دنیای اقتصاد: سخنگوی دولت اعلام کرد: حذف کارت سوخت از سامانه سوخت‌رسانی توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده و اجرای آن به عهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است. به گزارش خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت روز گذشته در یک نشست خبری درخصوص سرانجام کارت سوخت گفت: موضوع حذف کارت سوخت بنزین مربوط به اصلاحیه قانون بودجه سال ٩٥ کل کشور بوده که مجلس نیز، حذف آن را از سامانه سوخت‌رسانی برعهده دولت گذاشت. براساس این گزارش نمایندگان مجلس در مصوبه روز سوم شهریور درباره اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵، با حذف بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۳۹۵، با حذف کارت سوخت موافقت کرده بودند. پیش از این، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت پیش‌بینی کرده بود که مصوبه بنزینی مجلس نهم در اصلاحیه لایحه بودجه سال ۹۵ حذف شود.

ابلاغ بخشنامه ارز تک‌نرخی

همچنین به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه رئیس‌جمهوری بخشنامه ارز تک‌نرخی در سال ۹۶ را ابلاغ کرده ولی همزمان شاهد افزایش قیمت ارز بودیم، گفت: با توجه به ثبات نسبی در بازار ارز طی سه سال گذشته، امروز زمینه فراهم است تا قیمت ارز تک‌نرخی شود و به همین خاطر این بخشنامه صادر شد. نوبخت افزود: سازمان برنامه و بودجه نیز در حال جمع‌بندی است و این افزایش قیمت‌ها باید تعدیل شود.

واکنش به افزایش مبلغ یارانه

در ادامه نوبخت در مورد پیشنهاد افزایش یارانه ازسوی برخی از چهره‌های سیاسی گفت: قانونگذار مشخص کرده که از درآمد حاصل از افزایش حامل‌های انرژی ۵۰ درصد به‌عنوان پرداخت یارانه به خانوار، ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به دولت برای هزینه‌های جاری و عمرانی تعلق گیرد. او افزود: در طول این چند سال هر آنچه حامل‌های انرژی افزایش یافت به اضافه ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان برداشت از خزانه کشور به مردم به‌عنوان یارانه پرداخت شد. بنابراین اگر بخواهیم این عدد را اضافه کنیم از کجا باید درآمد بیاوریم؟ سخنگوی دولت ادامه داد: با این شرایط برای افزایش یارانه‌ها یا باید قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم یا از خزانه برداشت کنیم. نوبخت همچنین تاکید کرد: اینکه یک‌دفعه به مردم گفته شود که ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنیم، این حرف‌ها منطق اجتماعی و اقتصادی ندارد. همچنین به گزارش خبرآنلاین، نوبخت گفت: ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان امسال از خزانه برداشت کردیم و به مردم یارانه دادیم ولی چنین امکانی دیگر وجود ندارد.

برگزاری کنسرت و فوتبال

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری روز گذشته‌اش، در واکنش به اظهارنظرهای اخیر که از طرف برخی آیات در قم نسبت به برگزاری کنسرت و مسابقه فوتبال ایران و کره و سفر وزیر اقتصاد آلمان صورت گرفته است، تاکید کرد: دولت در این ایام که برای جمع‌بندی فعالیت‌های خود نیاز به تمرکز و انرژی دارد از اینکه به چنین مباحثی بپردازد به شدت احتراز دارد، اما این سلسله و سریال دست‌کم تا انتخابات ۹۶ ادامه خواهد یافت.

البته نمی‌گویم هر مطلبی براساس این پایه است؛ چراکه خیلی‌ها از سر دلسوزی موضع می‌گیرند. همچنین به گزارش «ایلنا» او در مورد لغو کنسرت‌ها گفت: وقتی کنسرتی مجوز دارد، کسی نمی‌تواند به‌صورت فراقانونی نسبت به لغو آن اقدام کند. ما به ارتباط خود با مراجع و آیات عظام اهمیت خاصی قائل هستیم، ولی این عرصه بسیار پر‌تلاطم است. رقبا از هر فرصتی استفاده می‌کنند. ما باید معقول عمل کنیم و از هنرمندان خود حمایت کنیم این به معنای بی‌توجهی به نظرات آیات عظام نیست. مدیریت این دو عرصه هم بسیار دشوار است. انتظار این است مدیران ما تصمیم‌های سنجیده بگیرند. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه رئیس قوه‌قضائیه اظهار کردند اگر جای دولت بودم به‌دلیل پیش‌شرط‌ها اجازه ورود به وزیر اقتصاد آلمان را نمی‌دادم، گفت: دولت روشی دارد و شاید برخی نظراتی درخصوص موضوعات داشته باشند مانند نظراتی که در مذاکرات ۱+۵ داشتند. همچنین به گزارش «ایسنا» او در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی امنیت ملی در جلسه اخیر خود با برگزاری مسابقه ایران و کره در روز تاسوعا موافقت کرده است، گفت: من به‌دلیل سفرم به زاهدان در جلسه آخر شورای عالی امنیت ملی حضور نداشتم.

تکذیب فعالیت انتخاباتی رئیس‌جمهور

نوبخت همچنین در واکنش به خبرهایی مبنی بر فعالیت ستادهای انتخاباتی رئیس‌جمهور برای انتخابات ۹۶ تصریح کرد: این مساله تایید نمی‌شود و اصلا بحث ستاد و تشکیل آن در دولت مطرح نیست. آقای روحانی هم آنقدر درگیر مسوولیت‌های خود هستند که الان به هیچ‌وجه درباره انتخابات واکنشی ندارند. او در پاسخ به اینکه طی روزهای اخیر موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت و میزان عیدی در سال آینده اعلام شده، این اعداد وارقام قطعی است، گفت: این مباحث در بودجه سال ۹۶ دیده شده است و هر زمان قطعی شود اعلام خواهد شد. به گزارش «ایسنا» نوبخت در واکنش به سوالی درباره برخورد با رسانه‌هایی که موضوع فیش‌های حقوقی را مطرح کردند و رسانه‌هایی که به املاک نجومی اشاره کردند،‌ بیان کرد: از همه دستگاه‌ها در همه قوا انتظار داریم عدالت را رعایت کنند. توصیه ما همان توصیه رئیس‌جمهور است که حقایق بازگو شود و امیدواریم برخوردهای دوگانه صورت نگیرد. نوبخت درباره لایحه اصلاح نظام بانکی و طرح آن در مجلس گفت:‌ این مساله هنوز در هیات‌وزیران مطرح نشده و به محض اینکه گزارش آن رسید لایحه را دولت به مجلس خواهد داد.