حقوق بالای 10 میلیون تومان نداریم

دنیای اقتصاد: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام اینکه بیشترین حقوق دریافتی مسوولان ارشد دولتی در سال آینده، ۱۰ میلیون تومان خواهد بود، عزم دولت برای مبارزه با حقوق‌های نجومی را مورد تاکید قرار داد. محمد باقر نوبخت صبح دیروز در نشست خبری که برای تشریح بودجه سال ۱۳۹۶ داشت، گفت: دولت مخالف کاهش ارزش پول ملی است و نوسانات اخیر ناشی از تغییرات فصلی است. او معتقد است یکسان‌سازی نرخ ارز باید در محدوده ۳۳۰۰ تومان (رقم پیشنهادی بودجه ۹۶) تنظیم شود. نوبخت همچنین خبر داد که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. در این جلسه مطبوعاتی اهداف شاخص‌های کلان اقتصادی در بودجه ۹۶ اعلام شدند، که نرخ رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده بیش از دو برابر نرخ رشد اقتصادی پیش‌بینی شده از سوی صندوق بین‌المللی پول است.

مالیات را نمی‌توان بی‌رویه افزایش داد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ابتدا توضیحات کلی در مورد بودجه سال ۹۶ را ارائه داد و تغییرات بودجه کل و منابع و مصارف آن را نسبت به دوره پیش مقایسه کرد. نوبخت تاکید کرد که صرفا مقدار هزینه‌ها و مصارف در بودجه مهم نیست، بلکه نوع هزینه‌ها و اینکه در کجا این منابع مصرف می‌شوند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نوبخت با اشاره به اظهارات عده‌ای مبنی بر اینکه دولت باید سهم مالیات در درآمدها را افزایش دهد و سهم درآمدهای نفتی را کاهش دهد، گفت: با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این حرف درست است، اما دولت در بالابردن مالیات محدودیت دارد؛ چرا که هم اکنون واحدهای تولیدی با گرفتن تسهیلات بانکی در حال احیای وضعیت خود و رونق بخشیدن به کسب و کار خود هستند. طبق گفته او افزایش بیش از حد مالیات هدف حمایتی از تولید را خنثی می‌کند و به آنها فشار مضاعف وارد می‌کند.

رویکرد دولت یازدهم در هزینه‌ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که پول نفت کجا خرج می‌شود، بودجه ۹۲ تا ۹۶ در بخش هزینه‌ها را مقایسه کرد. در حوزه رفاه اجتماعی، رقم پیش‌بینی شده در بودجه ۹۶ نسبت به بودجه ۹۲ رشد ۵/ ۹۳ درصدی را نشان می‌دهد. نوبخت تاکید کرد که این افزایش در حمایت از آسیب‌پذیرترین بخش جامعه انجام شده است و به هیچ وجه نباید از بودجه قشر آسیب‌پذیر جامعه به نفع بودجه‌های عمرانی کم کرد.

دولت طی ۴ سال، رشد ۴/ ۱۱۶ درصدی را در بودجه آموزش و تحقیقات به ثبت رسانده است. نوبخت با ذکر این نکته که نگاه دولت به بخش آموزش و تحقیقات در این افزایش قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد که ادعای دولت این نیست که وضعیت فعلی فرهنگیان و معلمان شایسته آنها است اما رویکرد دولت یازدهم کاملا حمایتی بوده و مصارف در این بخش طی چهار سال ۲ برابر شده است. در حوزه دفاع و امنیت بودجه دولت یازدهم رشد ۷/ ۱۲۸ درصدی را تجربه کرده است. رئیس سازمان بودجه کشور در این باره هم توضیح داد که با توجه به شرایط منطقه و تهدیدات دشمنان جمهوری اسلامی، از این قلم بودجه نمی‌توان کم کرد. دولت یازدهم در بودجه سالانه خود بین سال‌های ۹۲ تا ۹۶، رشد ۴۶ درصدی را در حوزه سلامت به ثبت رسانده است.

هدف‌گذاری اقتصاد کلان

نوبخت در بخشی دیگر از این جلسه، هدف‌گذاری سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد شاخص‌های اقتصاد کلان را اعلام کرد. طبق گفته‌ او نرخ رشد اقتصادی ۷/ ۷ درصد پیش‌بینی شده، این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ را ۷/ ۳ درصد پیش‌بینی کرده است که اختلاف بیش از ۱۰۰ درصدی با رقم هدف‌گذاری شده از طرف سازمان برنامه و بودجه دارد. همچنین کارشناسان اقتصادی نرخ رشد اقتصادی در سال جاری را ۵ درصد پیش‌بینی می‌کنند که نرخ هدف‌گذاری شده سازمان بودجه افزایش بیش از ۵۰ درصدی را برای سال بعد در نظر گرفته است. نرخ تورم هدف‌گذاری شده برای سال آینده ۶/ ۷ درصد است که با رقم پیش‌بینی شده صندوق بین‌المللی پول(۲/ ۸ درصد) برای سال ۲۰۱۷ تطابق خوبی دارد. آخرین نرخ تورم اعلام شده در آبان ماه تورم ۶/ ۸ درصدی را به ثبت رسانده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری نرخ تورم در محدوده ۸ درصد باقی بماند. شاخص اقتصادی دیگر هدف‌گذاری شده، رشد نقدینگی است که عدد ۱۹ درصد را نشان می‌دهد. رشد نقدینگی در شهریور سال جاری ۲۸ درصد بود و طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان سال به ۳۰ درصد می‌رسد. همچنین رشد سرمایه‌گذاری در بودجه ۹۶معادل ۳/ ۱۲ درصد پیش‌بینی شده است.

