ضروری‌ترین نیاز جامعه از نگاه روحانی

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در نخستین همایش مسوولیت اجتماعی کشور با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در کنار هم باشیم، باید یکدیگر را یاری کنیم، گفت: چرا برای مسائل کوچک، ارزش‌های بزرگ قربانی می‌شود. او همچنین گفت: معنی الفت در اسلام در مقابل چیزی است که افراطیون در جهان فریاد می‌زنند و آنها فقط تنها افراط‌گری خود و جمع خود را می‌بینند. افراط‌گر، روح مقابل را کوچک می‌پندارد و جز خود و یاران خود همه را ناحق می‌داند.به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری همچنین تصریح کرد: به‌عنوان یک خادم به صراحت عرض می‌کنم که هیچ نیازی بالاتر از مساله اشتغال جوانان نیست و هیچ خیری بالاتر از زمینه‌سازی برای اشتغال نسل جوان نیست به‌ویژه آنها که مشکل جسمی دارند.

روحانی افزود: وقتی شنیدم که یک شرکت تولیدی همه کارگران خود را از افراد معلول انتخاب کرده، خوشحال شدم. اگر می‌خواهیم کمکی کنیم بهترین کمک اشتغال برای فردی است که دارای مشکلات جسمی و ذهنی است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در ادامه اشتغال برای جوانان و انسجام ملی را بالاترین و بهترین خیر جمعی دانست و گفت: اولین خیر در جامعه، وحدت، احترام به همه مذاهب و ‌ادیان و اقوام جامعه است.رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در همایش مسوولیت اجتماعی کشور تاکید کرد: سرمایه تنها نفت، گاز و معادن نیست؛ بلکه باید از رابطه سالم جامعه و دوستی اعضای جامعه حفاظت کنیم تا شکاف در میان مردم به‌وجود نیاید. سر مسائلی که خیلی برای جامعه مفید و مهم نیست، وقت خود را تلف نکنیم و آنچه قرآن بر آن تاکید دارد سبقت گرفتن در عمل خیر است.

جامعه نیاز به خیرجمعی دارد

او با بیان اینکه هر کسی می‌خواهد در این جامعه مسوولیتی را بر عهده بگیرد، نیازمند دو شرط است، گفت: مدیر و مسوول در هر سطحی باید قدرت حفاظت از سرمایه‌ها را داشته باشد. نکند چند صباحی در گوشه‌ای از کشور عظیم ایران، مسوولیتی در کشور برعهده داشته باشیم ولی از سرمایه مادی و معنوی حراست نکنیم. روحانی افزود: برای کاری؛ راستی را زیرپا می‌گذاریم و دروغ می‌گوییم. برای کاری به دیگران توهین می‌کنیم و برای کاری چهره را تخریب می‌کنیم. آن کار چیست؟ این آقا عزیز باشد یا نباشد، کاری کنیم در نظرسنجی محبوبیت فرد زیاد شود یا کم شود، آنچه مهم است ارزش‌های اخلاقی است.وی تاکید کرد: چرا باید اخلاق، راستی و محبت به دیگران و وحدت جامعه را زیرپا بگذاریم؟ این کارها با چه هدفی انجام می‌شود و چرا برای مسائل کوچک جامعه ارزش‌های بزرگ جامعه را قربانی می‌کنیم؟رئیس‌جمهوری افزود: جامعه نیاز به خیرجمعی دارد و ما هم نیاز به خیر جمعی داریم، بنابراین باید همدیگر را یاری و کمک کنیم و این خیر تنها سخاوت مادی نیست هرچند سخاوت مادی در جای خود ارزشمند است. گاه سخاوت مادی زندگی یک انسان را نجات می‌دهد و باعث می‌شود فردی از بیماری نجات یابد یا بتواند فرزند خود را به مدرسه بفرستد.رئیس‌جمهوری گفت: خیر جمعی تنها این نیست که نذر کنیم و در ایامی به مردم غذا دهیم البته این هم در جای خودش خیر جمعی است، ولی خیر مهم این است که به فردی که می‌بینیم در زندگی دچار تزلزل شده، کمک کنیم و التیام بخش زندگی‌اش باشیم.روحانی افزود: وقف فقط زمین و باغ نیست یکی از وقف‌ها وقف وقت است، وقتی که برای تربیت نوجوانان و ورزش جوانان گذاشته شود، خیر جمعی است و گاه به سازمانی و نهادی مانند محیط زیست کمک کردن خیر جمعی است؛ بنابراین اگر دست به دست هم دهیم و لوله آبی را که منجر به هدر رفت آب می‌شود، تعمیر کنیم نیز خیر جمعی در آن نهفته است.

