کیفرخواست و شکایت شکات مطرح، اما دفاعیات متهمان به جلسه بعد موکول شد

دنیای اقتصاد- سرانجام دادگاه موسوم به بازداشتگاه کهریزک بعد از حدود ۳سال تحقیقات و بررسی موضوع که منجر به صدور کیفرخواست در آبان ماه امسال شد، روز گذشته آغاز شد. البته به صلاحدید قضات پرونده (به ریاست قاضی مدیر خراسانی)،‌این دادگاه به صورت غیرعلنی و تنها با حضور متهمان و شکات پرونده در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. از سوی دیگر طی چند روز گذشته متن اولیه کیفرخواست متهمان پرونده کهریزک منتشر شده بود، که به گفته شکات پرونده، اتهام اصلی متهمان در آن کیفرخواست درج نشده بود؛ چرا که اتهامات مورد نظر شکات در ضمیمه‌ای که بهمن ماه به کیفرخواست الحاق شده، وجود داشته است و‌این امر موجب نارضایتی شکات پرونده شده بود. به همین دلیل هم ابهاماتی در مورد کیفرخواست متهمان وجود داشت که‌این ابهامات در جلسه دادگاه برای شکات پرونده برطرف شد؛ چراکه به گفته عبدالحسین روح‌الامینی به خبرگزاری مهر، اتهام معاونت در قتل به متهم ردیف اول پرونده تفهیم شده است.

از آنجا که براساس تصمیم قضات شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار شد، بنابراین هیچ خبری از جزئیات دادگاه منتشر نشده است و تنها شکات پرونده خلاصه‌ای از روند دادگاه را در اختیار رسانه‌ها گذاشتند. آن‌طور که روابط عمومی دادگاه کیفری استان تهران اعلام کرده است بنا است که اطلاع‌رسانی درباره جزئیات دادگاه کهریزک توسط سخنگوی قوه قضائیه انجام شود چرا که طبق بند سه ماده ۱۸۸ آیین دادرسی کیفری هیات قضایی تصمیم گرفته است دادگاه غیر علنی باشد.

جلسه دوم دادگاه؛ ۲۰ اسفند

در همین راستا دفتر سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که در‌این جلسه پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده‌ دادستان، شکات شکایت خود را مطرح کردند که با فرا رسیدن ظهر شرعی ختم جلسه‌ نخست اعلام و جلسه‌ بعدی برای روز یکشنبه بیستم اسفند تعیین شد.

پرونده ۳۵۰۰ صفحه‌ای

اما آنگونه که‌ایسنا گزارش داده است، عبدالحسین روح‌الامینی پدر یکی از متوفیان پرونده بازداشتگاه کهریزک پس از پایان‌ این دادگاه در جمع خبرنگاران گفت که در جلسه دادگاه، اتهام معاونت در قتل به یکی از متهمان پرونده تفهیم شده است.

پدر مرحوم محسن روح‌الامینی ادامه داد: ما جز احقاق حق درخواست دیگری نداریم و به عنوان مظلوم امیدوارم که رسیدگی به‌ این پرونده هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد. وی از بازگو کردن جزئیات جلسه دادگاه خودداری کرد، اما درباره پرونده گفت: ‌این پرونده سه هزار و ۵۰۰ صفحه در ۱۷ جلد است.

کاش دادگاه علنی بود

وی ادامه داد: من به عنوان شاکی خصوصی در‌این دادگاه حضور داشتم ولی جای مدعی‌العموم برای احقاق حقوق عمومی در دادگاه خالی بود.‌ای کاش دادگاه علنی برگزار می‌شد، البته ما‌ این موضوع را متذکر شدیم. روح‌الامینی افزود: امیدوارم رسیدگی به ‌این پرونده هر چه زودتر به پایان برسد.

وی در ادامه و زمانی که با اصرار خبرنگاران برای بازگو کردن روند دادگاه مواجه شد، گفت: دادگاه غیرعلنی بود اما از روند دادگاه راضی بودم. ان‌شاءالله دستگاه قضایی در‌این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.روح‌الامینی افزود: در ابتدای دادگاه، نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد و سه اتهام نسبت به متهمان قرائت شد، اما فرصتی برای دفاع وجود نداشت و دفاع متهمان به جلسه بعد موکول شد. پدر محسن روح‌الامینی تصریح کرد: ان‌شاءالله روند دادگاه از سوی دستگاه قضایی اطلاع‌رسانی خواهد شد چرا که فیلم‌برداری شد. ما نیز در دادگاه حرف‌هایمان را زدیم، گریه کردیم و بعضی از دوستان هم متقابلا صحبت‌های‌شان را گفتند و از بازگویی اتفاقات بازداشتگاه کهریزک متاثر بودند. روح‌الامینی ادامه داد: به عنوان مظلوم امیدوارم رسیدگی به‌این پرونده هر چه زودتر تمام شود.