اقتصاد دولت بازار

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد دیرکرد پرداخت مطالبات کشاورزان گفت: دولت برای تامین امنیت غذایی، محصولات استراتژیک مانند گندم را خریداری می‌کند. او ادامه داد: محصول گندمکار در بهار آماده است و این در حالی است که در ماه‌های ابتدایی سال دولت به دلیل مشکلاتی همچون اخذ مالیات، نقدینگی کافی برای تسویه مطالبات کشاورزان را ندارد و دست دولت خالی است. نوبخت افزود: با این حال ما نمی‌توانیم به کشاورز بگوییم که دست نگه دار تا دولت پول بگیرد و بدهی شما را بدهد؛ به همین دلیل در سال جاری با انتشار اوراق در بازارهای مالی، بخشی از مطالبات گندمکاران را تامین کردیم و این کار تنها در جهت حمایت از کشاورزان بوده است. او ادامه داد: به‌طوری که این اوراق با سود ۲۲ درصد به فروش رفتند و بار مالی زیادی را بر دوش دولت گذاشتند. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با ذکر اینکه تمام سعی دولت بر این است که مطالبات کشاورزان به موقع پرداخت شود، افزود: با این حال اگر دیرکردی اتفاق می‌افتد ما چاره‌ای جز عذرخواهی نداریم. نوبخت تاکید کرد که رویکرد حمایتی از کشاورزان در دولت یازدهم به قوت خود باقی می‌ماند و خاطر نشان کرد که اقتصاد ما، اقتصاد لیبرالی و بازار آزاد نیست بلکه اقتصاد دولت بازار است.

یکسان‌سازی ارز در محدوده 3300

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از ارائه توضیحاتی در این مورد که چرا یکسان‌سازی نرخ ارز در سال جاری تحقق نیافت، پرهیز کرد. نوبخت این نکته را یادآور شد که دولت از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کند و تاکید کرد که در حدود رقم پیشنهادی بودجه (۳۳۰۰ تومان) باید یکسان‌سازی را تنظیم کرد. این صحبت در حالی است که نرخ ارز در بازار آزاد طی روزهای گذشته افزایش قابل توجهی داشته و با رقم بودجه تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد. نرخ ارز هم اکنون در محدوده ۳۹۰۰ تومان در بازار آزاد مبادله می‌شود. پیش از این هم یک بار محمد باقر نوبخت (حدود دو سال قبل) گفته بود که نرخ دلار در بازار آزاد را به نرخ رسمی نزدیک می‌کنیم. نوبخت در این بین گریزی هم به شایعات پیرامون یکی از اعضای خانواده‌اش زد و گفت: عده‌ای می‌گویند «فرشید نوبخت» صرافی زده و او یکی از اعضای خانواده من است؛ اولا اسم فامیل کامل ما «نوبخت حقیقی» است و ثانیا در کل خاندان ما کسی به اسم فرشید وجود ندارد و این شخص هیچ ارتباطی با من ندارد.

مبارزه با نجومی بگیران

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد مبارزه با حقوق‌‌های نجومی گفت: باید همه چیز شفاف باشد تا کسی هیچ تخطی نکند. او ادامه داد: دستگاه‌ها به جز حساب‌هایی که در خزانه‌داری کل وجود دارد، حق ندارند هیچ حساب دیگری داشته باشند و همه افراد باید همه دریافتی‌های خود را از محل‌های مختلف در یک سامانه واحد که پیش‌بینی شده است، ثبت کنند. نوبخت سقف حقوق‌ دریافتی مسوولان ارشد دولتی را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد. او در مورد نجومی بگیران نیز گفت: ۳۷۰ نفر بالای ۲۰ میلیون تومان حقوق گرفتند که بالاترین رقم آن ۶۰ میلیون تومان است؛ البته بحث قانونی و غیرقانونی بودن این دریافتی مطرح نیست بلکه حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان نجومی تلقی می‌شود که به‌طور عمده در بانک‌ها و شرکت‌ها وجود داشت. نوبخت تاکید کرد: ۲۳ میلیارد تومان از این حقوق‌ها بازگشته و حتی اگر یک ریال نیز غیرقانونی پرداخت شده باشد، با آن برخورد می‌کنیم.

هدفمندی یارانه‌ها بدون تغییر می‌ماند

نوبخت درباره هدفمندی یارانه‌ها نیز با تاکید بر اینکه منابع آن نسبت به بودجه امسال تغییری نداشته است (۴۸ هزار میلیارد تومان)، یادآور شد: دولت تاکنون در سال جاری ماهانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به حدود ۷۶ میلیون نفر پرداخت کرده است. نوبخت در پایان تاکید کرد که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و شایعات افزایش ۵درصدی قیمت بنزین کذب است.