوع را زیر نظر داریم و همیشه نسبت به تنش‌ها و تشدید تنش میان تهران و ریاض نگران هستیم.»