دنیای اقتصاد: مجلس دهمی‌ها در جلسه علنی دیروز پارلمان، اولین کارت زرد خود را به وزیر جهاد کشاورزی دادند. محمود حجتی که دیروز برای پاسخ به دو سوال سه نماینده مجلس به بهارستان رفته بود، هرچند توانست مجلسی‌ها را درباره سوال مهرداد لاهوتی مبنی بر عدم اشراف به موضوع کشاورزی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی اقناع کند؛ اما پاسخ او به سوال نادر قاضی پور و علیرضا محجوب درباره عدم کنترل قیمت شکر و تعطیلی اکثر کارخانجات قندریزی، از منظر مجلسی‌ها قانع‌کننده نبود.

وزیر جهاد کشاورزی درباره کمبود شکر در بازار توضیح داد: در سال ۹۴ تولید شکر به یک میلیون و ۵۹۴ هزار تن رسید که امیدواریم امسال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد. مشکلی که با آن مواجه هستیم کمبود کارخانجات در مناطق گرمسیری است که اگر این مشکل نبود می‌توانستیم در یک افق دو تا سه ساله از واردات بی‌نیاز شویم. در حال حاضر در خوزستان برای کشت پاییزی مشکلاتی ایجاد شده؛ دو کارخانه در این محل وجود دارد که فعالیت‌شان متوقف است؛ ما باید توسعه کارخانجات قند و کشت پاییزه را مدنظر قرار دهیم. حجتی افزود: در سال جاری باید حدود ۶۰۰ هزار تن شکر وارد می‌کردیم که با توجه به ذخیره‌های موجود باید در خرداد و تیرماه وارد کشور می‌شد اما به‌خاطر ضعف ما و عدم پیگیری به موقع، واردات در مرداد و شهریور انجام شد و در این زمان در بازار کسری ایجاد شد. او گفت: همچنین مسائل دیگری نیز باعث تشدید و ایجاد مشکل شد؛ افزایش ۱۰ درصدی قیمت شکر هم در اواخر تیر و مردادماه صورت گرفت و آنهایی که شکر داشتند آن را برای لحاظ شدن این افزایش نگه داشته بودند. اما خوشبختانه حالا مشکل حل شده و امیدواریم این بی‌دقتی دیگر پیش نیاید. در نهایت قاضی پور از توضیحات این وزیر اصلاح طلب کابینه راضی نشد که وارد بودن سوال به رای گذاشته شد و از ۲۳۹ نماینده حاضر در مجلس ۱۴۳ نماینده به سوال رای موافق، ۵۹ نماینده رای مخالف و ۸ نماینده رای ممتنع دادند. به این ترتیب حجتی اولین کارت زرد مجلس دهم را دریافت کرد.

تشکیل 30 هزار پرونده تغییر کاربری اراضی

حجتی همچنین در پاسخ به سوال مهرداد لاهوتی درباره تغییر کاربری اراضی کشاورزی اعلام کرد که بیش از ۳۰ هزار پرونده در محاکم قضایی برای برخورد با تغییر کاربری اراضی تشکیل شده است. حجتی همچنین درباره واردات برنج گفت: در سال ۹۲ میزان واردات برنج یک میلیون و ۹۵۶ هزار تن بود، این میزان در سال ۹۳ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کاهش یافت و در سال ۹۴ هم به ۷۴۴ هزار تن کاهش یافت، این آمار نشان می‌دهد که واردات برنج در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ بیش از یک میلیون تن کاهش یافته است.