ایلنا: معاون وزیر خارجه سوئیس در دیدار با حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران پیرامون تحولات منطقه به‌ویژه یمن و سوریه گفت‌وگو کرد. ایو رسیه، قائم مقام وزیر خارجه سوئیس با اشاره به حجم بالای خسارت غیرنظامیان در یمن بر ضرورت حل سیاسی با تاکید بر مسالمت‌آمیز بودن آبراه بین‌المللی باب‌المندب تاکید کرد.

این مقام سوئیسی با اشاره به بحران سوریه و عراق بر نقش اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارائه راه‌حل سیاسی تاکید کرد. معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار وضعیت جاری در منطقه و نقش عوامل مختلف تاثیرگذار بر ادامه بحران‌های منطقه‌ای را تشریح کرد. جابری‌انصاری حملات سعودی علیه شهروندان و زیربناهای یمن را نه یک اشتباه، بلکه اقدامی متعمدانه و با هدف درهم شکستن مقاومت مردم یمن دانست و افزود: «این‌گونه اقدامات و محاصره کامل اقتصادی اهداف تجاوزگران را محقق نخواهد کرد.» جابری‌انصاری شلیک موشک به سمت ناو آمریکایی را حادثه‌ای مشکوک دانست و گفت:«این احتمال وجود دارد که این اقدام از سوی مخالفان دولت صنعا و با هدف فراهم کردن بهانه مداخله نظامی آمریکا در یمن صورت گرفته باشد. معاون وزیر امورخارجه کشورمان گفت امنیت آبراه بین‌المللی باب‌المندب برای ما مهم است و باید از سوی همه طرف‌ها محترم شمرده شود.» جابری‌انصاری ضرورت گفت‌وگوهای جدی در یمن با در نظر گرفتن حقوق همه طرف‌ها را یادآوری کرد و ضمن تاکید بر حل سیاسی بحران در سوریه و عراق گفت: «توجه همزمان به ابعاد سیاسی، امنیتی و انسانی بحران در این زمینه ضروری است.»

جابری‌انصاری به عراق رفت

از سوی دیگر حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ظهر روز گذشته به همراه آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه عازم عراق شد. به گزارش «ایسنا» آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی به دعوت رئیس شورای‌عالی قضایی عراق به این کشور سفر کرده است. دیدار با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس مجلس عراق و دیدار با علما و مراجع نجف از برنامه‌های سفر رئیس قوه قضائیه به عراق خواهد بود. همچنین رئیس قوه قضائیه پیش از سفر به عراق در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «طبیعی است جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشور برادر و دوست به عراق نگاه می‌کند و خواهان یک کشور مستقل و یکپارچه و توانمند است.» آملی‌لاریجانی افزود: «امیدواریم بحث تروریسم در منطقه با تعامل و همفکری کشورها در راستای مبارزه با این پدیده پیش برود.»