دنیای اقتصاد: خبرگزاری ریانووستی به نقل از یک مقام ارشد روس خبر داد که روسیه و ایران مشغول مذاکره در مورد امضای قرارداد نظامی ۱۰ میلیارد دلاری هستند. به گزارش «ایسنا» این مقام آگاه گفت که بنابر این قرارداد مسکو تانک‌هایT-۹۰، سیستم‌های توپخانه‌ای، هواپیما و هلی‌کوپترهای جنگی را به تهران تحویل خواهد داد. ویکتور اوزروف، رئیس کمیته امنیت و دفاع در مجلس اعلای روسیه به خبرنگاران گفت که مذاکرات در مورد این قرارداد احتمالی در جریان یک دیدار پارلمانی از ایران آغاز خواهد شد.

تاکید لاریجانی بر نقش مثبت روسیه در مبارزه با تروریسم

از سوی دیگر رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس‌شورای فدراسیون روسیه بر نقش مثبت این کشور در تحولات منطقه از جمله مبارزه با تروریسم تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه شامگاه یکشنبه ۲۳ آبان با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به مناسبات دوستانه ایران و روسیه گفت: «در سال‌های اخیر بین ایران و روسیه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی - آموزشی و پارلمانی همکاری‌های خوبی در جریان بوده است که این مهم، نشان از وجود منافع مشترک فراوان بین دو کشور دارد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات منطقه اشاره کرد و افزود: «نقش روسیه در تحولات منطقه از جمله مبارزه با تروریسم، مثبت ارزیابی می‌شود و دو کشور می‌توانند با کمک یکدیگر، صلح و امنیت را به غرب آسیا بازگردانند.» رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از سیاست‌های آمریکا و متحدانش در منطقه گفت: «رشد و گسترش تروریسم و دشواری مبارزه با آن تنها به‌خاطر حمایت برخی کشورها از جمله آمریکا از این پدیده شوم به‌عنوان ابزاری برای تامین منافع خود در منطقه است.» والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: «شورای فدراسیون روسیه همواره از توسعه مناسبات تهران - مسکو استقبال کرده است و آن را نه تنها به سود منافع دو کشور بلکه در راستای تقویت ثبات و امنیت در منطقه تلقی می‌کند.» او همچنین افزود: «با توجه به شرایط حساس کنونی آمده‌ایم که در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کنیم.»