دنیای اقتصاد: «طرح تحقیق و تفحص از تابعیت مضاعف، گرین‌کارت و اقامت مدیران و مسوولان ارشد کشور، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رد شد» این خبری است که سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با «ایرنا» اعلام کرد. بر اساس آنچه نقوی‌حسینی درباره جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون متبوعش که با حضور سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات برگزار شد اعلام کرد، اعضای این کمیسیون تاکید کردند باید با ارائه طرحی جامع، از ورود دارندگان تابعیت مضاعف به مسوولیت و مدیریت جلوگیری شود.

اثبات «تابعیت مضاعف» 35 مسوول

همچنین نقوی‌حسینی به نقل از وزیر اطلاعات تاکید کرد که این وزارتخانه طبق قانون و در استعلام‌ها به هیچ عنوان کوتاه نیامده و نخواهد آمد. نقوی‌حسینی در گفت‌و‌گویی دیگر به نقل از وزیر اطلاعات گفت: از مجموع ۷۹ مسوولی که داشتن «تابعیت مضاعف، اقامت و گرین‌کارت»‌آنها‌ مورد تردید بود، اثبات شد که ۳۵ نفر آنها دارای تابعیت مضاعف و گرین‌کارت هستند و در استعلام، آنها را صراحتا رد کردیم و به هیچ عنوان با هیچ کسی در این مورد تعارف نمی‌کنیم. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صداوسیما درباره جلسه این کمیسیون با وزیر اطلاعات گفت: وزیر اطلاعات اشاره کرد هر استعلامی که صورت می‌گیرد به تابعیت مضاعف آنها توجه می‌کنیم و اگر با دلایل متقن به ما اثبات شود که دارای تابعیت مضاعف هستند حتما صلاحیت آنها را رد می‌کنیم. رئیس‌جمهوری نیز بر این امر تاکید دارند و خواستند که دقیق عمل کنیم و کوتاه نیاییم. بر اساس اظهارات علوی در این جلسه، وزارت اطلاعات حتی روی مدیرانی که بعد از مسوولیت، اقدام به اخذ تابعیت مضاعف یا گرین‌کارت و اقامت کنند، حساسیت دارد. علوی افزود: به مدیرانی که بعد از مسوولیت اقدام به اخذ تابعیت مضاعف یا گرین‌کارت یا اقامت می‌کنند، گفته می‌شود که بین مسوولیت یا تابعیت مضاعف، گرین‌کارت و اقامت یکی را انتخاب کنند و اگر تابعیت مضاعف، گرین‌کارت و اقامت بگیرند به مقام مافوق آنها گفته می‌شود که ادامه مسوولیت آنها امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین در حال حاضر در دستگاه‌های دولتی نباید افراد دوتابعیتی حضور داشته باشند.بر اساس تعریف حقوقی دولت آمریکا، گرین‌کارت به مجوزی گفته می‌شود که نشان‌دهنده اقامت دائم در ایالت‌متحده آمریکاست و دارنده این مجوز اجازه دائم‌ کار، ‌تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت‌های شهروندی این کشور را دارد.

سفر سناتور آمریکایی به ایران

نقوی‌حسینی همچنین گفت: وزیر اطلاعات توضیح داد که دستگاه اطلاعاتی روی پروژه نفوذ حساسیت ویژه و اشراف کامل اطلاعاتی و امنیتی دارد، نظارت کامل وجود دارد و در هر مرحله‌ای لازم باشد برخورد قاطع می‌کنیم. او افزود: وزیر اطلاعات بیان کرد که برای مثال سفر «جیم داباکیس» سناتورایالتی آمریکایی که در سوال مطرح شد، کاملا تحت اشراف اطلاعات و در تور اطلاعاتی وزارت صورت گرفت، وی تا کنون دو بار به ایران آمده ولی سفر اخیر وی کاملا تحت کنترل بود.

از سوی دیگر و به گزارش «ایسنا» وزیر اطلاعات با اشاره به گزارش مطرح ‌شده از سوی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اقدامات داعش در نمازجمعه تهران گفت: اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مربوط به گزارش سال گذشته بنده بود و مربوط به امسال نیست. سیدمحمود علوی افزود: بنده حدود یک سال پیش گزارشی در این خصوص در مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کردم و اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منوط به گزارش سال گذشته بنده بود و مربوط به امسال نیست. به گزارش خانه ملت، اخیرا طی اقدامی شیطنت‌آمیز برخی رسانه‌ها نسبت به برداشت یکی از مسوولان امنیتی کشور درخصوص اطلاعات ارائه‌شده از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اقدامات خرابکارانه داعش در کشور اخباری منتشر کرده بودند.