واکنش نوبخت به احتمال ترمیم تیم اقتصادی

دنیای اقتصاد: نشست سخنگوی دولت روز گذشته برخلاف معمول در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد. محمدباقر نوبخت در این نشست از تیم اقتصادی دولت دفاع کرد و آن را قابل تحسین توصیف کرد. او در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود در تیم اقتصادی دولت هم ترمیمی انجام شود، گفت: عملکرد تیم اقتصادی دولت قابل‌تحسین است. در شرایط کاهش قیمت نفت، کشورهای ثروتمند نفتی مجبور به استقراض ارزی شدند. در این زمینه عربستان حتی یارانه‌ها و حقوق کارکنان خود را کم کرد، اما در این اوضاع شاخص‌های اقتصادی ما به‌خوبی در حال اصلاح است.

به گزارش «ایسنا» نوبخت با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور تورم است که روند آن کاهنده است، تصریح کرد: رونق اقتصادی در سال ۹۱ منفی ۷ درصد بود، اما اکنون به بالای ۴/ ۴ درصد رسیده است و در بازار ارز هم ثبات نسبی وجود دارد. طبق اعلام مجامع جهانی ایران در بین کشورهای نفت‌خیز باثبات‌ترین اقتصاد را دارد. این آمار خود به خود به وجود نیامده بلکه براساس برنامه‌ریزی بوده است، هرچند که باید در زمینه رفاه اقتصادی خانواده‌ها گام‌های جدی‌تری برداشته شود. به گزارش «ایرنا» نوبخت در پاسخ به اینکه رئیس‌جمهوری جلسه‌ای را با فراکسیون امید داشته است و در این جلسه انتقادهایی نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت بیان شده است و در زمینه تغییر وزرا نیز مباحثی مطرح شده است؛ آیا دولت بنای تغییرات در بخش اقتصادی دارد؟ گفت:همه سیاست‌های اقتصادی دولت در ستاد اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد و در هفته دو بار این جلسات با حضور رئیس‌جمهوری و مسوولان مرتبط با حوزه اقتصادی برگزار می‌شود.

نوبخت در واکنش به این سوال که آیا تغییر وزرا در کابینه به خاطر گلایه علما بوده است، بیان کرد: البته مراجع فقط درباره وزارت ارشاد اظهار نظر کرده بودند و درباره دو وزارتخانه دیگر صحبت خاصی نکرده بودند، اما در کل برای دولت نظر مراجع مطاع و لازم الاحترام است. دولت تلاش دارد که بیشترین هماهنگی را با علما و آیات عظام داشته باشد و تقریبا با نظم خاصی با مراجع و آیات دیدار دارد، مطالب استماع می‌شود و تا جایی که لازم باشد اقدام صورت می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس او در ادامه گفت: این سه تغییر به دلیل جمع‌بندی مناسب‌تر در کل کابینه است. ضمن اینکه این تغییر، هرگز از شایستگی‌ها، منزلت و ارزش وزرا نمی‌کاهد. تغییرات به این معنی نیست، کسی که بیرون رفته، مشکل داشته. هر سه وزیر محترم سابق، از همکاران بسیار ارزشمند ما در دولت بودند و امیدوارم نیروهای جدیدی که به کابینه پیوستند، شرایط را به سمت عملکرد مثبت دولت پیش ببرند.

پایبندی دولت به آزادی بیان

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های رئیس قوه‌قضائیه در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهور در افتتاح نمایشگاه مطبوعات تاکید کرد: رئیس‌جمهور شفاف است و اعتقاد دارد که اصحاب رسانه باید از آزادی بیان و قلم و نقد برخوردار باشند. البته همه اینها باید در چارچوب قانونی صورت بگیرد. حالا اگر رسانه‌ای از این چارچوب قانونی خارج شد یا تهمتی زد و هتاکی کرد یا امری را در ذهن جامعه به‌عنوان اقدامی نادرست ترویج کرد، دولت حتما باید به مراجع قانونی ارجاع دهد. البته می‌توانید تعداد شکایات دولت از رسانه‌ها را ببینید، ضمن اینکه در آغاز کار دولت تشکیل کمیته‌ای تصویب شد که بسیاری از دعاوی که وجود داشت را پس گرفت؛ چراکه دولت به آزادی بیان و نظر پایبند است. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس،سخنگوی دولت گفت: دولت به آزادی بیان و نظر نقادان و انتقادها در چارچوب قانون معتقد است و همچنین بر عده‌ای که در حاشیه امنی قرار بگیرند و هتاکی کنند و فراتر از قانون عمل کنند معترض است.

میزان پرداخت یارانه مطبوعات

همچنین به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت گفت: تا قبل از آغاز به کار نمایشگاه مطبوعات ٨٥ میلیارد تومان یارانه پرداخت شده بود که امروز ٥٨ میلیارد و٥٠٠ میلیون تومان دیگر به آن افزوده شد.

خرید هواپیما

به گزارش «ایرنا» نوبخت در پاسخ به اینکه گفته شده ایران از طریق یک شرکت لیزینگ اقدام به خرید ۱۷ فروند هواپیما خواهد کرد، گفت: این اقدام تنها از طریق یک لیزینگ نیست؛ بلکه چندین شرکت شرایط خود را اعلام کرده‌اند و براساس نرخ سود و تملک و نوع اقساط نهایتا جمهوری اسلامی ایران است که انتخاب خواهد کرد و کارها در حال انجام است که در صورت قطعی شدن، خبر ورود اولین هواپیما به فرودگاه مهرآباد یا امام خمینی(ره) را اعلام خواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به اینکه دولت در اجرای تعهدات برجام ازغربی‌ها رضایت دارد یا خیر گفت: باید به فضایی که دقیقا قبل از تحریم داشتیم برگردیم و از طرفی برخی بانک‌ها با موانع مواجه هستند و نگرانی‌هایی مطرح است؛ ولی دولت تلاش دارد طرف‌های خارجی را موظف کند تا نه‌تنها به تعهدات برجام عمل کنند؛ بلکه علامت منفی هم به بنگاه‌های اقتصادی ندهند که نگرانی برای ورود به عرصه اقتصادی ایران به وجود آورند. سخنگوی دولت افزود: در حال حاضر نسبت به سال گذشته اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

مسکن مهر

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تمهیدات دولت برای رفع مشکل مسکن مهر گفت: دولت مسکن مهر را نمی‌سازد؛ بلکه موظف است تسهیلات لازم برای بخش تعاونی‌ها و بخش خصوصی برای اتمام پروژه مسکن مهر فراهم کند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: دولت تلاش دارد با توجه به افزایش قیمت‌ها سقف وام را متناسب با آن افزایش دهد و از سوی دیگر قسمتی از قیمت تمام شده را که باری بر دوش متقاضیان است، بردارد. نوبخت تاکید کرد: دولت قرار است هزار میلیارد تومان برای تاسیسات واحدهای مسکن مهر پرداخت کند.