روند دادگاه مثبت بود

در ادامه علی کامرانی‌، پدر یکی دیگر از قربانیان پرونده کهریزک در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: ما توکل‌مان به خدا است و جز احقاق حق چیزی نمی‌خواهیم. وی افزود: به‌رغم وقفه‌هایی که ‌ایجاد شد ولی خدا را شکر که عمرمان کفاف داد که ‌این جلسه برگزار شود. کامرانی‌ ادامه داد: هر سه مورد اتهامی گزارش غیرقانونی، بازداشت غیرقانونی و معاونت در قتل برای پرونده پسر من قابل اجرا است. وی تاکید کرد: روند دادگاه مثبت بود. ان‌شاءالله تشکیل چنین دادگاه‌هایی برای جوانان درس عبرت شود تا وقتی صندلی را در اختیار می‌گیرند سعی کنند و بدانند که جایگاه‌شان کجا است و متناسب با شئون رفتار کنند. کامرانی تاکید کرد: غده چرکین حادثه کهریزک هرگز از یاد نمی‌رود. در ادامه همسر علی کامرانی نیز در جمع خبرنگاران گفت: کیفرخواست در دادگاه خوانده شد، شکایت شکات مطرح شد ولی دفاعیات انجام نشد. وی افزود: جلسه بعدی دادگاه ان‌شاءالله در آینده مشخص خواهد شد.

دادگاه خوب بود

پدر مرحوم جوادی‌فر یکی دیگر از قربانیان پرونده کهریزک نیز تاکید کرد که دادگاه رضایت‌بخش بوده است. وی گفت: دو نفر از شکات شکایت خود را مطرح کردند. دادگاه خوب بود ولی نتیجه رضایت‌بخش بودن دادگاه در آخر معلوم می‌شود.

حاشیه‌های یک دادگاه غیرعلنی

جلسه محاکمه سه قاضی تعلیق شده پرونده کهریزک در حالی به صورت غیرعلنی برگزار شد که جلسه محاکمه با حاشیه هایی همراه بود.به گزارش خبرگزاری‌های مهر و فارس، از ساعت هشت صبح اولیای دم قربانیان به عنوان شاکیان پرونده در محوطه دادگاه حاضر شده بودند. شاکیان همراه خود افرادی را به دادگاه آورده بودند که به آنها اجازه ورود به جلسه داده نشد.

* «ع. ح» دادیار سابق دادسرای تهران که یکی از متهمان پرونده است از ساعت ۸:۳۰ دقیقه در محوطه دادگاه حاضر شده بود.

*ساعت ۹:۱۵ دقیقه سعید مرتضوی همراه چند نفر وارد مجتمع امام خمینی (ره) دادگستری تهران شد که ماموران حفاظت به همراهان او هم اجازه ورود به دادگاه را ندادند.

* همزمان با ورود مرتضوی به دادگاه جلسه، محاکمه آغاز شد. از سوی دیگر نیروهای حفاظتی خبرنگاران را از محوطه دادگاه بیرون کردند.

* خبرنگاران از پشت درهای بسته شاهد حضور متهمین بودند که در نهایت ساعت ۹:۳۰ و با ورود قضات، دادگاه به صورت رسمی آغاز شد و به خبرنگاران اطلاع داده شد که با تشخیص قضات، دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود و سخنگوی قوه قضائیه در خصوص جزئیات دادگاه اطلاع‌رسانی می‌کند.

*با گذشت حدود ۹۰ دقیقه از شروع محاکمه رییس دادگاه ۱۰ دقیقه تنفس اعلام کرد و پس از آن دوباره ادامه رسیدگی آغاز شد.

* نخستین جلسه محاکمه قضات متهم در پرونده کهریزک ساعت ۱۲:۵۰ دقیقه به پایان رسید.

*سرانجام پس از ۴ ساعت انتظار‌، دو ماشین ویژه برای بردن یکی از متهمین در جلوی در دادگاه حاضر شدند،‌ خبرنگاران و عکاسان منتظر خروج متهم ردیف اول بودند، اما متهم به محض مشاهده خبرنگاران مسیر خود را تغییر داد و از یکی دیگر از درهای دادگاه کیفری خارج شد.

* اولیای دم پس از خروج از دادگاه اعلام کردند که دو تن از متهمان را در دادگاه دیده‌اند و سومین متهم در دادگاه حاضر نشده بود.

*چفیه‌ای که بر گردن روح الامینی بود، نظر خبرنگاران را جلب کرده بود، یکی از خبرنگاران از وی پرسید:‌این چفیه معنای خاصی دارد که روح الامینی در پاسخ گفت: ‌این چفیه به معنای حمایت از نظام و انقلاب است و ‌اینکه ما پشتیبان نظام هستیم و هرکسی نمی‌تواند به نام نظام هرکاری خواست انجام دهد.