تحلیل لاریجانی از بن‌بست در  بحران‌سوریه

دنیای اقتصاد: رئیس مجلس در سفری به استان اصفهان با حضور در کنگره ۲۳۰۰ شهید شهرستان خمینی‌شهر اصفهان به تشریح سه تاکتیک غرب برای تضعیف ایران در منطقه پرداخت. او تلاش‌ برای پایین نگه داشتن قیمت نفت، تحریم‌ها علیه ایران و تهاجم فرهنگی را از جمله برنامه‌های دشمنان برای تضعیف ایران برشمرد. رئیس قوه مقننه مدیریت را هم اصلی‌ترین معضل کشور توصیف کرد. علی لاریجانی دراین باره با تاکید بر اینکه امروز شرایط و شگرد دشمن پیچیده‌تر شده است که نیاز به واکاوی با دقت بیشتری دارد، گفت: به محض اینکه در شرایط سوریه قرار است تغییری ایجاد شود جلسه می‌گذارند که این تغییر ایجاد نشود، به این دلیل که کشورهای اسلامی به جان یکدیگر افتاده‌اند و در حال از بین رفتن هستند، این برای اسرائیل بسیار خوب است به این دلیل که به راحتی در کناری نشسته و نابودی مسلمانان را تماشا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاریجانی با تاکید بر اینکه این صحبت‌ها را آنها در جلسات خودشان می‌گویند، گفت: آنها بهترین شرایط را اینگونه دیده و بدترین شرایط را در زمان پیروزی ایران و حزب‌الله می‌بینند. آنها سعی بر این دارند که تروریسم را در دنیا از بین نبرند، به همین دلیل نمی‌خواهند داعش در عراق از بین برود. اگر این موضوع را مطرح می‌کنند پس چگونه ۶۰ کشور نتوانستند داعش را از عراق بیرون کنند، در این شرایط ادعای ابرقدرتی آنها زیر سوال می‌رود، پس به این نتیجه می‌رسیم که آنها خودشان نمی‌خواهند و با ایجاد یک حادثه ابعاد آن را برای از بین بردن کشورهای اسلامی مدیریت می‌کنند.

شرایط اقتصادی

رئیس مجلس روش دیگر فشار به کشور ما را سخت کردن شرایط اقتصادی خواند و با اشاره به پایین آوردن قیمت نفت و تحریم‌ها که بخشی از مشکلات جامعه بود توضیح داد: مشکل اصلی کشور مدیریت است که سبب بسیاری از مسائل شده است. لاریجانی با بیان اینکه دشمنان می‌دانند که ایران جمعیتی ۸۰ میلیونی با دانشمندانی بزرگ دارد، افزود: آنها می‌دانند اگر استعدادهای این کشور شکوفا شود در بهترین شرایط قرار می‌گیرند، به همین دلیل شرایط سختی را در کشور و منطقه ایجاد کردند تا جوانان ما آن‌طور که باید نتوانند فعالیت کنند. مساله دیگر مساله اقتصادی است که ما نباید بگذاریم پای ما در بند آنها قرار گیرد،ما باید زیرک باشیم و بر نیروهای خودی تکیه کنیم و همان اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند راه نجات اقتصاد ماست. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلید کار در اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است، گفت: به این معنا که کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در تولید را گسترده‌تر کردند، در مجلس نیز در تلاشیم تا قوانین را تسهیل کنیم، البته گره‌هایی در بانک‌ها و بخش‌های صنعتی پیدا شده و در ۲ تا ۳ سال اخیر مشکلات بسیار بوده ‌است.لاریجانی با اشاره به ضرورت توجه به مشکلات اقتصادی تاکید کرد: به‌طور قطع، اگر همه بر یک موضوع تمرکز کنیم و مساله اقتصادی را جدی بگیریم، موفق می‌شویم، اما اگر شعاری برخورد کنیم، در این زمینه به مشکل بر می‌خوریم. به گفته رئیس مجلس اقتصاد سالم به معنای مولد و زاینده است و معنای این حرف آن است که اگر می‌خواهیم به آرمان‌های بزرگ انقلاب برسیم، باید اقتصاد زاینده و صادراتی داشته باشیم که در این راستا باید‌ زمینه‌های سرمایه‌گذاری را فراهم کرد.

تهاجم فرهنگی

رئیس مجلس در ادامه تهاجم فرهنگی را یک حقیقت خواند که دشمن به آن دامن می‌زند و در ادامه افزود: مسائل فرهنگی تاثیرات عمیقی دارد، بنابراین در این سال‌ها در کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید بر بودجه فرهنگ دینی داریم، چون آن چیزی که شرایط را در کشور تغییر می‌دهد سستی فرهنگ دینی است، آنان با سرگرمی مشکل نداشته و قصد ضربه‌زدن به فرهنگ دینی ما را دارند که از خطیبان مساجد تا شبکه‌های ملی باید در این راستا اقدام کنند.

ظرفیت دفاعی کشور

لاریجانی در ادامه این سخنرانی به ظرفیت دفاعی کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه امروز شرایط با گذشته یکسان نیست و در این زمینه متحول شده‌ایم، گفت: شرایط قابل مقایسه نیست، اما باید دانست برای دیگران نیز شرایط تغییر کرده است. او با بیان اینکه امکانات نظامی که امروز در منطقه توسعه پیدا کرده قابل قیاس با گذشته نیست، تاکید کرد: به همین دلیل در سال‌های اخیر هر چه توانستیم بودجه بخش دفاعی را تقویت کردیم.

برای مقابله با دشمن ترس نداریم

همچنین در این مراسم، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز برای مواجهه با دشمن در هیچ سطحی‌ نگرانی نداریم. انتخاب گزینه‌های نظامی در هر سطحی باطل شده و قدرت خانواده شهدا باطل‌السحر دشمنان است. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار حسین سلامی همچنین تاکید کرد: اگر مردمی بخواهند ترس را پیشه کنند، حتی در مقابل حجت خدا هم خواهند ایستاد و این را برای خود فضیلت می‌دانند.