توهین کوچک‌زاده به خبرنگاران و واکنش ابوترابی‌فرد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته با کلیات طرحی ۱۴ماده‌ای موافقت کردند که طبق آن حضور عکاسان خبری و تصویربرداران در جلسه علنی مجلس محدود و همچنین امکان گسترش دفاتر نمایندگی و همچنین افزایش مشاوران نمایندگان مجلس فراهم می‌شود. به گزارش دنیای اقتصاد، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روزگذشته بررسی طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس را در دستور کار داشتند. در این جلسه نمایندگان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان این طرح با ۱۶۲ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر با کلیات این طرح موافقت کردند. این طرح که ۱۴ ماده دارد به اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌پردازد. بر اساس نخستین ماده این طرح تصویربرداری اعم از فیلم و عکس از جلسات مجلس فقط در یک ساعت شروع جلسه علنی مجاز است و در موارد خاص با تشخیص رییس جلسه این مدت قابل افزایش است. تصویربرداران صدا و سیما و مجلس شورای اسلامی از این حکم مستثنی می‌شوند.

توهین کوچک‌زاده به خبرنگاران

در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس مهدی کوچک‌زاده، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در تذکری در صحن علنی مجلس در واکنش به قطع سخنانش توسط ابوترابی‌فرد گفت: در اینجا عده‌ای عنوان‌شان خبرنگار است اما در بین‌شان فاسد وهرزه‌نگار هم داریم. وی با استناد به ماده ۱۳۱ آیین‌نامه تذکر خود را مطرح می‌کرد و هنگامی که در بیان دلایل تذکر خود به بخش‌هایی از کلیات طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی اشاره کرد، ابوترابی‌فرد در مسند ریاست جلسه، سخنان او را قطع کرد. در این هنگام کوچک‌زاده خطاب به ابوترابی‌فرد گفت: آقای ابوترابی‌فرد اجازه دهید عرایضم تمام شود چون عرایض من در روزنامه‌ها و رسانه‌ها چاپ می‌شود، ولی وقتی سخن من را قطع می‌کنید فقط صحبت‌های شما کامل درج می‌شود. وی تصریح کرد: همه کسانی که اینجا هستند درست است که عنوان‌شان خبرنگار است، اما مثل اقشار مختلف که در بین آنها فاسد هم وجود دارد، هرزه‌نگار هم در این قشر داریم و تنها نصف حرف‌های ما را می‌نویسند. در این هنگام ابوترابی‌فرد‌ به کوچک‌زاده گفت که به ادامه بیان تذکر خود که درباره هماهنگ نبودن عنوان و مواد داخلی طرح اصلاح آیین نامه بود، بپردازد.

واکنش نایب‌رییس مجلس به توهین به خبرنگاران

دقایقی پس از پایان سخنان کوچک‌زاده، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را

برعهده داشت، گفت: یکی از نمایندگان مجلس امروز در تذکر خود واژه‌ای را نسبت به خبرنگاران اظهار کرد. وی افزود:جامعه خبرنگاران مورد احترام آحاد جامعه هستند و امیدواریم خبرنگاران متعهد بیش از گذشته موفق باشند.