لزوم توجه به بخش‌های مثبت غرب

او با بیان اینکه برخی از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا به‌صورت وقفی اداره می‌شود، ادامه داد: برای نمونه، دانشگاه هاروارد آمریکا دارای بیش از ۳۳ میلیارد دلار موقوفات است و سالی ۵/ ۱ تا ۲ میلیارد دلار از طریق درآمد موقوفات به دانشگاه می‌رسد.رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: ۷۰ دانشگاه آمریکایی درآمد خود را از موقوفات دریافت می‌کنند؛ البته در کشور ما نیز موقوفات زیاد است و اگر چه بیشتر این موقوفات به حوزه‌های علمیه و مساجد صورت می‌گرفته است، اما می‌توانیم وقف را در همه جا انجام دهیم.روحانی تاکید کرد: اینطور نیست که در دنیای غرب وقف و نذر و کمک نیست. در غرب فرزند از بهزیستی می‌آورند و به‌عنوان فرزند خوانده بزرگ می‌کنند، اما وقتی از غرب سخن گفته می‌شود، فکر می‌کنیم همه غرب در فساد نهفته است. اگر همه غرب فساد بود که به این رشد علمی و اقتصادی نمی‌رسیدند، البته جامعه غرب آلودگی‌هایی دارد؛ ولی بخش‌های مثبت آن را باید دریافت کرد.

کاهش اتکا به نفت

رئیس دولت یازدهم در ادامه سخنانش در همایش مسوولیت اجتماعی کشور اظهار کرد: در دولت یازدهم تلاش شد تا اتکا به نفت کم شود و در بودجه جاری نیز ۳۰ درصد متکی به نفت و۷۰ درصد متکی به درآمد حاصل از مالیات است. مردم خودشان کشور را اداره می‌کنند؛ نفت هم برای ما و هم برای نسل آینده است، اما مالیات برای خودمان است و همه باید دست در دست هم، مشکلات آب، اشتغال و محیط زیست را که مهم‌ترین مشکل کشور است، حل کنیم.روحانی گفت: در طول سه سال، تولید نفت در غرب کارون را ۲۵۰ هزار بشکه افزایش دادیم که از افتخارات صنعت نفت کشور است. برای این منظور هفت‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، اما گاز بسیاری از این مراکز در حال سوختن است و نیازمند سرمایه‌گذاری برای بهره‌مندی از این محصول هستیم.وی افزود: در این بخش دولت سرمایه‌گذاری عظیمی صورت داد و اشتغال هم ایجاد شد. اگر سرمایه‌گذاری برای استفاده از گاز حاصل نیز به‌وجود آید؛ هم محیط زیست تخریب نمی‌شود وهم اشتغال ایجاد خواهد شد. اودر ادامه به هدر رفت آب ۳۰ درصدی در لوله‌های انتقال اشاره کرد و گفت: اینکه گفته شود این موضوعات از وظایف دولت است، من قبول ندارم. همه باید دست به دست هم دهیم و اگر دولت کاری را انجام می‌دهد در سایه تلاش مردم است.

انتقاد از سیاست‌زدگی جامعه

روحانی افزود: گفتمان جامعه خیلی سیاست زده شده است، البته لازم است، اما جامعه نیاز دارد تا وارد گفتمان اجتماعی و خیر جمعی نیز بشود؛ پس اینقدر سر مسائلی که برای جامعه مفید نیست، بحث نکنیم.

اعطای نشان به 4 نخبه اجتماعی

رئیس‌جمهوری همچنین در همایش مسوولیت اجتماعی، نشان مسوولیت اجتماعی را به ۴ نخبه اجتماعی اعطا کرد. به گزارش «ایسنا» در این همایش، خانواده «امید عباسی» آتش‌نشان فداکار، همسر «حمیدرضا گنگوزهی» معلم فداکار سیستان و بلوچستانی، همسر «شهید فیاض‌بخش» بنیانگذار بهزیستی و همچنین «دکتر محمد فرهادی» وزیر علوم و بنیانگذار کاشت حلزون در ایران نشان مسوولیت اجتماعی از رئیس‌جمهوری دریافت کردند.